۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۸

مهر گزارش می‌دهد؛

آذربایجان شرقی در تکاپوی برگزاری باشکوه عید غدیر

آذربایجان شرقی در تکاپوی برگزاری باشکوه عید غدیر

تبریز-آذربایجان شرقی با برگزاری مهمانی چند کیلومتری، اجرای طرح هر هیئت یک موکب، پیاده‌روی خانوادگی وبرنامه های متنوع عیدانه با محوریت مردم، از عید غدیر استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده برای برگزاری این عید به خبرنگارمهر می‌گوید: به دنبال بالفعل کردن حداکثری ظرفیت‌های مردمی و تحرک بخشی به تشکل‌های دینی و مذهبی هستیم و بر همین اساس «هر هیأت، یک موکب» رویکرد اصلی ما است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود حسینی ادامه می‌دهد: در این زمینه به دنبال بالفعل کردن حداکثری ظرفیت‌های مردمی و تحرک بخشی به تشکل‌های دینی و مذهبی هستیم و بر همین اساس «هر هیأت، یک موکب» از شعارها و رویکردهای اصلی ویژه برنامه‌های عید غدیر و دهه امامت و ولایت تعیین شده است.

او با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار هیأت مذهبی و بیش از ۲ هزار دسته شاه حسین گویان در آذربایجان شرقی می‌افزاید: با توجه به اعلام آمادگی صورت گرفته از سوی این تشکل‌های مرتبط با مجموعه تبلیغات اسلامی پیش بینی می‌کنیم بیش از یک هزار موکب در دهه امامت و ولایت در نقاط مختلف استان برپا شود که این اقدام تنها محدود به روز عید غدیر خم نخواهد بود و برخی موکب ها فعالیت خود را از روز ولادت امام علی النقی (ع) آغاز خواهند کرد و برخی نیز حتی پس از عید غدیر و تا روز مباهله برقرار خواهند بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی برگزاری جشن چند کیلومتری را از دیگر ویژه برنامه‌های عید غدیر عنوان و تصریح می‌کند: این جشن روز عید در حدفاصل خیابان امام تا میدان آبرسان تبریز برگزار خواهد شد و برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی متعدد، غرفه‌ها و ایستگاه‌های مخصوص کودکان و نوجوانان، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله اجرای گروه‌های سرود و همایش پیاده روی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشن چند کیلومتری در مهمترین عید شیعیان است.

او با تاکید بر لزوم اجرای برنامه‌های محله محور در امور دینی و فرهنگی خاطر نشان می‌کند: هدف اصلی برگزاری برنامه‌های گرامیداشت عید بزرگ غدیر در نقاط مختلف استان است و بر همین اساس تلاش می‌شود هر مسجد و هیأت در محله خود اقدام به برپایی یک موکب و ایستگاه صلواتی کند و به این ترتیب جشن‌های دهه امامت و ولایت در سطح همه شهرها و محلات و مناطق مختلف برگزار شود و علاوه بر این چندین پویش و مسابقه نیز برای این ایام پیش بینی شده که پویش اطعام غدیر از جمله آنهاست تا هرکس در حد توان خود در تهیه و توزیع غذای عید غدیر مشارکت کند چرا که اطعام این روز از جمله موارد توصیه و تاکید شده در روایات است.

حسینی می‌گوید: در برگزاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی همچون عید غدیر هدف تنها گرامیداشت ظاهری، آذین بندی و برگزاری برنامه‌های محیطی نیست و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، حضور مؤثر تشکل‌ها و بیش از هر چیز ترویج فرهنگ شیعی و علوی مورد تاکید و توجه است و بر همین اساس در دهه امامت و ولایت چندین برنامه بصیرت افزایی نیز در برخی مساجد شاخص برگزار و هر روز بخشی از خطبه غدیریه در این مساجد قرائت خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی تاکید می‌کند: عید غدیر از مهمترین اعیاد مسلمانان و به ویژه شیعیان است و بر همین اساس باید به با شکوه ترین شکل ممکن برگزار شود و برنامه ریزی های لازم برای اجرای برنامه‌های ویژه این ایام تا روز مباهله یعنی ۲۴ ذی الحجه مصادف با ۲۲ تیر صورت گرفته و بلافاصله پس از این روز فضاسازی‌های محیطی و شهری بطور کامل تغییر و برای استقبال از عزاداری‌های ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان مهیا خواهد شد.

