۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۱

ثبت ۳عنصر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی

ثبت ۳عنصر میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی

اصفهان - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس منطقه فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی خبر داد.

احمد دانایی نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تاکنون ۴٢ اثر میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اظهار داشت: در تازه‌ترین مورد ٣ موضوع میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه آداب و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان ٣ اثر ثبت شده هستند، ابراز داشت: این آثار پس از بررسی در شورای ثبت استان اصفهان و پس از بررسی در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان با بیان اینکه ثبت موضوعات میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی-اجتماعی منطقه کاشان است، افزود: برخی از عناصر فرهنگی دیگر کاشان نیز در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی هستند که از آن جمله باید به مهارت پخت قطاب، آداب و رسوم عروسی برزک، آئین کرده به کوه روستای ورکان، آئین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره‌بافی از شهر کامو، آئین شاه حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل گردانی روستای ویدوجا اشاره کرد.

همچنین مسئول ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز با اشاره به آثاری که به تازگی به ثبت ملی رسیده‌اند، گفت: آداب و رسوم اسفندی یک از آئین‌های کهن و باستانی منطقه کاشان است. مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب و رسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می‌روند. پخت غذای های خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس‌ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه‌ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب خا نه ها از جمله آداب شب اسفند است.

عباس ترابزاده با تأکید بر اینکه سوهان میرزاحسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی در کنار کلوچه و پشمک، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی مراسم دیدوبازدیدهای نوروزی است، اذعان داشت: در واقع سوهان میرزاحسینی شیرینی مخصوص سفره نوروزی است و بنابراین سنت دیرپای، مقارن با عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می‌شود.

کارشناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در مورد مهارت پخت باقلوای کاشان نیز بیان داشت: باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی منطقه کاشان است که امروزه به عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود. کاربرد این شیرینی بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است و در واقع نوعی شیرینی آئینی به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان امیدوار است تا با ثبت مجموعه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و میراث معماری غنی منطقه کاشان، علاوه بر صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت‌های غنی منطقه برداشته شود.

کد خبر 5858218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha