۱۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۹

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اصفهان:

اسناد عادی هنوز در کشور دارای اعتبار است

اسناد عادی هنوز در کشور دارای اعتبار است

اصفهان-رئیس کانون سر دفتران و دفتریاران اصفهان گفت: اسناد عادی هنوز در کشور دارای اعتبار است و به راحتی خانه‌ای که میلیاردها تومان ارزش دارد را با یک دست خط روی کاغذ می‌توان خرید و فروش کرد.

سیامک بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به چالش اعتبار داشتن اسناد عادی اظهار داشت: گرفتاری‌هایی که از اسناد عادی به وجود می‌آید آنقدر بزرگ است که به دلیل قیمت اموال غیر منقول در کشور گاه زندگی یک نفر را نابود می‌کند.

وی افزود: یکی از اثرات فروش املاک به صورت اسناد عادی خودسوزی یکی از معلمان اصفهان رو به روی دادگستری اصفهان بود که متأسفانه به دلیل فروش یک ملک به ۲ نفر اتفاق افتاد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان بیان داشت: بر اساس آمارهای موجود بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پرونده‌های محاکم قضائی به اسناد عادی بر می‌گردد که به یک معضل بزرگ کشوری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب بسیاری از فسادها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیر رسمی و معاملات عادی به وجود می‌آید، ادامه داد: گامی که رهبری برداشتند یک قدم نوین در قانونگذاری است و گام بزرگی که در اصلاح اعتبارزدابی اسناد عادی برداشته شده که به نفع مردم خواهد بود و نقطه عطف در قانونگذاری خواهد بود.

بهارلویی افزود: طرح اعتبارزدایی از اسناد عادی پس از تصویب مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته که با تأیید آنها گام بزرگی برداشته می‌شود و اگر این موضوع به نتیجه برسد شاید تا ۴ و ۵ سال دیگر بخش عمده از پرونده‌ها ورودی به محکمه کاهش پیدا کند و معاملات خرید مردم مالکیت مردم تثبیت می‌شود.

وی گفت: ماده ۲۲و۴۸ قانون ثبت از نظریه غیر قابل استناد بودن سند عادی پیروی کرده است به این معنا که سند عادی در مواردی که باید سند رسمی شود قابل استناد نیست.

کد خبر 5854826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha