۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۸

روایت ویدئویی مهر؛

سکوت مردم سیستان برای حقابه شکست/حکایت خشکسالی در تنگه احد ایران

سکوت مردم سیستان برای حقابه شکست/حکایت خشکسالی در تنگه احد ایران

زابل- پس از سال‌ها سکوت پیرامون خشکسالی پی‌درپی رودخانه هیرمند شماری از مردم سیستان در حضور مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در مصلای زابل، سکوت خود را شکستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پس از سال‌ها سکوت پیرامون خشکسالی‌های پی‌درپی رودخانه هیرمند شماری از مردم سیستان امروز در حضور مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در مصلای المهدی (عج) زابل سکوت خود را شکسته و گفتند: «سخنرانی‌های شیک حلال مشکلات نیست.»

شایان ذکر است در ماه‌های اخیر تاکنون چهار تجمع مطالبه گرانه و یک زنجیره انسانی در منطقه سیستان در خصوص حق آبه برگزار شده است.

معاون وزیر نیرو: طرف مقابل به سختی قصد همراهی دارد!

«محمد جوانبخت» معاون وزیر نیرو ۲۰ اردیبهشت ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدامات جایگزین مذاکره برای دریافت حق‌آبه هیرمند از کشور افغانستان، گفته بود: وزارت نیرو بر اساس معاهدات فی‌مابین طبیعتاً مسئول بخشی از اقدامات فنی و بخشی از اقدامات حقوقی است.

وی ادامه داد: در این راستا با برگزاری جلسات کمیساران و سایر جلسات حتی در سطح وزیر نیرو موضوعات مطرح، پیگیری شده و باز هم پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر نیرو درباره اقدامات جایگزین آب رودخانه هیرمند، گفت: قطعاً وقتی منابع آبی هر منطقه‌ای با مشکل مواجه شود، وزارت نیرو دست روی دست نمی‌گذارد، یقیناً طرح‌های جایگزین داریم و اجازه نمی‌دهیم در حوزه آب شرب مشکلی پیش بیاید.

سکوت مردم سیستان برای حقابه شکست/حکایت خشکسالی در تنگه احد ایران

وی درخصوص این روش‌ها به استحصال آب‌های زیرزمینی و یا انتقال آب از حوضه‌های نزدیک اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که توافقات گذشته برای نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری برای دریافت حق‌آبه ایران به کجا رسیده است؟ گفت: اجرای این توافقات به شدت از سوی ما پیگیری می‌شود و کمیته فنی آن نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: به هرحال در فرهنگ آب‌های مشترک و یا آب‌های مرزی، ترمی به نام بالادست و ترمی به نام پایین دست وجود دارد، رفتار این دو متفاوت است و طبیعتاً دستگاه‌های اندازه‌گیری میزان برداشت آب را شفاف می‌کند.

جوانبخت تصریح کرد: به طور کلی به نظر می‌رسد که طرف مقابل به سختی قصد همراهی دارد.

سخنگوی صنعت آب: در عمل همدلی و همگرایی را ندیدیم

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب هم در نشست خبری اخیر خود در رابطه با حق آبه هیرمند توضیح داد: مذاکرات متعددی با طرف افغانستانی انجام دادیم. آنها در حرف و مذاکرات صحبت‌های امیدوارکننده ای دارند و انتظار می‌رفت نتیجه این مذاکرات منجر به ورود آب به استان سیستان و بلوچستان شود اما در عمل این همدلی و همگرایی را ندیدیم. در چند بخش توافقاتی انجام شد و در بخش فنی همکاری‌های خوبی شکل گرفت. تاکنون بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب رهاسازی صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه: ایران در تحقق حق آبه ملت ایران از هیرمند جدی است

سکوت مردم سیستان برای حقابه شکست/حکایت خشکسالی در تنگه احد ایران

وزیر امور خارجه کشورمان هم در دیدار با نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، پیگیری حق آبه را در مناسبات دوجانبه با همسایگان از جمله افغانستان جزو اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی وزارت امور خارجه دانست و افزود: ایران در تحقق حق آبه ملت ایران از هیرمند جدی است و این مساله جزو موضوعات اصلی گفتگوهای اینجانب، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخیر کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تأکید بر آمادگی وزارت امور خارجه برای کمک به حل مشکلات استان در مجموعه دولت اظهار داشت: مقامات هیأت حاکمه کنونی افغانستان پایبندی خود را به حق‌آبه ایران به ما اعلام کرده‌اند و انتظار جدی داریم که به نشانه التزام به قراردادهای بین المللی و پایبندی به حسن نیت در این زمینه کوتاهی نکنند و شاهد ورود آب به استان باشیم.

با این وجود همچنان اراده جدی برای تامین حقابه هیرمند از سوی طرف افغانستانی دیده نمی‌شود. پیش از این با دریافت مجوزهای قانونی تجمع مجدد مردم سیستان در راستای حقآبه سیستان و تالاب بین المللی هامون با حضور اقشار مختلف مردم شیعه و سنی، روحانیون و علما، فرماندار هیرمند، برخی از ائمه جمعه شیعه و سنی، مسئولان و غیره برگزار شد و زنجیره انسانی چند ساعته در راستای پیگیری حقآبه سیستان و هامون در دل تالاب هامون شکل گرفت. ویدئوی مهر از این تجمع را اینجا می‌توانید ببینید.

امام جمعه شهرستان هامون: اقدامات تاکنون نتیجه‌ای نداشته است

حجت‌الاسلام ابراهیم گزمه امام جمعه شهرستان هامون هم با حضور در بین تجمع کنندگان و تشکیل دهندگان زنجیره انسانی خطاب به مسئولان افزود: با مردم صادق باشید، اگر می‌دانید وعده‌ای عملی نمی‌شود آن را به مردم قول ندهید، چند سال است که برای حقابه با افغانستان مذاکره می‌کنید، آیا آنها آبی در نتیجه مذاکرات به ما داده اند؟

وی اضافه کرد: اگر آب در منطقه وجود داشته باشد، ما هیچگاه جلوی مسئولی را نخواهیم گرفت چرا که با وجود آب اشتغال در بخشهای گوناگون از جمله شیلات، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و غیره رونق پیدا می‌کند.

سکوت مردم سیستان برای حقابه شکست/حکایت خشکسالی در تنگه احد ایران

امام جمعه هامون خطاب به مسئولان افزود: تاکنون مردم سیستان چندین تجمع در راستای پیگیری حقابه با دریافت مجوزهای لازم و قانونی برگزار کرده اند چرا که مردم این منطقه قانون مدار و عاشق ولایت هستند و حاضر نیستند که به نظام ضربه‌ای وارد شود.

وی اضافه کرد: نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اقدامات خوبی در راستای پیگیری و رفع معضلات منطقه انجام داده و هر کجا نیاز بوده تذکر و جای دیگر با طرح سوال و یا دعوت به کمیسیون‌ها و صحن‌های علنی اقدامات لازم و در حد توان خود را انجام داده و به قول معروف گلو پاره کرده اند، اما این اقدامات تاکنون نتیجه‌ای نداشته و از نمایندگان می‌خواهیم استیضاح را در دستور کار قرار دهند اگر چه ممکن است نتیجه ندهد، ما اجازه نمی‌دهیم بر اساس قانون مردم این منطقه ناامید شوند. در سیستان به مانند مناطق سیل و زلزله زده مردم دچار مرگ تدریجی شده اند.

وی بیان کرد: وعده می‌دهند آب مورد نیاز مردم سیستان را از تالاب، چاه‌های منطقه حرمک، آب‌های ژرف و یا انتقال آب از دریای عمان آن هم تنها برای آب شرب مورد نیاز، تأمین خواهند کرد که اولاً باید مسئولان بیایند و در این خصوص به مردم گزارش دهند که تاکنون چه اقداماتی شروع شده و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز باید مطالبه گری لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما تنها آب شرب نمی‌خواهیم، امروز مردم منطقه بیکار هستند و برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

کد خبر 5778238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهدی AE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      0 0
      ازمسئولین مخواهیم میخواهیم دنبال اصلاح انحراف رودخانه باشندهیچ کشوری حق نداردروی رودخانه مشترک سدوانحراف کند.ظهرفسادفی البحروبر بما کسبت ایدی الناس.
    • سعید IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      0 0
      لعنت بر طالبان