حجت الاسلام حمید پارسانیا:

حقیقت فرهنگ عاشورایی با حقیقت قیامت پیوند خورده است

حقیقت فرهنگ عاشورایی با حقیقت قیامت پیوند خورده است

حمید پارسانیا در سومین شب از سلسله نشست‌های خانه اندیشمندان علوم انسانی به مناسبت ایام شهادت سیدالشهدا (علیه السلام) به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمید پارسانیا در ویژه برنامه ماه محرم در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: عنوان سخنرانی امروز من افق‌های عاشورایی فرهنگ اسلامی است. چقدر بیان درباره این موضوع با این همه گستردگی سخت است. وقتی از اسلام سخن گفته می‌شود یعنی عاشورا و فرهنگ. اسلام خود دین و فرهنگ است. واقعیت اسلام در افق فرهنگ موجود است.

وی در ادامه افزود: دین شیوه زندگی و زیست آدمیان است. دین اسلام، شیوه زیست خاص است و با دین دیگری که اسلام نباشد و دین دنیوی باشد تفاوت دارد. دین مجموعه‌ای از اخلاق‌ها، ارزش‌ها و تهدیدها است. معنی کوتاه دین «مراد تشریعی» است. مراد تشریعی با اراده خداوند است اما عینیت آن با اراده انسان است و قابل تخلف است. سوره توبه نشان می د هد که اسلام چقدر مرجعیت پیدا کرده و می‌درخشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در آن زمان با نسلی مواجه هستیم که معاویه است و رسماً به خلافت رسیده و به عنوان خلیفه الله است. برای صورت بندی کردن سور اجتماعی آن زمان فارابی بسیار ناظر بر این شرایط است. فارابی در آغاز قرن چهارم و در غیبت صغری به محیط اجتماعی صورت بندی می‌دهد.

حجت الاسلام حمید پارسانیا بیان کرد: در شرایطی که شرک اعتبار پیدا می‌کند ارزشی در فرهنگ و هویت پیدا می‌کند رقبا در ذیل این سکه تقلب می‌کنند و ارزش‌های خود را دنبال می‌کنند که در نهایت این جامعه آسیب می بیند.

وی تاکید کرد: امامت و دیانت در چارچوب احکام دین امر پسندیده ای است. همچنین مسئله امامت و ولایت نقش مهمی دارد و امام و امامت در عرصه فرهنگ می‌تواند تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام حمید پارسانیا با اشاره به مدینه جاهله گفت: در مدینه جاهله عقل حضور ندارد و امیال دنیوی و قدرت و لذت مدنظر قرار دارد. در زمانیکه که توحید و فرهنگ و حقایق معنوی و آسمانی در عرصه فرهنگ هستند، امور دنیوی ذیل پوشش مفاهیم اسلامی قرار نمی‌گیرند. شرایط اسلام از این قبیل است. عاشورا عهده دار پیش گیری از انحرافی است که در متن فرهنگ وارد می‌شود.

این استاد حوزه علوم انسانی افزود: قصد داشتم امشب درباره پیام امام حسین (ع) و حرکت عاشورا و جهت گیری معنایی آن صحبت کنم و همچنین پیوند آسمانی آن. وی با اشاره به موضوع فرهنگ گفت: فرهنگ عمیق‌ترین بخش است. بروز و ظهور افق‌های عاشورایی فرهنگ اسلامی لایه‌های مختلفی مثل رعایت مرزهای قدرت، اقتدار و سیاست امت اسلامی دارد.

وی بیان کرد: صحیفه سجادیه قرآن ساعد امت اسلامی است. در این صحیفه دعای مرزداران را داریم و اینکه این مرزداران چه کسانی هستند. پارسا نیا در ادامه تاکید کرد: حفظ هویت و فرهنگ اسلام در بخش‌های مختلف همواره باید رعایت شود. ارتباطی که عاشورا با عالم حقیقت دارد این است که این عالم زنده است و با انسان‌ها تعامل می‌کند. این عالم را انسان‌ها با فرهنگ و نوع نگاه خود می‌سازند. حقیقت فرهنگ عاشورایی با حقیقت قیامت پیوند خورده است.

حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به فرهنگ کفر گفت: فرهنگ کفر و شرک عالم را تیره نگه می‌دارد. همه ادیان دیگر در ذیل این دین در هوا هستند و فرهنگ امام حسین فرهنگ حق و تسلیم شدن نسبت به حق است. انسان همواره با یک دین زیست می‌کند و باید این دین را عظیم ببیند. امام حسین (ع) وجه الله است. امام حسین (ع) چراغ الهی است و قابل خاموش شدن نیست. امام حسین (ع) همه مصیبت‌ها را ذیل حکمت الهی می بیند و در گودی قتلگاه هم می‌گوید خداوندا راضی هستم به رضای تو.

وی در پایان تاکید کرد: خداوند توفیق نظر این نور را به امت اسلام و بشریت عنایت فرماید و فراروی بشریت قرار بدهد. امیدوارم خداوند تسلیم شدن را در حقیقت مسیر حرکت بشریت قرار بدهد و ما را قدرشناس آن حضرت قرار بدهد.

کد خبر 5846934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha