۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۹

گزارش میدانی مهر؛

گام نخست در نمایش لباس‌های ایرانی اسلامی

گام نخست در نمایش لباس‌های ایرانی اسلامی

رویداد دیدار که از سوم تیر با عرضه‌ طرح‌های ویژه محرم آغاز شده توانسته طرح‌های خوبی عرضه کند، اما اینکه چه میزان از طرح‌ها به تولید انبوه برسد، باید منتظر بود...

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: همه افراد برای خرید لباس‌های خود وقت می‌گذارند و رنگ و مدل لباس‌های‌شان را مطابق با سلیقه، ویژگی‌های شخصیتی و فرهنگی خود انتخاب می‌کنند؛ بنابراین نحوه لباس پوشیدن اطلاعاتی درباره نوع تفکر، اهداف و ویژگی شخصیتی‌مان در اختیار دیگران قرار می‌دهد، همانطور که در برخورد اول به پوشش فرد مقابل توجه می‌کنیم و او را از روی لباس پوشیدنش قضاوت می‌کنیم؛ بنابراین از نحوه لباس پوشیدن افراد می‌توان به ویژگی‌های شخصیتی او پی ببرند.

موضوع لباس و پوشش اهمیت بسیاری در زندگی افراد دارند و از طرف دیگر در این حوزه با مشکلات بسیاری هستیم که می‌توان به ورود حجم بسیاری از لباس‌های قاچاق به کشور اشاره کرد. لباس‌های قاچاق که با کمترین قیمت به دست مشتری می‌رسد، در روزگاری که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند، لباس‌های قاچاق در میدان عرض اندام می‌کنند.

در این میان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، در سال جدید اقدام به اجرای طرحی مبنی بر عرضه لباس‌های ایرانی - اسلامی در مناسبت‌های مختلف همچون محرم، اربعین، ایام فاطمیه، شب یلدا، عید نوروز کرده است و در ادامه مسیر طرح‌هایی که قابلیت تبدیل به تولید انبوه را داشته باشد، این امر را محقق کند. رویداد دیدار گامی نخست در اجرای این طرح است. رویدادی که از سوم تیرماه با عرضه ۳۰۰ طرح ایرانی - اسلامی و با حضور طراحان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان در هتل هما آغاز شده و تا آخر وقت امروز پنجم تیر ادامه دارد. قرار است این طرح‌ها به تولید انبوه برسد؛ حال اینکه چه اندازه‌ای از این طرح‌ها قابلیت ورود به بازار را دارند، جای سوال دارد.

طرح‌ها تا چه اندازه قابلیت تبدیل به تولید انبوه را دارند

براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، در این رویداد شاهد طرح‌های مختلفی در حوزه‌های چادر، عبا، کت زنانه، مانتو، تی شرت بچگانه و بزرگسال، روسری، شال و ملزومات اربعین هستیم. برخی از طرح‌ها قدری دور از تصور است که بخواهد تبدیل به تولید انبوه برسد؛ چراکه این طرح‌ها خاص است و بیشتر برای مزون ها مناسب است تا اینکه بخواهد وارد بازار شود.

البته در میان طرح‌ها شاهد برخی دیگر هستیم که قابلیت ورود به بازار را دارد؛ چراکه هم مدل عباها و چادرها ساده است و هم اینکه نوع پارچه اش مناسب پیاده روی اربعین است.

همچنین از آنجا که چادر مناسب برای پیاده روی اربعین باید از نوع چادرهای گشاد و آزاد باشد. در این صورت اگر هوا سرد باشد، زائر بتواند در زیر چادر از لباس‌های ضخیم استفاده کند و اگر هوا گرم باشد، زائر بتواند از لباس‌های نخی استفاده کند تا با جریان داشتن هوا گرما زده نشود.

گام نخست در نمایش لباس‌های ایرانی اسلامی

پیش از برگزاری این رویداد، نشستی با موضوع برگزاری رویداد دیدار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و محمدجواد قاسمیان معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه که آیا داوران تجربه حضور در اربعین را دارند و می‌دانند که این مناسبت چه نوع لباس کاربردی را نیاز دارد؟ گفت: دو داور خانم (محبوبه الهی؛ اسدی) و یک نفر آقا (افشار) داور رویداد هستند و اساتید مبرزی هستند که با شرایط خاص لباس اربعین آشنا هستند.

البته با مشاهده برخی از طرح‌ها در رویداد دیدار، متوجه می‌شویم برخی طراحان چندان تجربه پیاده روی اربعین را ندارند که اگر اینطور بود می‌دانستند که کاربرد «جیب» در طرح‌های پوشاک اربعین تا چه اندازه واجب است. در تعدادی از طرح‌های رویداد دیدار شاهد چنین طرح‌هایی نبودیم.

بنظر می‌رسد طراحان اگر قرار است وارد حوزه‌ای شوند، باید پیش از ورود به آن حوزه حداقل تجربه یا اطلاعات کافی را از حوزه داشته باشند و این امر دور از انتظار نیست طراحی که قرار است در حوزه اربعین طرح خود را ارائه کند، حداقل یکبار باید تجربه پیاده روی اربعین را داشته باشد تا در جریان سختی‌های این مسیر باشد.

محصولاتی با قیمت مناسب در رویداد دیدار

یکی از ویژگی‌های مناسب رویداد دیدار، قیمت‌های مناسب بود و حتی قیمت‌ها زیر قیمت بازار را شاهد بودیم. روسری‌هایی که از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده بود و تا حداقل ۵۰۰ هزار تومان می‌رسید که این رقم در مقایسه با قیمت بازار، یک رقم مناسب و قدری ارزان‌تر بود. همچنین ویژگی دیگر قیمت‌ها به ویژه در بخش روسری این بود که قیمت‌ها به صورت عمده و تکی متفاوت از یکدیگر بود. برای مثال اگر روسری را به قیمت عمده خریداری می‌کردیم ۱۲۰ هزار تومان می‌شد و همان روسری را به قیمت تکی خریداری می‌کردیم ۱۵۰ هزار تومان بود.

قیمت‌های عبا و چادر هم دارای قیمتی مناسب بود که قیمت‌ها از حدود ۶۰۰ هزار تومان آغاز می‌شد و به قیمتی حداقل یک میلیون تومان می‌رسید که این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت بازار، قدری ارزان‌تر و مناسب‌تر بودند.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه دیگری که در رویداد دیدار شاهد بودیم، وجود طرح‌هایی برای قشر خاکستری جامعه بود. طرح‌های مدل «کت» که این روزها در بازار به صورت نامناسب شاهد هستیم. در حالی که این طرح مدل «کت» در رویداد دیدار بسیار زیبا و با طرحی مناسب و مخاطب پسند قرار گرفته بود و بنظر می‌رسد این مدل به تولید انبوه برسد. کتی با آستین‌های کلوش و استفاده از دو رنگ سبز و مشکی بود.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور منتظر ایده‌ها و طرح‌های مناسب ایرانی - اسلامی است

سجاد لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، با اشاره به برگزاری رویداد دیدار، گفت: شاید تفاوت این رویداد با رویدادهای قبلی این باشد که مبتنی بر آن زنجیره پوشاک است، یعنی هدف غایی اش، رسیدن طرح‌ها به مرحله تولید است؛ برخی از طرح‌ها برای تولید عمده مناسب هستند و به خط تولید می رسند.

وی ادامه داد: یک سری از طرح‌هایی که در رویداد دیدار شاهد هستیم، مناسب تولید انبوه نیستند یعنی دچار همان آسیبی هستند که در دوره‌های مختلف جشنواره شاهد بودیم. البته این امر طبیعی است و ما یک حرکت تدریجی را پیش رو داریم تا از آن حالت جشنواره‌ای که آثار صرفاً تک دوزی یا مزون دوزی می‌شد و صرفاً یک اثر هنری بود، خارج شویم و به سمت آثار بازار پسند و مورد قبول مصرف کننده برسیم.

گام نخست در نمایش لباس‌های ایرانی اسلامی

لطفی گفت: ما با رویداد دیدار یک گام رو به جلو آمدیم اما راه زیادی در پیش رو داریم. به هرحال این حرکت، یک حرکت مبارکی است و حتماً ادامه خواهد داشت. اولین قدم را برای محرم و اربعین برداشتیم و حرکت‌های بعدی در حوزه پوشاک ویژه ایام فاطمیه خواهد بود. البته حرکت ما صرفاً به ایام عزاداری محدود نمی‌شود، بلکه تأکیدمان بر ایام شاد همچون اعیاد شعبانیه، شب یلدا و نوروز است.

وی افزود: از همین تریبون اعلام می‌کنم طراحان و مؤسساتی که ایده‌ها و طرح‌های مناسبی دارند، همچون «سدن» وارد میدان شوند و به ما پیشنهاد دهند. ما پذیرای پیشنهادات هستیم. اصل و اساس فعالیت مان در کارگروه این است که ایده‌ها را با بخش خصوصی پیش ببریم و امروز هم این فراخوان را به صورت عام پیشنهاد می‌دهم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: از آنجا که کارگروه یک نهاد بین دستگاهی است و با بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، صنفی و صنعتی ارتباط دارد، عمده وظیفه اش ایجاد بستر، ارتباط، تسهیل گری در مرتبط کردن این بخش‌های مختلف با یکدیگر است؛ بنابراین کارگروه روند حمایتی خود را بیش از گذشته ادامه خواهد داد.

