۲۷ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۳

مهر گزارش می‌دهد؛

لطفا کلیک نکنید! پرونده‌ای برای شما ثبت نشده است

لطفا کلیک نکنید! پرونده‌ای برای شما ثبت نشده است

اگر پیامکی آمد که می‌گفت پرونده برای شما ثبت شد و برای مشاهده پرونده خود به فلان سایت سر بزنید، لطفا روی سایت کلیک نکنید، چون فیشینگ می‌شوید.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید برای شما پیش آمده که پیامک‌های تبلیغاتی بسیاری را مشاهده کنید و بی اختیار دست تان روی سایت برود و آن را کلیک کنید و در نهایت شلیک خلاص یعنی «فیشینگ».

این روزها پیامکی مبنی بر اینکه «پرونده برای شما ثبت شد» برای تان ارسال می‌شود و از شما می‌خواهد که برای مشاهده پرونده خود به سایت «uvoxz.com» مراجعه کنید، این درحالی است که شما با ورود به این سایت به راحتی فیشینگ می‌شوید.

لطفا کلیک نکنید! پرونده‌ای برای شما ثبت نشده است

تاکنون در کشورمان، فیشینگ های فله‌ای صورت گرفته است. برای مثال پیامک‌هایی که که از قوه قضائیه برای مردم ارسال می‌شود، نوعی فیشینگ است. براساس یک روایت واقعی: شاکی پیرمردی بود که مطرح کرد: ساعت ۲ بامداد زمانی که خواب بود، پیامکی از قوه قضائیه برایش رسید با این عنوان «حکم جلب صادر شد». از آنجا که او فرد آبروداری بود، این پیامک او را قدری ترسانده بود. در این پیامک عنوان شده بود که در صورت رؤیت برگه جلب، باید ۲۰۰ تا تک تومنی از حسابش برداشته شود. این پیرمرد برای آنکه در جزئیات ماجرا قرار بگیرد، وارد لینک شد و سریعاً متوجه شد که ۴۰ میلیون تومان پولی که برای جهازیه دخترش در حسابش گذاشته بود، برداشته شد.

فیشینگ به معنای حک حساب است و یک نوع بد افزاری را برای شما ارسال می‌کند و شما هم رمز را به فرد مقابل می‌دهید. بارها در خصوص این موضوع در برنامه‌های رادیویی مفصل صحبت می‌کنم تا مردم در جریان این ماجراها قرار بگیرند و در دام مجرمان نیفتند. مردم باید بدانند هر لینکی که https نداشته باشد، جعلی است.

توضیح بیشتر این‌که فیشینگ معمولاً دامی را برای شما پهن می‌کند و زمانی که این پیامک برای شما می‌آید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که شناسه لینک را با دقت مشاهده کنید. مردم باید بدانند هر لینکی که https نداشته باشد، جعلی است، یعنی پیامک‌های جعلی قوه قضائیه با httpc یا hTtps برای فرد ارسال می‌شود. فیشینگ موضوع بسیار پیچیده‌ای است و مردم باید حواس شأن نسبت به این موضوع جمع باشد.

خبرگزاری مهر پیش از این مصاحبه‌ای با موضوع فیشینگ با محمدحسن جباری قاضی جرایم رایانه‌ای انجام داده بود که در همین ارتباط است و در پیوندهای زیر منتشر شده است.

قوانین مشخصی برای مجرمان جرایم بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد

خطر فیشینگ در حوزه بازی‌های رایانه‌ای / مسئولان توجه کنند

کد خبر 5811658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha