شهاب نیوز بررسی کرد؛

چرایی فرار صهیونیست‌ها از جنین

چرایی فرار صهیونیست‌ها از جنین

با وجود هیاهوی مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص یورش گسترده به مواضع فلسطینیان در کرانه باختری، این رژیم حتی در رویارویی با اردوگاه جنین نیز ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه شهاب نیوز، در مطلبی با نقل سخنان عادل یاسین، تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی، چرایی فرار صهیونیست‌ها از اردوگاه جنین، بدون تحقق هر دستاوردی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به عجله مقامات رژیم صهیونیستی در پایان حمله به جنین و محدود نمودن زمان آن به دو روز، بدون تحقق دستاوردهای واقعی، گفت: عملیات نظامی اشغالگران در جنین، ضعفی که رژیم اسرائیل از دو دهه پیش، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند را به نمایش گذاشت.

یاسین افزود: این اشغالگران که تمام شهرهای فلسطین را در سال ۲۰۰۲ طی عملیات «دیوار دفاعی»، نزدیک به ۳ ماه، مورد هجوم قرار دادند، با وجود امکانات نظامی و فناوری فراوان، حتی برای اجرای عملیات گسترده در داخل اردوگاه جنین که مساحت آن از نیم کیلومتر مربع هم کمتر است، با مشکل مواجه شده‌اند.

این تحلیلگر سیاسی، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵، شکست‌های آن در جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ و همچنین عدم دست‌یابی این رژیم به اهداف خود در عملیات‌های نظامی چهارگانه در غزه را حاکی از پس‌رفت رژیم صهیونیستی طی دو دهه اخیر دانست و افزود: در مقابل، مقاومت توانسته طی سال‌های گذشته، امکانات خود را متحول کند و بر دستاوردهای خود بیافزاید.

یاسین، ادامه داد: حمله به جنین، فاصله عمیق میان سخنان آتشین برخی سیاست‌مداران صهیونیست در خصوص ضرورت اجرای عملیات نظامی گسترده در نابلس و جنین، و بها و توانایی تحمل پیامدهای این عملیات نظامی توسط اسرائیل را پدیدار ساخت. این رخ‌داد نشان می‌دهد که ما با سیاست‌مداران نوپایی سر و کار داریم که از توانایی‌های سیاسی و نظامی بی‌بهره‌اند و در توهم زندگی می‌کنند.

این تحلیلگر سیاسی جلوگیری از تلفات در میان نظامیان صهیونیست جهت حفظ مشروعیت داخلی برای اجرای عملیات نظامی و جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان فلسطینی در حد امکان برای حفظ پشتیبانی آمریکا از خود را، ضوابط انجام عملیات جنین و عامل تسریع در پایان حمله به آن دانست.

یاسین اعلام کرد: اشغالگران، سعی داشتند گستره عملیات و اثرات آن به مناطق دیگر کرانه باختری که همزمان با جنین شاهد درگیری‌های شدیدی بودند، گسترش نیابد و از پیامدهای ورود غزه به میدان نبرد جلوگیری کنند. در همین راستا سامانه گنبد آهنین را در مرز غزه مستقر کردند. این بدین معناست که اسرائیل محاسبات زیادی را در قالب تصمیم‌ها و ارزیابی مواضع امنیتی خود، در خصوص غزه صورت داده است.

این تحلیلگر سیاسی، شکست صدها نیروی عضو یگان‌های زبده و تیپ‌های ارتش رژیم صهیونیستی همچون گولانی، چتربازان و ناحال که تحت پوشش نیروی هوایی ارتش این رژیم در تحقق پیروزی برابر دسته‌های کوچک مبارزان مقاومت که امکاناتی محدود دارند و در محلی با مساحت کمتر از نیم کیلومتر مربع حضور دارند را، دلیلی برای از هم‌پاشیدن بنیان باورهای امنیتی میان صهیونیست‌ها دانست.

وی افزود: تداوم تیراندازی از سوی مبارزان مقاومت به سوی نظامیان اشغالگر تا ساعات پایانی و حین عقب‌نشینی آنان از اردوگاه جنین، حکم بطلانی بر کارآمدی بازدارندگی اشغالگران در برابر مقاومت و نشانگر تداوم فرسایش آن است. از این روست که امیر بوحبوط، تحلیلگر نظامی اسرائیلی، اعتراف کرد که عملیات عقب‌نشینی کم‌خطرتر از عملیات یورش نبوده است.

همچنین یاسین، اذعان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در آغاز حمله به جنین و حتی پس از عقب‌نشینی از آن مبنی بر این‌که هدف از این عملیات حفظ قدرت عمل آزادانه در مناطق مخالف کرانه باختری است را نشانه از بین‌رفتن توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت دانست.

یاسین، نبرد جنین، نبردهای پیش از آن و انباشت شکست‌های پیاپی رژیم صهیونیستی را نشانه آغاز مرحله‌ای نوین از مبارزه دانست که طی آن قدرت صهیونیست‌ها کاهش می‌یابد و امکانات و روش‌های مقاومت تحول پیدا می‌کند.

کد خبر 5831158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha