۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱

سرپرست دامپزشکی اردبیل:

۴۶ هزار راس بدن دام در اردبیل سمپاشی شده است

۴۶ هزار راس بدن دام در اردبیل سمپاشی شده است

اردبیل- سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در راستای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکنون ۴۵ هزار و ۸۱۴ رأس بدن دام در اردبیل سمپاشی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فیضی پیش از ظهر یکشنبه در بازدید از مراکز دامپروری در اردبیل اظهار کرد: در پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیازمند همکاری و همراهی شهروندان هستیم که در این راستا دقت و حساسیت بیشتر شهروندان در رعایت موارد بهداشتی دامپزشکی امری مهم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: افزود بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که در دام علائم کلینیکی خاصی ندارد ولی در انسان بسیار خطرناک بوده و در صورت ابتلای انسانی اگر به موقع تشخیص و اقدامات درمانی انجام نگیرد می‌تواند جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار دهد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: مهمترین راه انتقال بیماری از طریق تماس با دام و ترشحات دام بیمار و نیز لاشه و آلایش خوراکی دام بیمار است که ضروری است شهروندان به توصیه همیشگی دامپزشکی توجه کرده و از خرید گوشت و آلایش خوراکی ناشی از کشتار غیرمجاز دام که بدون مهر بهداشتی و لیبل دامپزشکی می‌باشند اکیداً خودداری کنند.

فیضی از دامداران خواست؛ با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی استان موجود است بدن دام‌ها و اماکن و جایگاه‌های نگهداری دامی را به صورت مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌ها بر روی دام که به عنوان ناقلین این بیماری هستند به جد پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه این بیماری در استان وجود داشته و ویروس بیماری در حال چرخش و مترصد بیماری زایی است، افزود: با هماهنگی شبانه روزی با دانشگاه علوم پزشکی به محض اعلام کانون بیماری دامپزشکی سریعاً وارد عمل شده و نسبت به سمپاشی اماکن و جایگاه‌های نگهداری دام در مناطق آلوده اقدام می‌کنیم.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین بیان کرد: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری از ابتدای سال جاری ۳۸۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع جایگاه دام و ۴۵ هزار و ۸۱۴ رأس بدن دام سمپاشی شده است.

کد خبر 5831681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha