۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲

گفتگوی مهر با مادر ۷ فرزند؛

لذتی به بلندای جهان/ سختی‌هایی که شیرینی صدبرابری دارد

لذتی به بلندای جهان/ سختی‌هایی که شیرینی صدبرابری دارد

بجنورد- روبه‌روی مادر ۷ فرزند نشستیم و از سختی‌ها و شیرینی‌های زندگی صحبت کردیم؛ مادر معتقد است شیرینی‌ها صدبرابر سختی‌ها است و فرزندان مانع فعالیت اجتماعی وی نشده اند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: ساعت نزدیک ۲ بعدازظهر می‌شد و من گام‌هایم را بلندتر برمی‌داشتم تا زودتر خودم را به پارک شهر بجنورد برسانم. ساعت ۱۰ دقیقه به ۱۴ به مقصد رسیدم. به داخل پارک رفتم و نیمکت‌های خالی را رصد کردم. چند نیمکت را که به نظرم در مکان مناسبی بودند انتخاب کردم و به ورودی پارک برگشتم. چیزی نگذشت که موبایلم به صدا درآمد. چند دقیقه بعد میهمانی که منتظرش بودم از راه رسید.

احوال پرسی کردیم و به سمت نیمکت‌هایی که از قبل در نظر گرفته بودم حرکت کردیم. یک بار دیگر با خانم مریم سادات افشین‌فر احوال پرسی کرده و عید غدیر را ویژه تبریک گفتم.

مریم سادات افشین فر، اهل بجنورد و متولد سال ۱۳۵۸، سطح دو حوزه و صاحب ۷ فرزند است. در سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده و تجربه ۲ مرتبه بارداری ناموفق داشته است. بعد از این ماجرا پیگیر درمان می‌شود و اولین فرزند او، فاطمه خانم، ۴ سال پس از ازدواج شأن به دنیا می‌آید.

فاطمه خانم ۲۲ سال، ریحانه خانم ۱۸ سال، علی آقا ۱۴ سال، مطهره خانم ۱۱ سال، محدثه خانم ۷ سال، زینب خانم ۳ سال و نیم و رقیه خانم نیز ۸ ماهه هستند.

این زوج جوان در ابتدای زندگی شأن مجبور می‌شوند برای تحصیل بجنورد را ترک کرده و در جوار حضرت معصومه در قم ساکن شوند. جالب است بدانید ۴ فرزند اول او در طول دوران تحصیلش در جامعه الزهرای قم به دنیا آمده اند.

همسر وی، آقای احمدی فر نیز درس طلبگی خوانده و از همین جهت است که این خانواده برای تبلیغ مدتی در قم و مدتی نیز در تهران و فارس سکونت داشته اند. به برکت همین تبلیغ‌ها در شهرهای مختلف بود که این زوج تصمیم گرفته بودند که صاحب فرزندهای بیشتری باشند.

زنگ خطری برای آینده ایران

خانم افشین فر درباره علت تصمیم خود و همسرش برای تربیت فرزندان بیشتر اینگونه توضیح داد: وقتی می‌دیدیم خانواده‌ها به سمت فرزند کمتر و یا تک فرزندی می‌رفتند به این تصمیم رسیدیم که جمعیت جوان در کشور رو به کاهش است و این زنگ خطر بزرگی برای آینده ایران عزیز است.

وی افزود: از طرفی نیز با نگاه به برنامه‌های بین المللی و سازمان جهانی بهداشت کاملاً مشهود بود که هدف کاهش جمعیت است و به همین دلیل عزم‌مان برای تربیت فرزندان بیشتر، افزایش پیدا می‌کرد. وقتی زندگی علما و عرفا را نیز می‌خواندم می‌دیدم آنها هم صاحب فرزندان زیادی بودند.

لذتی به بلندای جهان/ سختی‌هایی که شیرینی صدبرابری دارد

هنگامی که از علاقه اش نسبت به بچه‌ها می‌گفت، برقی در چشمانش دیده می‌شد. در سال‌های تحصیلش در جامعه الزهرای قم هنگامی که اطرافیان متوجه می‌شوند صاحب فرزند چهارم شده است تعجب می‌کنند و او علت را علاقه خود به تربیت فرزند بیان می‌کند.

سختی‌هایی که با مدیریت شیرین می‌شود

این مادر از سختی‌ها و شیرینی‌های درس و بچه داری تعریف می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال دو فرزندم را همراه خودم به جامعه الزهرا می‌بردم. یکی را مهد گذاشته و برای یکی دیگر پتویی در گوشه کلاس پهن می‌کردم تا با خوراکی و اسباب بازی‌هایش مشغول شود.

خانم افشین فر بیان داشت: در فاصله بین دو کلاس، زمان استراحتم را چند بخش می‌کردم و به بچه‌ها سر می‌زدم. برای تبلیغ هم برنامه های‌مان را با حاج آقا هماهنگ می‌کردیم که من در خانه بمانم و او پیش بچه‌ها باشد یا برعکس. البته در بعضی از برنامه‌ها که برای سخنرانی می‌رفتم اگر فرزندم شیرخواره بود با خودم می‌بردم.

از او درباره معدلش پرسیدم که با ۴ فرزند چگونه می‌توانست به همه درس‌ها و کارهایش برسد؛ او گفت: سال‌های اول تحصیل با اینکه خیلی سرم شلوغ نبودم‌، معدلم تعریف آن چنانی نداشت اما از زمانی که مادر چند فرزند شدم، با دقت تمام سر کلاس به درس گوش می‌دادم چون می‌دانستم بعد از این، فرصت دیگری برای درس خواندن پیدا نمی‌کنم. همچنین خداوند نیز به وقتم برکت می‌داد به نحوی که معدلم بالای ۱۹ می‌شد.

نقش افزایش فرزند در تربیت کودکان

برخی معتقدند فرزند زیاد باعث می‌شود پدر و مادر آنطور که باید بچه‌ها را خوب تربیت نکنند به علت اینکه سرشان شلوغ می‌شود و فرصت رسیدگی به همه کارها را ندارند. خانم افشین فر در این باره گفت: کاملاً برعکس است. هرچقدر تعداد بچه‌ها بیشتر شود، وقت والدین نیز بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: والدین در تربیت فرزند اول و دوم به مهارت‌ها و تجاربی دست پیدا می‌کنند که آنها را برای تربیت فرزندهای بعدی آبدیده‌تر می‌کند.

این مادر دغدغه مند گفت: از طرفی همین فرزندان در رشد و بزرگ کردن بچه‌های بعدی کمک‌حال پدر و مادر می‌شوند و والدین می‌توانند بچه‌ها را به این مربی‌هایی که از قبل تربیت کرده اند بسپارند. این گونه هم پدر و مادر به تمام مشغله‌های خود می‌رسند و هم بچه‌ها در کنار همدیگر رشد می‌کنند.

وی افزود: اتفاقاً با فرزند بیشتر است که رشد معنوی و خودسازی و سیر الی الله پدر و مادر شکل می‌گیرد. هر فرزند آینه تمام نمای والدین است. اگر رذیله ای در وجود مادر است، در وجود فرزند هم جلوه می‌کند و اگر حسنه‌ای در وجود مادر است پررنگ‌تر در فرزندش تجلی پیدا می‌کند و اینجاست که مادر متوجه نقاط ضعف و قوت خود می‌شود و تلاشش را برای رشد شخصیت خود و خودسازی بیشتر می‌کند.

خانم افشین فر ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط جامعه و تبلیغات گسترده در جهت فرهنگ سازی با هدف فرزند کمتر یا تک فرزندی، برخی مادران تصور می‌کنند یک فرزند وقت و حوصله زیادی از مادر می‌گیرد؛ پس ۴، ۵ فرزند تمام وقت مادر را گرفته و فرصتی برای خود مادر باقی نمی‌ماند.

افزایش سن ازدواج هیجان فرزندآوری را کاهش می‌دهد

وی افزود: اما در واقع این تصور خیلی درست نیست؛ شاید مادر بعد از مدتی آن توان و انرژی اولیه را برای بازی با کودک خود نداشته باشد اما فرزندان قبلی خیلی بهتر و با انرژی تر به بازی با خواهران یا برادران کوچک‌تر خود پرداخته و در همین روند خصوصیاتی مثل اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری و… در آنها رشد می‌کند.

این مادر ۷ فرزند تصریح کرد: دین مبین اسلام مسئله ازدواج را جزو ضروری‌ترین نیازهای بشر دانسته و توصیه کرده دختر و پسر در سن مناسب ازدواج کنند؛ در دهه‌های اخیر با تبلیغات رسانه‌ای و همچنین نامساعد بودن وضعیت اقتصادی و دلایل دیگر، سن ازدواج روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: به عنوان مثال خانمی با سن ۲۷ سال تصمیم به ازدواج می‌گیرد و چندسال اول زندگی خیلی به مقوله فرزندآوری فکر نمی‌کند و در سن ۳۰ سال به بالا اقدام به بارداری می‌کند که اگر درگیر چالش و مشکلات ناباروری هم باشد که چندسال دیگر هم طول می‌کشد تا طعم مادری را بچشد. سن مادر بالاتر رفته و دیگر شور و هیجان و انرژی دهه دوم عمرش را ندارد که بخواهد همبازی کودک خود شود و یا آنطور که باید برای تربیت فرزندش وقت بگذارد.

۲ فرزندم را به خانه بخت فرستادم

خانم افشین فر با اشاره به اینکه ۲ دختر اولش را به خانه بخت فرستاده و هم اکنون سه نوه دارد، گفت: ازدواج به هنگام هم سلامت جسم انسان را تضمین می‌کند هم سلامت روح او را. زمانی که بلوغ عقلی و همچنین نیاز در جوان حس شود، نباید با بهانه‌های واهی ازدواج را به تأخیر انداخت.

لذتی به بلندای جهان/ سختی‌هایی که شیرینی صدبرابری دارد

این مادر بیان داشت: من در ۱۸ سالگی و دختر اولم در ۱۵ سال و نیم و دختر دیگرم در ۱۷ سالگی ازدواج کردیم. با بالا رفتن سن حوصله و انرژی جوان کمتر شده و معیارهای ازدواج بعضاً سختگیرانه تر می‌شود و از طرفی نیز ممکن است بانوان برای بارداری به چالش بخورند.

بالا و پایین زندگی با وجود تبلیغ در استان‌های دیگر، دور بودن از خانواده و تحمل فشارهای درسی و اقتصادی، همه و همه این زوج را از پای درنیاورده بلکه باعث شده رابطه‌شان با خدا را تقویت کنند. به گفته این مادر، دست خدا در مشکلات پیش آمده همیشه همراه و یاری‌گرشان بوده است.

میهمان ۸ ماهه با پدرش از راه رسید

سوال‌هایم کم‌کم داشت تمام می‌شد که متوجه حضور حاج آقا شدم. گویا رقیه خانم ۸ ماهه بی تابی می کرده و حاج آقا مجبور شده بود بیاید و خانم افشین فر را به منزل برساند. به عنوان حسن ختام صحبت‌هایمان خواستم خاطره‌ای شیرین از زندگی خود و این خانواده ۹ نفره تعریف کند.

خانم افشین فر با برقی که در چشمانش دیده می‌شد که نشان از خاطره‌ای به یاد ماندنی بود، گفت: در ۶ ماهگی رقیه خانم و بعد از ۲۰ سال هجران، زیارت کربلا قسمتم شد؛ این سفر هم برایم شیرین بود و هم سخت.

لذتی به بلندای جهان/ سختی‌هایی که شیرینی صدبرابری دارد

وی افزود: شیرین از این بابت که توانستم یک بار دیگر به محضر سیدالشهدا شرف یاب شوم آن هم در حالی که مادر ۷ فرزند هستم و حزن‌انگیز از این بابت که فرزند خودمان ۶ ماهه بود و وقتی حرکات رقیه را می‌دیدیم که چگونه تشنه می‌شود و لب‌هایش را به هم می‌زند و اندکی بعد با چند قطره آب سیراب می‌شود، به یاد مظلومیت حضرت علی اصغر می‌افتادیم و بهتر از قبل روضه‌ی امام حسین را درک می‌کردیم.

کد خبر 5831609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مجتبی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      ما یک فرزند داریم. خانم بنده که کارمند می باشد در ایام مرخصی پس از زایمان تهدید به اخراج شد...بخاطر اینکه مجبوریم دو نفری کار کنیم تا از پس اجاره و هزینه های زندگی بر بیاییم و زندگی متلاشی نشود!
    • فاطی RO ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
      مثلا که چی کودک همسری دارین رواج میدین وفرزند آوری در چنین مملکتی
      • شب بو IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
        14 31
        کسی اجبارتون نکرده .به مامانتون بگید یه دبه بخره ترشی بندازه
      • ایران IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
        18 34
        پس پیر همسری خیلی خوبه حداقل افکار غربگرایانتون رو برا خودتون نگه دارید نه به خورد مردم بدید چند وقت دیگه پیر شدی باید بری خونه سالمندان کسی رو نداری که ازت نگهداری کنه
    • ناشناس IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      38 19
      مسخره بود تو این گرونی
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      49 11
      در شرایطی که برای جوانان هیچ برنامه ای ندارید نه برای مسکن نه برای کار و نه برای تفریح اونها هیچ فکری نکردید .چرا خانواده ها رو به فرزند آوری تشویق میکنید . تا شاهد جمعیت سرگردان و بلا تکلیف بیشتری باشید
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      36 11
      تا چند صباحی دیگه هوش مصنوعی جای نیروی کار رو میگیره اون موقع بچه چه درد می خوره هی میگید اینده نیروی کار نیست تازه اضافه هم هست
    • ناشناس IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      25 28
      بسیار عالی احسنت تا وقتی که یاد نگیریم راحت طلبی رو کنار بزاریم و سعی کنیم در شرایط سخت از هدف دور نشیم و تلاش و توکلمون رشد نکنه به جایی نمیرسیم، چرتکه انداختن فقط خودمونو خسته میکنه، طرف خرج هفت بچه رو میده، قطعا خدا روزی رسانه
      • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
        3 4
        خداازاسمون میریزه روزی رو
    • مرضیه IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      21 30
      وقتی ایمان ضعیف باشه، هرچی بدوی کم میاری، رزق بچه ازت گرفته میشه تازه شکمتم سیر نمیشه
    • ص IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      20 23
      نمونه ی کامل از زندگی در پناه خدا و اهل بیت... خدا خودشون و خانوادشون رو حفظ کنه ان شا الله.
    • زهرا IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      17 30
      احسنت خدا حفظتون کنه
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      36 12
      چراشش بچه درعکس است،،الابرکت الله،،حقوق ماهیانه این اخوند بابت 7 فرزند چقدراست ازکجاتامین میشود،مسکن ازکجااورده که نصیب جوانان نمیشود،چه شغلی دارد،
    • لیلی AE ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      28 7
      یه روز به مردم میگفتید بچه نیارید و فقط یه دونه کافیه ، امروز میگید هفت بچه بزایید ! کلا در این کشور همه کارهای مردم دستوریه ؟!!!
    • Firooz IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      52 16
      من هم پدر دو فرزند هستم یکی ۲۵ودومی۲۱ساله. خودم و همسرم کارمند و حقوق بگیر. باور کنید اگر شل بگیریم از پس مخارج تحصیل وخورد و خوراک و پوشاک آنها بر نمی آیم. این آقای روحانی با کدام پشتوانه از پس تعلیم و تربیت وخورد و خوراک و پوشاک آنها بر می آید ؟ من فکر کنم فقط به پشتوانه لباسی است که پوشیده است.
      • سراب IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
        11 5
        👍👍👍👍👍👍
      • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
        1 3
        شما دوتا بچه رو بسیار متوقع و طلبکار بار آوردید که از پسشون برنمیاید
      • کتوان IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
        0 3
        والا این سنی که شما فرمودید دیگه بچه نیست، خودش باید خرج خودشو در بیاره نه اینکه شما واسشون اینقدر تلاش کنید که.... اشتباه همین جاهاست
    • US ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      16 9
      وقتی فشار اقتصادی نداشته باشند هرچه دلش میخواد بچه بیاره از جاهایی حمایت می‌شوند
    • US ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      20 9
      خدا بده شانس از همه جا تامین هستند
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      آخوند نفسش از جای گرم بلند میشه مخصوصا اگه جفتشون بقول شما حوزوی باشند خوش بحالشون بخدا چقد اوضاع به وفق مرادشونه .
    • بنده خدا IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      6 7
      تجملات رو کم کنیم اصلا سخت نیست
    • مهین IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      5 1
      حالا یکی میخاد ۷تا داشته باشه یکی میخاد دوتا یا یدونه داشته باشه.. یکی هم ازدواج نمیکنه... چرا همدیگرو تحقیر میکنید .. جسم و روح و شرایط همه با هم متفاوته .. قرار نیست همه فرزند زیاد داشته باشن .. قرارم نیست همه ازدواج داشته باشن .. خواهشا تبلیغات را بزارید کنار
    • زینب IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      5 3
      سلام بله تجملاتو کم کنیم اصلا سخت نیست
    • ایرانی مسلمانم IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      2 0
      احسنت به همت این خانواده بخصوص به این خانم الهی خودتون و خانوادتون عاقبت بخیر بشید
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 1
      از کجا میاره با این سنش .میوه به این گرونی
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      1 0
      احسنت به اون خانواده هایی که برای جوان نگه داشتن جمعیت کشور تلاش میکنند. اجرشان با خدا.