برنامه‌های عید غدیر در آذربایجان شرقی با محوریت مردم برگزارمی‌شود

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: برنامه‌های عید غدیر در آذربایجان شرقی با محوریت و مشارکت کامل مردم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حسن کاملی فر ادامه می‌دهد: هیچ مناسبت مهمی در تاریخ شش هزار ساله انبیا همچون واقعه غدیر نداریم.

او با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) در واقعه غدیر ولایت ۱۲ امام را معرفی کردند، می‌افزاید: ریشه غدیر در قران کریم است، قران بدون غدیر هدایت گر نبوده و غدیر نیز بدون قران قابل تفسیر نیست.

کاملی فر با اشاره به اینکه غدیر حتی از عاشورا، اربعین و نیمه شعبان نیز بااهمیت‌تر است، خاطرنشان می‌کند: غدیر کامل کننده دین است و نیاز است توجه ویژه ای به این ایام داشته باشیم.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در آذربایجان شرقی می‌افزاید: برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، دانشگاهی و جشن‌های مردمی برای تبیین اهمیت آن تدارک دیده شده که ۹۰ درصد آنها مردم محور است.

حجت الاسلام کاملی فر با بیان اینکه برنامه‌های غدیر خم از روز قربان و با نماز عید قربان آغاز شده است از برپایی جشن‌های مردمی در پارک‌ها و محافل مختلف تبریز و دیگر شهرستان‌ها خبر داد و می‌افزاید: جشن بزرگ غدیرخم نیز در تبریز در محوطه ارک برگزار خواهد شد.

او تاکیدمی‌کند: بنیاد غدیر بودجه دولتی نداشته و ریالی از دولت دریافت نمی‌کنیم. تمامی هزینه‌های این بنیاد توسط مردم و خیران تأمین می‌شود.

پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت عید غدیر خم در تبریز برگزار می‌شود

شهردار تبریز نیز از برگزاری رویداد پیاده‌روی خانوادگی همزمان با عید بزرگ غدیر خم خبر داده و می‌گوید: شهرداری تبریز به مناسبت عید غدیر خم و دهه ولایت و امامت، برنامه‌های گسترده‌ای دارد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: شهرداری تبریز با پیش‌بینی برنامه‌هایی متنوع، در تکاپوی گرامیداشت و برگزاری شکوهمند بزرگترین عید مسلمانان و شیعیان برآمده است.

او با اشاره به برگزاری رویداد بزرگ پیاده روی خانوادگی با مشارکت شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز تصریح می‌کند: برای نخستین بار به مناسبت گرامیداشت عید بزرگ غدیر خم برنامه پیاده‌روی خانوادگی در دو مسیر و با برنامه‌های متنوع و مختلف پیش بینی شده است.

او می‌افزاید: این رویداد بزرگ در دو مسیر برپا خواهد شد که مسیر نخست شامل میدان شهید بهشتی تا مصلی اعظم امام خمینی (ره) و مسیر دوم میدان فجر (باغ گلستان) تا مصلی اعظم امام خمینی (ره) خواهد بود.

شهردار تبریز ادامه می‌دهد: این مراسم ساعت ۱۸ روز پنج شنبه -۱۵ تیرماه- در مبداهای مشخص شده در دو مسیر آغاز خواهد شد و در طول مسیر نیز ۱۰ نقطه جهت اجرای برنامه‌های نورافشانی پیش بینی شده است.

هوشیار از اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی، مذهبی و… در طول مسیر این رویداد بزرگ پیاده روی خبر داده و می‌گوید: مناطق دهگانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تبریز با برپایی نمایشگاه‌های مناسبتی و ویژه در این دو مسیر همراه شهروندان تبریزی خواهند بود.

او یادآور می‌شود: اجرای برنامه توسط گروههای فرهنگی برجسته، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و… از دیگر بخش‌های این رویداد بزرگ خواهد بود.

شهردار تبریز همچنین خاطرنشان می‌کند: در انتهای این برنامه که در محل محوطه مصلی اعظم امام خمینی (ره) برپا خواهد شد، به قید قرعه از میان شرکت کنندگان برای ۱۴ نفر هزینه سفر به کربلای معلی و برای ۱۴ نفر نیز دوچرخه اهدا می‌شود.

کد خبر 5828413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha