۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۳۷

مهر گزارش می‌دهد؛

کاشی‌های امامزاده یحیی شهرری در سنت پترزبورگ

کاشی‌های امامزاده یحیی شهرری در سنت پترزبورگ

کاشی های امامزاده یحیی در شهرری حدود صد سال پیش به غارت رفته و اکنون در موزه هایی از جمله سنت پترزبورگ قرار دارند و آنچه در این بنا باقی مانده نیز رو به تخریب است.

به گزارش خبرنگار مهر، بنای تاریخی امامزاده یحیی در شهرری آرامگاه نسل ششم حسن ابن علی (ع) است. این امامزاده در جنوب ورامین در دوره ایلخانی بین سالهای ۱۲۶۰ تا ۱۳۱۰ ساخته شده است. یکی از حاکمان ری که سرمایه گذاری زیادی در این امامزاده انجام داده؛ فخرالدین مرکز ارغون خان چهارمین حاکم ایلخانی بود که با او میراثی مشترک داشت.

این مقبره با استفاده از مصالح ارزشمند ساخته شده است و عناصر معماری دوره ایلخانی را در خود جای داده است. تاریخ بنای بقعه امامزاده یحیی (ع) براساس کتیبه گچبری بقعه، به محرم سال ۷۰۷ هجری قمری می‌رسد. سیاحان بازدیدکننده از بنای امامزاده، همگی از کاشی‌های شفاف و زیبای آن در سفرنامه خود تعریف کرده اند. همان کاشی‌هایی که امروز بخش معدودی از آن باقی مانده و بقیه از بین رفته است.

کاشی‌های امامزاده یحیی شهر ری در سنت پترزبورگ

متأسفانه کاشی‌های امامزاده در قرن ۱۹ و ۲۰ غارت شد و امروزه بسیاری از آنها در موزه‌های سراسر جهان قرار دارند به گونه‌ای که می‌توان گفت میراث امامزاده یحیی به واقع جهانی است چون آن که مهم بود غارت شد و سر از موزه‌های جهان درآورد.

کاشی‌های امامزاده یحیی شهر ری در سنت پترزبورگ

در توضیحات مربوط به این امامزاده آمده که محراب کاشی معروف این بقعه به تاریخ ۷۵۰ هجری قمری اکنون در موزه آرمیتاژ روسیه قرار دارد.

همچنین، گزارش‌های تاریخی، این بنا را شامل یک درگاه ورودی بزرگ با طاق‌هایی منتهی به یک مسجد و یک برج هشت ضلعی با سقف مخروطی توصیف می‌کنند. این برج هشت ضلعی که تصور می‌شود قبل از دوره سلجوقی ساخته شده، دارای طاقچه‌های داخلی مسطح و محراب گچی آبی رنگ بوده است.

کاشی‌های امامزاده یحیی شهر ری در سنت پترزبورگ

سردر و طاق‌ها در دوران حکومت سلجوقیان ساخته شده اما دیگر وجود ندارد. حالا تغییرات بسیاری در این بنا رخ داده است. ورودی آرامگاه سردری به سبک نو صفوی دارد و کتیبه‌ای که اینجا را آستان مقدس امامزاده یحیی معرفی می‌کند. در محوطه بیرونی آن گورستانی پر از سنگ قبرهایی است که به موازات قبله قرار گرفته اند.

کاشی‌های امامزاده یحیی شهر ری در سنت پترزبورگ

داخل آرامگاه هشت ضلعی است و با آجر درست شده است. گچ بری ها و کاشی‌های درخشان این مجموعه را منحصر به فرد کرده است. کتیبه‌ای گچی که آیه‌ای از قرآن را دارد دور تا دور بقعه قابل مشاهده است. این بقعه دارای کاشی‌های فراوانی بوده است.

کاشی‌های امامزاده یحیی شهر ری در سنت پترزبورگ

مجموعه‌ای از ۱۶۰ کاشی منتسب به این مقبره اکنون در موزه بریتانیا قرار دارد. مجموعه دیگری در موزه ویکتوریا و آلبرت و کاشی‌های محراب و سنگ قبر اکنون در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ به نمایش گذاشته شده است گفته می‌شود تعدادی کاشی هم در موزه هنر اسلامی، فرهنگ و طراحی شانگری لا قرار دارد.

کاشی‌های امامزاده یحیی شهر ری در سنت پترزبورگ

بقعه امامزاده یحیی که حالا تهی از کاشی‌های ارزشمند است یکی از بناهای مهم شهرری بوده و هست و به جای محرابش، دیواری گچی کشیده اند و فضا را به دو بخش زنانه و مردانه قسمت کرده اند و هر روز زیارت کنندگان به آنجا می‌روند. کاشی‌های باقی مانده و گچ بری ها در میان بنرهای مختلف پنهان شده است. برخی از این کاشی‌ها در اثر اصابت دست، در حال رنگ باختن است. اگرچه تعداد محدود گچ بری و کاشی‌باقی مانده درحال تخریب است اما آنچه مهم بود غارت شد و حالا زینت بخش موزه‌های خارجی است.

کد خبر 5862037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha