به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل عباسی که صبح امروز در کارگاه آموزشی عکاسی خبری در نمایشگاه مطبوعات سخن می گفت، با اشاره به مطلب فوق افزود: خواننده روزنامه ها نخست عکس را می بینند و بعد به متن مراجعه می کنند اما متاسفانه در اکثر نشریات ما، عکس نقش خود را ایفا نمی کند. مدیران عکس نیز با افتخار عکسی را در روزنامه چاپ می کنند و زیر آن می نویسند عکس تزئینی است، در حالی که عکس تزئینی با کادر سفید هیچ تفاوتی ندارد و در دنیا منسوخ شده است.
وی استفاده ازعکس تزئینی را توهین به خوانندگان و کم توجهی به عکس دانست و گفت: عکس مثل بیانیه دارای پیام بوده و مکمل متن است. بسیاری از خوانندگان پس از دیدن عکس به سراغ مطلب می روند. عکس ضمن ترغیب خواننده، فلسفه عکاس را هم به مخاطب ارائه می کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خوانندگان عکسهای دروغین را به سرعت تشخیص می دهند ادامه داد: آگاهی دهندگی، جاذبه تصویری، احساس و صمیمیت چهار عنصر مهم یک عکس خوب هستند.
عباسی بر تصویری بودن ذهن زنان نسبت به مردان تاکید کرد و گفت: عکسهای رسانه ای - چه آگاهانه و چه ناآگاهانه - فرهنگ سازی می کنند. مثلا وقتی بیشتر سوژه های عکاسی مردان هستند، تحرک و فعالیت آنان بیش از زنان و به صورت مثبت مورد توجه قرار می گیرد.
وی به بررسی عکسهای 60 سال گذشته جایزه پولیتزر اشاره کرد و افزود: اغلب عکسهای برگزیده پولیتزر عکسهای جنگی هستند که بر اذهان افراد و نیز عکاسان تازه کار تاثیر می گذارند.
عباسی در بخش دیگری از سخنانش به نقش رنگ در عکس اشاره کرد و ادامه داد: رنگ زبان عکس است اما نباید عکاس را به اندازه ای جذب کند که از سوژه غافل شود. عکسهای رنگی در حافظه درازمدت و عکسهای سیاه و سفید با جزئیات بیشتر در یادها می مانند.
نظر شما