۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین:

توسعه استان قزوین متوازن نیست

توسعه استان قزوین متوازن نیست

قزوین- مدیرکل حفاظت از محیط زیست قزوین با بیان اینکه توسعه استان نامتوازن است، گفت: مدیریت‌های غلط باعث شکل گیری پساب‌های صنعتی ناسالم در استان بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سعیده خضیر در نشست خبری که ظهر دوشنبه در سالن جلسات سازمان حفاظت از محیط زیست استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست یکی از دستگاه‌هایی است که مهمترین وظیفه خود را حفظ حقوق عامه می‌داند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: داشتن هوای پاک یکی از اولویت‌های این سازمان است و برای تحقق آن پایش‌هایی صورت می‌گیرد و تمامی صنایع بر اساس این پایش‌ها در صورت در فهرست صنایع مشمول عوارض سبز در نظر گرفته می‌شوند.

وی با بیان این موضوع که شعار هفته زمین پاک که «سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز» است عنوان کرد: این هفته فرصت مناسبی برای تبیین چالش‌های زیست محیطی و همچنین آموزش مسائل محیط زیستی برای اقشار مختلف مردم در جامعه است.

این مسئول با بیان اینکه حفظ محیط زیست تنها وظیفه این سازمان نیست و همه دستگاه‌ها به نوعی باید مشارکت داشته باشند گفت: سازمان ما صرفاً یک سازمان ناظر است که قدرت اجرایی ندارد و ما مطالعات و بررسی‌های لازم را به عمل می‌آوریم ولی برای اجرای قوانین به کمک دستگاه‌های دیگر نیاز داریم.

خضیر با اشاره به این موضوع که توسعه در استان قزوین به صورت متوازن رخ نداده گفت: چالش ریزگردها با عمیق‌تر شدن مشکلات خشک‎‌سالی و برنامه ریزی های نامناسب در مواجهه با این موضوع، خشک شدن تالاب‌ها، آلودگی هوا، عدم توجه به وضع طبیعت استان از جمله مشکلات ما در قزوین است.

وی با بیان اینکه متأسفانه روزانه بیش از ۷۰۰ تن پسماند در سطح استان قزوین تولید می‌شود، ادامه داد: استان قزوین یکی از قطب‌های صنعتی در سطح کشور است و موضوع پساب واحدهای صنعتی همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین است و ما پیگیر موضوع رفع مشکلات پساب صنعتی در قزوین هستیم،.

این مسئول علت شیوع روز افزون و گسترش پساب‌های صنعتی ناسالم در قزوین را مدیریت ناصحیح و برنامه‌های نامشخص در سنوات گذشته عنوان کرد و گفت: مدیریت این موضوع از اولویت‌های سازمان ما است چرا که پساب‌ها می‌توانند با نفوذ به آب‌های زیر زمینی آلودگی را گسترش دهند.

خضیر بیان کرد: سایت پسماند محمد آباد که در سال ۹۲ به عنوان شهر پاک شناخته شده بود با یک بحران زیست محیطی روبرو شده که با ورود برخی مقامات ارشد کشوری از جمله معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بسیاری از موانع پیش روی آن رفع شده است و در سال جدید تلاش می‌کنیم که یک لندفیل جدید به این مجموعه اضافه شود.

وی افزود: ما در مدیریت پسماند استان از مبدأ تولید تا مراحل جایگاه‌های پسماند مشکلات متعددی داریم، امروز از مرحله فرهنگ‌سازی گذشته و بهتر است این روند با برنامه ریزی تغییر کند لذا آموزش باید یکی از برنامه‌های پیش روی ما باشد لذا مدیریت سبز قدم‌هایی جهت ساماندهی مدیریت پسماند با این نگاه برداشته است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: پروژه‌های استان قزوین که گفته می‌شود پیوست زیست محیطی ندارند، در دست مطالعه است. نگاه محیط زیست به استان نگاه توسعه‌ای است و سعی داریم، بازدارنده نباشیم و به دنبال راه‌کار باشیم و در همین راستا هم پروژه سد لاستیکی و کمربندی شرق که اعتراض بسیاری از محیط زیستی شده بود، پیوست زیست محیطی اخذ کردند.

خضیر در پایان عنوان کرد: خوشبختانه در سال جدید هوای آلوده در استان نداشتیم و در سال گذشته شهر قزوین ۹۹ روز دارای هوا پاک و ۱۰۷ روز قابل قبول و ۱۰۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

کد خبر 5762373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha