۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

مهر گزارش می‌دهد؛

آخرین خبرها از سد پرماجرای لرستان/ وعده ساخت به ۱۴۰۷ موکول شد

آخرین خبرها از سد پرماجرای لرستان/ وعده ساخت به ۱۴۰۷ موکول شد

خرم‌آباد- احداث سد «معشوره» در حالی به مطالبه‌ای عمومی و اساسی در لرستان تبدیل شده که مسئولان وعده تکمیل و ساخت آن را به ۱۴۰۷ موکول کرده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - فاطمه حسینی: سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه ۴.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه دز ۸ میلیارد مترمکعب است. همچنین از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور ۱۱ درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

سال‌ها وعده برای «معشوره»!

وجود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده است.

خرداد ماه سال ۹۲ بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۵ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌داشته است.

رد «معشوره» از سفر یازدهم تا هیئت دولت/دستور حتمی و سریع برای یک سد

تاکید رئیس جمهور برای احداث یک سد حیاتی در لرستان

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله کشاورزی می‌تواند پیش ببرد مسئله سدها به‌ویژه سد «معشوره» است، گفت: امروز اعلام کردیم کار سد «معشوره» باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال ۱۴۰۱ برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر ازآنچه فکر می‌شود به سامان برسد.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهوری همچنین در شورای اداری لرستان با اشاره به اینکه باید کار سد «معشوره» آغاز شود و مطالعات آن انجام‌شده است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های چندساله را جبران کنیم، به میزان اعتباراتی که در کشور بود باید کار سد آغاز شود، در این راستا پیگیری‌هایی می‌کنیم که امکان ما بیشتر شود.

حجت‌الاسلام رئیسی از استاندار لرستان و وزیر نیرو خواست تا برای اجرای این پروژه پیگیری کنند.

وی با اشاره به مسئله آب نیز گفت: لرستان ۱۲ میلیارد مترمکعب آب دارد، پس مسئله کمبود آب نیست بلکه مسئله مدیریت آب است؛ مدیریت آب از مسائل مهم در لرستان و کشور است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله آب بسیار مهم است که باید دنبال شود تا مدیریت آب مردم را آرام کند که هم آب برای کشاورزی دارند هم برای شرب، افزود: تمام طرح‌های ما در لرستان باید تابع یک موضوع مهم آن‌هم ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.

 «معشوره» روی میز وزارت نیرو/گره کار به دست «میرکاظمی» باز می‌شود؟

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در جلسه با اقشار مختلف مردم در این رابطه اظهار داشت: کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید؛ چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص داده‌شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ممکن است بودجه را امسال و سال دیگر کامل نتوان داد، اما سد معشوره را در بودجه سنواتی می‌گذاریم؛ افزود: نباید مدیریت آب به‌گونه‌ای باشد که هم در ترسالی ناراحت باشیم هم خشک‌سالی، نباید نعمت الهی را به سیل تبدیل کنیم، این نعمت الهی باید در خدمت تولیدات استان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: آغاز کار سد «معشوره» را جزو مصوبات سفر گذاشته‌ایم.

«معشوره» تا ۱۴۰۷ ساخته می‌شود!

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه در بازدید از روند اجرای این سد، اظهار داشت: من با اراده‌ای که در رئیس جمهور، وزیر نیرو و همچنین پیمانکار سد که قرارگاه خاتم است، سراغ دارم، امیدواریم بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته سد «معشوره» تا پایان سال ۱۴۰۷ ساخته شود.

وی عنوان کرد: این سد با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب ساخته می‌شود.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در این راستا نیز چهار نیروگاه ساخته می‌شود.

آخرین خبرها از سد پرماجرای لرستان/ وعده ساخت به ۱۴۰۷ موکول شد

ویسکرمی میزان ظرفیت این نیروگاه‌ها را نیز ۸۰ مگاوات اعلام کرد.

وی عنوان کرد: کل ظرفیت سدهای استان لرستان اگر الان ۲۰۰ میلیون متر مکعب باشد، سد «معشوره» به تنهایی پنج برابر آنها ظرفیت خواهد داشت.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، افزود: سد «معشوره» یک پروژه ملی است که حداقل شش شهرستان استان لرستان از آن بهره مند می‌شوند.

ویسکرمی، گفت: برای ساخت سد روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پول نیاز است.

«فرازبند» سد تا یک ماه دیگر تکمیل می‌شود

علیرضا قهرمانی مدیر امور مهندسی سد «معشوره» نیز در این بازدید، اظهار داشت: پروژه در حال احداث زیرساخت‌ها سد است.

وی عنوان کرد: این زیرساخت‌ها شامل سیستم انحراف، جاده جایگزین و تجهیز کارگاه برای ساخت سد است.

مدیر امور مهندسی سد «معشوره»، بیان داشت: «فرازبند» سد از نوع «سی اس جی» با حجم تخریبی ۷۰ هزار متر مکعب بوده که تا کنون ۶۰ هزار متر مکعب از این سازه احداث شده و به همت همکاران و لطف خداوند ظرف یک ماه آینده سیستم انحراف، شامل تونل انحراف و «فرازبند» پروژه کاملاً تکمیل می‌شود و احداث سد را شروع می‌کنیم.

بنابراین گزارش، لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است و می‌طلبد که پروژه‌های سد سازی این استان از جمله «معشوره» هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.

کد خبر 5763402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حامد IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      3 0
      ۱۴۰۷ افتتاح ده سال هم تاسیسات کانال کشی سد انجام بشه ۱۴۱۷ بهر برداری مسولان لرستان همه در خواب ناز تشریف دارند
    • قدرت طهماسبی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      3 0
      در تابستان با بحران کمبود آب و در زمستان با بحران سیل مواجه ایم ولی هر دو حل نمی شوند
    • علی حیدری IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      2 0
      چرا به لرستان اینقدر کم لطفی میکنند مسئولین . این سد میبایست چند سال پیش تکمیل شود . اما
    • یونس IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      2 0
      فقط در سال ۹۸ طی چند روز بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب در رودخانه این سد جاری شد ک باعث سیل در معمولان و پلدختر شد.
    • ناصر IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      6 0
      مردم لرستان نیازی به سد سازی و وجود کارخانجات صتعتی نداره لرستان نیاز به هیج صتعت و ابادانی نداره به لطف خداوند مردم غیور لرستان همیشه درتمام راهمیماییها و رای گیریها کما فی السابق پرشور و با بیشترین امار درسطح کشور حاضر خواهند بود و از حکومت حمایت خواهند کرد 😉😉😉
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      2 2
      لابی خوزستان بدلیل کم آب شدن دز وکرخه اجازه نمیده این سد ساخته بشه.
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      اطلاعات درج شده اشتباه است.درشرایط نرمال خروجی آب در لرستان برای کرخه ودز ۳میلیارد مترمکعب است نه ۱۲میلیارد.ظرفیت سد معشوره درشرایط بهینه ۱۸۰ میلیون متر مکعب است نه ۲ میلیارد.برای۱۸۰ میلیون مترمکعب وزارت نیرو آنرا هم اجازه نمی دهد.لطفا اطلاعات درست را از کارشناسان آب منطقه ای کسب نمایید.
    • سبحان IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
      0 0
      بذار نسازن خودشان ضرر می کنن. این دفعه سیل چن729دین شهر را با خود می بره. و ضرر آن به مراتب بیش از ساخت سد هست