هدف «رویداد دیدار» کاربردی سازی و کاهش قیمت تمام شده لباس است

در ادامه سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، گفت: زیست پذیر شدن ارزش‌های فرهنگی امری مهم است به این معنا که ارزش‌های فرهنگی در فرهنگ عامه و مادی حضور واقعی داشته باشند. از امور محوری نظام ارزشی و فرهنگ ما و فرهنگ ایرانی اسلامی، مودت و محبت اهل بیت (ع)، زیارت اهل بیت (ع)، عزاداری اهل بیت (ع) و آئین‌های اهل بیت (ع) است؛ طبعاً در نظم پوشاک و البسه این مودت و این زیارت خودش را نشان داده است.

وی ادامه داد: رویدادهای لباس عاشورایی در سال‌های گذشته انجام می‌شد اما تغییراتی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با همکاری مؤسسات فرهنگی و هنری برگزار کننده این نمایشگاه ایجاد شد که هدف بر کاربردی سازی و کاهش قیمت تمام شده لباس مورد استفاده در آئین‌های عزاداری مانند محرم و زیارت اربعین شد.

امامی گفت: طبعاً لباس زیارت و لباس آئین‌های عزاداری یکی از نمودهای عرضه و تنوع و جلوه ارزش‌های فرهنگی جامعه ما است؛ هدف نمایشگاه برکت دیدار انتخاب و شناسایی بهترین آثار واصله است که بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه این رویداد واصل شد و در نهایت ۳۰۰ اثر به نمایش در آمد. این آثار فرصتی را فراهم می‌کند تا در این نمایش آثار در اختیار تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف تولیدی، بانوان و کنش گران عرصه هنر و پوشاک در ایام محرم و صفر قرار بگیرند.

وی افزود: هدف بسیار مهم این پیش رویدادها برای جشنواره مد و لباس فجر این است که جشنواره را از یک رویداد فقط نخبه گرا و متعلق به قشر خاص تبدیل کنیم به پیشگام تحول و تغییر و تنوع در پوشاک ایرانی‌اسلامی که نیاز امروز جامعه ماست و گله بزرگ مردم ما عدم استرسی به کالا و پوشاک دارای تنوع، زیبایی و دارای قیمت مقرون به صرفه است.

امامی در پایان گفت: امیدواریم به واسطه این رویدادها و اتصالش به حامیان اجتماعی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، وزارت صمت، وزارت کار، بتوانیم قیمت تمام شده این آثار را پایین بیاوریم و به ویژه این اتفاق را برای طراحان و مؤسسات طراح این آثار رقم بزنیم.

ما اکنون به سواد پوشاک در کشور به شدت نیازمند هستیم

محمدجواد قاسمیان معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ضمن اینکه از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لباس خواست در مسیر ارائه پوشش مناسب محرم و اربعین این کارگروه را کمک کنند، گفت: هدف دوم ما عرضه محصولات فرهنگی خوب در بازار بود. ما اکنون به سواد پوشاک در کشور به شدت نیازمند هستیم و باید افراد بدانند لباس اجتماع، لباس خصوصی، لباس مراسم و … را کجا و چطور باید بپوشند.

قاسمیان گفت: برای لباس اجتماع نشان شیما طراحی شده و هر لباسی نشان شیما دارد به این معناست که می‌توان آن را در اجتماع پوشید. برای سایر لباس‌ها هم باید همین شاخش‌ها تعریف شود که باید رسانه‌ها، تولیدکنندگان و حامیان و ویژندهای بزرگ در این عرصه به ما کمک کنند. همچنین باید تلاش کنیم گفتمان مروج سواد پوشاک را گسترش دهیم.

گام نخست در نمایش لباس‌های ایرانی اسلامی

وی افزود: فعالیت ما برای همه اقشار است و تنها برای قشر مذهبی نیست. دوازدهمین دوره جشنواره فجر هم برای کاربردی سازی پوشاک برای همه اقشار برگزار می‌شود. کارگروه و جشنواره نیز به دنبال این است که تمام عناصر کاربردی‌سازی از جمله جنس و قیمت را مدنظر داشته باشد.

بی شک برگزاری رویدادهایی همچون رویداد دیدار که به نمایش آثار محرم و اربعین در آستانه ماه محرم می‌پردازد، اقدام قابل توجه و ارزشمندی است اما اقدام دیگری که باید در این حوزه انجام شود، تولید انبوه این طرح‌ها در بازار در ایام محرم و صفر است که امیدواریم بخش قابل توجهی از این طرح‌ها را در ایام محرم و صفر در بازار شاهد باشیم.

گزارش تصویری رویداد «دیدار» را می‌توانید در این پیوند مشاهده کنید.

کد خبر 5820145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha