۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۹

از روز اول اکتبر؛

فنلاند فعالیت سرکنسولگری روسیه در «تورکو» را متوقف می‌کند

فنلاند فعالیت سرکنسولگری روسیه در «تورکو» را متوقف می‌کند

ریاست‌جمهوری و کمیته وزیران سیاست خارجی و امنیتی فنلاند امروز اعلام کردند که فعالیت سرکنسولگری روسیه در «تورکو» از روز اول اکتبر متوقف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه دولت فنلاند، ریاست جمهوری و کمیته وزیران سیاست خارجی و امنیتی فنلاند امروز چهارشنبه وضعیت نمایندگی های دیپلماتیک این کشور و روسیه را بررسی کردند.

بر اساس اعلام این وبگاه، رئیس جمهور و کمیته وزیران سیاست خارجی و امنیتی در نشست امروز خاطرنشان کردند که اعلام روسیه مبنی بر بسته شدن سرکنسولگری فنلاند در «سن پترزبورگ» از اول اکتبر ۲۰۲۳ پاسخی نامتقارن به اعلام قبلی فنلاند مبنی بر اخراج دیپلمات‌ های روس بود.

رئیس جمهور و کمیته وزیران فنلاند توافق کردند که این کشور با لغو اعطای موافقت به روسیه برای فعالیت سرکنسولگری مسکو در «تورکو» (Turku) از اول اکتبر سال ۲۰۲۳ به روسیه پاسخ دهد.

بر اساس اعلام وبگاه دولت فنلاند، وزارت امور خارجه این کشور موضوع را به سفیر روسیه اطلاع داده است.

رئیس‌جمهور فنلاند 15 تیر ماه سال جاری به اخراج دیپلمات‌ های این کشور از روسیه واکنش نشان داد.

«سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند در واکنش به اخراج دیپلمات‌های این کشور از روسیه، آن را پاسخی سخت و نامتقارن به تصمیم فنلاند در اخراج دیپلمات‌های روس خوانده بود.

رئیس جمهور فنلاند در عین حال تاکید کرد که فنلاند در پاسخ به این اقدام روسیه، آماده بستن کنسولگری روسیه در تورکو می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در همان روز اعلام کرده بود که در اعتراض به مواضع ضدروسی فنلاند، ۹ دیپلمات این کشور را از خاک روسیه اخراج کرده است.

وزارت خارجه روسیه با اشاره به احضار سفیر فنلاند و اعلام مراتب اعتراض مسکو نسبت به سیاست ضدروسی هلسینکی نوشت: ما به اطلاع سفیر فنلاند رساندیم که الحاق هلسینکی به ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه است.

فنلاند پیش از این در راستای اقدامات ضدروسی خود به بهانه جنگ در اوکراین شماری از دیپلمات های روسیه را از خاک خود اخراج کرده بود.

کد خبر 5841178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha