به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا اعلام کرد، آغداشلو منتقد و صاحب نظر هنری در سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه هنر دهه های 40 و50 و جای خالی یک موزه دائمی به عنوان منبع و پشتوانهای پژوهشی برای تمامی علاقهمندان تاریخ هنر ایران گفت: "این نمایشگاه اتفاقی بسیار مهم است که نظیرش را نداشتهایم و ندیدهایم و اگر آثار آن درست تحلیل شود و دیدگاههای مختلف در داوری آن سهیم باشند زمینه برای یک ارزیابی واقعبینانه، جامع و دقیق فراهم میشود."
وی گفت: "بسیاری از آثار منحصر به فرد این دو دهه را من بعد از سالها در گالری های صبا دیدم و لذت کشف آنها برایم یک اتفاق تکرار نشدنی بود، مثلا من سه تابلو خودم را که سالها از آنها اطلاعی نداشتم در این نمایشگاه دیدم و قدم زدن در تالارهای صبا این بار برایم خاطرهای فراموش نشدنی بود."
این پژوهشگر و منتقد هنری با تحلیل جامعهشناختی و شرایط سیاسی دهههای 40 و 50 گفت: "ورود پول نفت فراوان به زندگی مردم سامان اجتماعی گذشته را برهم زد و از سوی دیگر موجب ظهور طبقهای جدید شد که البته آشنایی با مدرنیزم به شکلی سطحی و غیرعمیق به وجود آمد."
وی با اشاره به تنوع و تکثر گرایشها و رویکردهای هنری در این دو دهه که تا پیش از آن سابقه نداشت، گفت: "طلب و تمنای نو شدن، تحول یافتن و با جهان همراه شدن و بازگشت به هویت تاریخی و فرهنگی خود و حرف تازهای داشتن، چیزهایی بود که هنر این دو دهه را شاخص، ممتاز، قابل بررسی و تامل بیشتر کرد."
وی به زمینهها و ریشههای هنر دهه 40 و 50 از سالها پیش از آن و دهه 30 پرداخت و گفت:" در گرایشهای فراگیری چون جنبش نقاشی سقاخانهای، مذهبی و سنتهای فرهنگی کهن این سرزمین بودیم که گونهای تفکر منتقد و مستقل از مدرنیزم سطحی و فرمالیستی رایج آن را نمایندگی میکرد و ماندگارترین هنرمندان این دوره کسانی بودند که بدون توجه به حاشیهها و آن چه در جهان می گذشت خلوت و خلاقیت خود را داشتند."
نشست آینده موسسه صبا فردا چهارشنبه 9 آبان ماه ساعت 16 با حضور ابراهیم جعفری، خسرو سینایی، کاظم چلیپا و سهراب هادی به بررسی نمایشگاه هنر دهه های 40 و 50 اختصاص دارد.
نظر شما