۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴

در موضوعات مختلف؛

آثار ادبی ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو ارائه شد

آثار ادبی ایران در نمایشگاه کتاب سارایوو ارائه شد

جمهوری اسلامی ایران با ارائه آثار ادبی جدید در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو با شعار «حقوق مؤلفین و آزادی» (۲۳ تا ۲۸ فروردین‌ماه) با حضور بیش از ۱۲۰ ناشر بوسنیایی و بین‌المللی در ۱۱۰ غرفه در محل مجموعه فرهنگی ورزشی اسکندریه برگزار شد.

در این دوره از نمایشگاه، کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، آمریکا، عربستان سعودی، صربستان، کرواسی، سوئد، دانمارک، نروژ و آلمان به معرفی داشته‌های فرهنگی و ادبی خود پرداختند. مجموعاً ۶۰ برنامه معرفی و رونمایی از کتاب و کارگاه‌های مختلفی در این دوره اجرا شد.

مهمترین برنامه جنبی این نمایشگاه برگزاری سمینار «حق مؤلف و آزادی؛ مسائل سنتی و چالش‌های فناورانه» با سخنرانی متخصصان امر از کشورهای بوسنی و هرزگوین، ایران، اسپانیا، مصر، یونان، مونته نگرو، ترکیه و آلمان و نماینده یونسکو بود.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین با ارائه جدیدترین آثار منتشر شده خود و آثار ادبی، دینی، تاریخی، گردشگری، ادبیات داستانی، مشارکت در سمینار نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی، رونمایی از کتاب و همچنین نمایش صنایع دستی و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشورمان از طریق صفحه نمایش تعبیه شده در غرفه، در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سارایوو حضور داشت.

بخشی از غرفه ایران در این دوره به حوزه ادبیات کودک و نوجوان ایران با ارائه آثار ترجمه شده سنکا بشلیچ، اختصاص پیدا کرد.

همچنین، بخش ویژه‌ای به زبان فارسی و معرفی دوره‌های آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی کشورمان و بنیاد سعدی به علاقه‌مندان ارائه شد.

ویژگی متمایز حضور ایران در این دوره از نمایشگاه، علاوه بر حضور در ابعاد وسیع‌تر، ارائه آثار ادبی جدید و برگزاری برنامه رونمایی از آثار و مشارکت در سمینار اشاره شده، برپایی نمایشگاهی از نسخ خطی اثر پنج گنج حکیم نظامی بود که در مجاورت غرفه یونسکو برگزار شد.

تشریح قوانین حقوق مؤلفین و مصنفین در ایران در سمینار «حق مؤلف و آزادی-مسائل سنتی و چالش‌های فناورانه»، رونمایی از کتاب قصه‌های مجید به زبان بوسنیایی، اعطای دو جایزه نمایشگاه بین‌المللی کتاب به آثار منتشره رایزنی فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین، برپایی نمایشگاه نسخ خطی از آثار حکیم نظامی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه بود.

رایزنی فرهنگی کشورمان برای کتاب قصه‌های مجید برنده جایزه بهترین اثر ادبیات بین‌الملل و برای کتاب آموزش زبان فارسی به بوسنیایی زبان‌ها، جایزه بهترین کتاب درسی دانشگاهی را اخذ کرد.

کد خبر 5762072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha