۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۲۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین:

پویش «نذر آب» در دشت قزوین راه‌اندازی شد

پویش «نذر آب» در دشت قزوین راه‌اندازی شد

قزوین- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: پیگیری ایجاد منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین در دستور کار مدیریت ارشد استان قزوین قرار گرفته است.

مهدی رجحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت دشت قزوین اظهار کرد: یکی از دارایی‌های ارزشمند استان قزوین که آن را در کشور متمایز کرده و وجهه شاخصی از استان محسوب می‌شود دشت یکپارچه بزرگ و غنی قزوین است.

وی افزود: دشت قزوین از قبل از انقلاب در حوزه کشاورزی مورد توجه بوده و بعد از انقلاب نیز این اهمیت تا جایی بوده که رهبر انقلاب بارها در موضوعات مختلف مخصوصاً کشاورزی دانش بنیان بر حفظ و احیای آن تاکید کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: مدیریت استان قزوین نیز در یکسال و نیم اخیر تدابیر مختلفی را برای احیا و حفظ این دشت اتخاذ کرده است.

وی بیان کرد: یکی از این تدابیر اصلی و راهکار جامع در استان قزوین تشکیل کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین بوده است.

تشکیل کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین

رجحانی تاکید کرد: این کمیته با نظر خبرگان کشوری و هماهنگی مدیران استان باید تدابیری را برای احیا و رونق دشت قزوین به کارگیری کند تا این دشت به اوج شکوفایی و بهره برداری برسد

وی با بیان اینکه دشت قزوین دارای معضلات مختلفی از جمله آب و آبخوان است، اضافه کرد: این کمیته با حضور خبرگان ملی و افراد صاحب نظر و تأثیر گذار با تدبیر استاندار شکل گرفته و امیدواریم موضوعات مهمی را کمیته شکل داده و پیش ببرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین عنوان کرد: پیگیری ایجاد منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین یکی از موضوعات مهمی است که این کمیته در سطح کلان پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی برای احیا و رونق دشت قزوین، آب و بهره‌وری کشاورزی در آن است.

رجحانی اضافه کرد: پروژه مهم و بزرگ بازار آب در دشت قزوین از سال گذشته با همین هدف و برای اصلاح نظام مدیریت آبی و اصلاح بهره‌وری کشاورزی شروع شده و در حال انجام است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مرتبط با دشت قزوین حفظ آبخوان و کاهش حجم این آبخوان بزرگ ملی با برداشت‌های غیرمجازی است که در سالیان اخیر از آن صورت گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: بازار آب مکانیسم بزرگی برای این موضوع بود و امیدواریم به زودی بتواند به قله اثربخشی خود نزدیک شود.

وی افزود: یکی دیگر از آثار ایجاد بازار آب در دشت قزوین مکانیسم‌های دیگری مانند «نذر آب» است که راه اندازی شده و به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله از آن رونمایی شد.

رجحانی تاکید کرد: وقتی مکانیسم بازار در دشت شکل گرفته و امکان خرید آب وجود دارد، می‌توانیم در یک رویکرد نیکوکاری با هدف حفظ دشت و این منبع حاصل خیز نذر آب انجام دهیم.

وی در پایان یادآور شد: خَیر می‌تواند با خرید آب، آن را در آبخوان دشت حفظ کند بدین صورت که عده‌ای خَیر، آب را خرید کرده و آن را در دشت و داخل آبخوان با هدف حفظ و احیای دشت و کاهش آسیب‌های دشت نگه می‌دارند.

کد خبر 5850957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha