۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی:

گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می‌شوند 

گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می‌شوند 

مشهد- مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل این استان در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود طغرایی اظهار کرد: زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل هر سرزمین، بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی افزود: زبان‌های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود دارند و حفظ آن‌ها از نظر ضرورت شناسایی و استمرار از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

وی با بیان این‌که استان خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه‌های ارزشمند و منحصر به‌فردی است، ادامه داد: وجود زبان‌های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش‌های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آنها از تنوع و غنای زبان‌شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

طغرایی تصریح کرد: در همین راستا و با عنایت به اهمیت این موضوع فرهنگی، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبتی میراث‌فرهنگی ناملموس در این حوزه جغرافیایی بیش از پیش مورد تاکید پژوهشگران و صاحب نظران فرهنگی است.

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در این باره ادامه داد: این اداره‌کل با همکاری سرکار خانم دکتر زیرک، از استادان زبان‌شناسی استان نسبت به مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی این عناصر اقدام کرده است.

وی گفت: در این برنامه، مستند سازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی زبان‌های ترکی خراسانی و گویش‌های نیشابوری و تربتی و لهجه‌های مشهدی و کاشمری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس ملی در حال تهیه است.

طغرایی تصریح کرد: پیش از این در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس، زبان کردی کرمانجی خراسان به شماره ۱۲۴۰ در سال ۱۳۹۵ و گویش سبزواری به شماره ۲۲۳۳ در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 5821598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha