۳ تیر ۱۴۰۲، ۸:۵۵

در نشست علمی تخصصی پیشگیری از اعتیاد مطرح شد؛

شیوع آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان نگران کننده است

شیوع آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان نگران کننده است

نشست علمی تخصصی پیشگیری از اعتیاد با حضور نخبگان، مقامات ارشد وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی تخصصی پیشگیری از اعتیاد با حضور نخبگان، مقامات ارشد وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز برگزار شد.

علاوه بر نخبگان، مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی از فعالان سازمان‌های مردم نهاد، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، معاون فرهنگی و توسعه وزارت ورزش و جوانان و رئیس سازمان جوانان هلال احمر در این مراسم حضور داشتند.

اعتیاد بیماری مزمن، عود کننده

محمد جمالو، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم اظهارداشت: باید جهت پیشگیری از اعتیاد تحول ایجاد و کار فوق العاده کنیم.

وی افزود: اعتیاد بیماری مزمن، عود کننده است و باید بر اساس آرمان‌ها به هدف پیشگیری برسیم.

وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان نگران کننده است

همچنین باقرزاده، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان نگران کننده است و ۱۱ آسیب آنها را تهدید می‌کند که کرونا و فضای مجازی سبب تشدید آسیب‌ها شد.

وی افزود: به طور مثال کاهش تاب آوری، اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به دخانیات، بزه، خشونت، بی اخلاقی فردی و اجتماعی در میان دانش آموزان تشدید شده است که بی توجهی والدین، فقر، موضوعات اقتصادی، کاهش ایمان، امید و هویت از دلایل آن است.

باقرزاده گفت: در طول سال تحصیلی در سه سرفصل، پیشگیری و خودمراقبتی، فرهنگ‌سازی و شناسایی و درمان ۱۶ میلیون دانش آموز را به همراه اولیا و معلمان آموزش داده‌ایم.

وی گفت: امسال حدود ۳ میلیون دانش آموز غربالگری شدند و سطح آنها را در رابطه با آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید ایمانشان تقویت و زمینه مشارکت برای آنها فراهم شود، یاد آور شد شد: ۱۰ هزار سوال دانش آموزان از طریق سامانه شاد ثبت و پاسخ به این پرسش‌ها زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

باقرزاده گفت: به شدت نیاز به شناخت نسل‌های جدید هستیم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

باقرزاده اضافه کرد: معاونت پرورشی، وزارت آموزش و پرورش در راستای تقویت ایمان و امید و هویت‌سازی در سال گذشته تلاش‌هایی را با کمک ستاد و سایر گروه‌ها داشته است که می‌توان این تلاش‌ها در دو سرفصل آموزش پیشگیری و تخلیه هیجانات و ترویج فرهنگسازی و شناسایی درمان مددکاران دانست.

معاون پرورش و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولیا و والدین از شناخت آسیب‌های اجتماعی دور هستند و امسال ما بنا داریم معلمان و اولیای دانش‌آموزان را نسبت به شناخت این آسیب‌های اجتماعی تقویت کنیم.

وی یادآور شد: قرار است در دانشگاه فرهنگیان ویژه نومعلمان دو واحد شناخت آسیب‌های اجتماعی برای آموزش این نومعلمان تدریس شود.

معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص فرهنگسازی نیز گفت: اولین اقدام تکمیلی، اقدام طرح نماد نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان بوده است که در سال‌های گذشته ۱ میلیون غربالگری دانش‌آموز انجام شد.

وی بیان داشت: عمده اقدامات طرح نماد، آموزش ارتقایی قبل از غربالگری، مدیریت مورد، درمان و خدمات اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سامانه نماد طراحی شده است، گفت: به زودی ارتباط با شرکا برقرار می‌شود. رویکرد دیگر ایجاد موقعیت‌های متنوع تربیتی است.

باقرزاده ادامه داد: عمده مشکل نوجوانان به ویژه در دختران، عدم تخلیه هیجانات روحی و جسمی است. فرصت‌ها و موقعیت‌های متنوع به ویژه برای دختران کم است. در تابستان هزار مدرسه را به این کار اختصاص دادیم.

لزوم پیوست فرهنگی اجتماعی برای جامعه کار و تولید

همچنین در این مراسم محمد چکشیان معاون فرهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: کلید اساسی همه موضوعات که سبب حرکت شود، امید است. لذا باید امید را گسترش دهیم.

وی افزود: میزان شیوع مواد مخدر در تمام دنیا در جامعه کار و تولید بیشتر است و میانگین مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید بیشتر است که علل آن استرس، مشکلات روانشناختی و فقدان برنامه‌های فرهنگی و ورزشی است.

چکشیان گفت: همچنین افزایش هزینه درمانی و افزایش حوادث و بیماری‌های شغلی سبب آسیب در جامعه کار و تولید شده است.

وی بیان داشت: استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و جهادی و پیش بینی نظام ارجاع در سطوح مختلف از جمله راهکارهایی هست که در حوزه پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید می‌توان از آن استفاده کرد.

معاون فرهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در جهت پیشگیری از اعتیاد ایستگاه‌های بهگرد در کارگاه‌های ۱۰ تا ۵۰ شاغل در راستای اهداف برنامه یاریگران اجرا شده است.

چکشیان خاطر کرد: در راستای پیشگیری از اعتیاد ۳۹۹ خانه بهداشت کارگری در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده و سامانه بهبان با هدف هوشمندسازی فرآیندی شبکه‌های بهداشتی ایجاد شده است.

کد خبر 5818145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha