۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۴

همایش مددکاران ترویج کشاورزی پهنه استان اردبیل برگزارشد

همایش مددکاران ترویج کشاورزی پهنه استان اردبیل برگزارشد

اردبیل- رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: همایش مددکاران ترویجی پهنه استان اردبیل در راستای اجرای سیاست‌های نظام نوین ترویج کشاورزی این استان برگزار شد.

سیاوش نیرومند صبح دوشنبه در حاشیه برگزاری این همایش در اردبیل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با هماهنگی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان اردبیل و برنامه‌ریزی اداره آموزش و ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین، همایشی با حضور کارشناسان هماهنگی ترویج استان و کارشناسان حفظ نباتات استان اردبیل در مزرعه نمایشی سیب زمینی در روستای مرنی حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی ویلکیج شهرستان نمین برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در این همایش که با محوریت بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی برگزار شد، تاریخچه، علائم این بیماری و همچنین روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری سفیدک دروغی مزارع توسط کارشناسان حفظ نباتات مطرح و سموم جدید برای مبارزه با این بیماری به کشاورزان و مروجان معرفی شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با تاکید بر اهمیت و نقش مددکاران ترویجی در پیشبرد اهداف نظام نوین ترویج و به تبع آن حصول و دستیابی به محصول با کیفیت و عملکرد گفت: بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی که در منطقه مشاهده شده است نیازمند کنترل و مدیریت صحیح است تا مزارع اردبیل کمترین آسیب را از این بیماری متحمل شوند.

نیرومند به کشاورزان توصیه کرد؛ با بازدیدهای روزانه از مزارع خود با مراجعه به مرکز جهاد کشاورزی و مشاوره با کارشناسان نسبت به اجرای عملیات مبارزه و کنترل این بیماری مطابق توصیه کارشناسان اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به فرارسیدن زمان برداشت غلات بعضی از کشاورزان به اشتباه اقدام به آتش زدن کاه وکلش مزارع گندم وجومی کنند که عملی اشتباه بوده و صدمات جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی و محیط زیست وارد می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل مهم‌ترین دلیل سوزاندن عمدی مزارع را آماده‏سازی سریع مزرعه برای کشت بعدی و یا نابودی آفات خصوصاً حشرات جوانه‏خوار در فصل بهار دانست و تصریح کرد: این اقدام روشی ناصحیح است چرا که آتش نه تنها سبب کاهش حاصل‏خیزی خاک، افزایش فرسایش آبی و بادی، نابودی میکروارگانیسم‌های بسیار مفید و آلودگی‌های هوا می‌شود بلکه با برهنه شدن سطح خاک، کاهش نفوذ آب باران، ایجاد رواناب‌های سطحی، افزایش تبخیر و نیاز به آبیاری بیش‌تر می‌شود.

کد خبر 5832594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha