۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۴۶

پایا با مهر مطرح کرد؛

رونق کتابخوانی به میزان فروش نمایشگاه کتاب بستگی ندارد

رونق کتابخوانی به میزان فروش نمایشگاه کتاب بستگی ندارد

مدیرعامل انتشارات طرح نو می‌گوید رونق کتابخوانی در جامعه به میزان فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بستگی ندارد.

حسین پایا، مدیرعامل انتشارات طرح نو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: برگزاری این نمایشگاه با توجه به شرایط اقتصادی ناشران و بالا رفتن قیمت ملزومات و محصولات مورد نیاز برای تولید کتاب مانند کاغذ، لازم و ضروری است. بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ناشران اهمیت زیادی دارد چرا که از طریق فروش حاصل از آن می‌توانند برای تعهدات خود نقدینگی فراهم کنند.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت کتاب باید شرایطی برای حضور بهتر و بیشتر مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فراهم کرد تا اقشار مختلف با بهره از یارانه خرید کتاب بتوانند با خیال آسوده‌تر، تعداد کتاب‌های بیشتری تهیه کنند.

پایا گفت: تعداد ناشران متقاضی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل کنونی در مقایسه با افرادی که می‌خواهند نمایشگاه کتاب مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت یا نمایشگاه‌های مشابه خارجی برگزار شود و صرفاً نمایش کتاب باشد قطعاً بیشتر خواهد بود. تمام سنت نمایشگاه کتاب، فروش کتاب است و به یک باره نمی‌توان در آن تغییر ایجاد کرد؛ انتظار و توقع ناشران نیز معطوف به فروش کتاب است. وقتی ناشران کتاب را به صورت عادی به مراکز پخش تحویل می‌دهند نقدینگی دیرتر حاصل می‌شود. ناشران فعال با کمبود نقدینگی مواجه هستند و ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای آنها یک فرصت تلقی می‌شود.

مدیرعامل انتشارات طرح نو با اشاره به بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: در دوره سی‌وسوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخش مجازی کمک‌کننده ناشران و خریداران بود. این بخش برای افراد ساکن در شهرهای دور و حتی افراد ساکن در تهران شرایط مناسبی برای خرید مجازی کتاب فراهم کرد. همچنین در وقت و هزینه افراد، کاهش ترافیک در تهران و… کمک‌کننده بود. خرید مجازی کتاب شرایطی در کل کشور فراهم کرد که کسی از خرید و دسترسی به کتاب محروم نشود. بنابراین افزودن بخش خرید مجازی کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایده خوب و درستی است و باید تقویت شود.

وی در پایان گفت: رونق کتابخوانی در جامعه ما به میزان فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بستگی ندارد بلکه نمایشگاه فرصتی است که افراد می‌توانند در یک محل محصول کل ناشران فعال را ببیند و در جریان تازه‌های نشر قرار بگیرند و در نهایت با تخفیف مناسب کتاب‌های دلخواه را تهیه کنند. رونق کتابخوانی شاخص‌های متعددی دارد که فراتر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

کد خبر 5762062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha