۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶

یک کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد؛

لزوم باز شدن باب گفتگوی اقشار مختلف در هیئات مذهبی

لزوم باز شدن باب گفتگوی اقشار مختلف در هیئات مذهبی

قزوین- یک کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: جامعه برای عبور از بحران‌ها به گفتمان سازی و شکل‌گیری گفتگو بین افراد نیاز دارد که هیئات مذهبی بهترین بستر برای شکل‌گیری آن هستند.

حجت الاسلام حسن شهسواری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت هیئات مذهبی برای شکل گیری و پیشبرد اهداف جهاد تبیین اظهار کرد: منظور ما از جهاد تبیین ایجاد گفتمانی است که به توانمند سازی جامعه و افراد ختم شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: ظرفیت هیئت در بسیاری از نقاط کارآمد و گره گشا است و بدیهی است که برای شکل‌گیری گفتمان جهاد تبیین هم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در این زمینه در سازمان تبلیغات اسلامی تلاش‌های خوبی شکل گرفته است که از جمله آن باید به ارائه محتوای واحد به هیئت داران و مداحان و سخنرانان مذهبی اشاره کرد و این موضوع صرفاً به این معنا نیست که همان محتوا را بیان کنند بلکه پس از شکل گیری گفتمان انتظار می‌رود برداشت هایی از مسائل طرح شده در هیئات طرح شود و یک وحدت رویه در صحبت‌ها به چشم بیاید.

شهسواری با اشاره به این موضوع که جهاد تبیین بر دو محور امید و ایمان افزایی تاکید دارد عنوان کرد: شکل گیری حلقه‌ها، مباحث کلاس‌ها و کارگاه‌های در این مورد هم از همین باب بوده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: جهاد تبیین به معنای روشن کردن نقاط تاریک ذهن مخاطب است که به واسطه جنگ ترکیبی دشمن شکل گرفته و مهمترین راه حل هم استفاده از ظرفیت رسانه، تبلیغ و گفتگو است که فرد با مشارکت در آن بتواند هم چالش‌های خود را مطرح کند و هم برای سوالات خود پاسخی بیابد.

شهسواری مطرح کرد: در عبور از این مسئله نهادهای مختلف فرهنگی دخیل هستند اما در ایام محرم به صورت ویژه می‌توان با استفاده از اشعار مناسب و ظرفیت منابر تأثیر گذاری لازم را داشته و خروجی آن را هم شاهد بود، برای مثال در موضوع هتک حرمت قرآن کریم به خوبی ظرفیت این موضوع را دیدیم.

وی تاکید کرد: آماده کردن ذهن مخاطب و گفتمان سازی یک وظیفه جدی بر عهده نهادهای فرهنگی است و در ایام محرم توان با استفاده از برنامه‌هایی نظیر غرفه‌های گفت و گو محور در کنار هیئت‌ها، نمایشگاه‌های موشن گرافی و… در این مسیر قدم برداشت.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر این موضوع که باید باب گفتگو بین مردم با نظرات مختلف باز شود تصریح کرد: گفت و گو ابتدای راه حرکت به سمت حل مسئله است بدیهی است که دشمن تلاش می‌کند این پیوندی که از طریق گفتگو و تفکر به دست می‌آید را از بین ببرد لذا ما باید در مسیر عکس علایق دشمن قدم برداریم.

کد خبر 5846264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha