۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان:

تنها ۳ درصد حقوق دولتی معادن به کردستان برگشت داده شده است

تنها ۳ درصد حقوق دولتی معادن به کردستان برگشت داده شده است

سنندج - مدیرکل دیوان محاسبات کردستان گفت: از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن ۱۳ هزار میلیارد ریال به خزانه واریز شده است که تنها ۴۴ میلیارد تومان معادل ۳.۵ درصد آن به استان بازگشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مقیاسی روز چهارشنبه در جلسه شورای معادن استان کردستان که با حضور رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در بحث برگشت وجوه معادن، استان کردستان جزو استان‌های محروم است.

وی افزود: سال گذشته با وجود اینکه در سفر رئیس جمهور برای برگشت حقوق دولتی معادن به استان مصوبه‌ای را گرفتیم اما این مهم عملی نشد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان اعلام کرد: از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن ۱۳ هزار میلیارد ریال از استان کردستان به خزانه واریز شده است که تنها ۴۴ میلیارد تومان معادل ۳.۵ درصد آن به استان بازگشته است.

وی افزود: در بحث معدن طلا نیز موضوعات بسیاری مطرح بوده و در حال حاضر پرونده آن در دادسرای دیوان محاسبات کشور در حال پیگیری است،.

مقیاسی خاطرنشان کرد: ابهامات بسیاری در فعالیت معدن طلای قروه وجود دارد و حق و حقوق استان کردستان کاملاً نادیده گرفته شده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان اظهار داشت: سال گذشته این معدن ۵ تن طلا تولید کرده که به قیمت امروز ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و تولیدات دیگری همچون نقره و جیوه هم داشته است اما در بانک‌های کردستان این معدن تنها حدود ۲۸۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

وی افزود: بحث دیگری که معدن طلا با آن مواجه است در پروانه بهره برداری جدیدی که برای آن صادر شده میانگین استحصال طلا ۱.۷۳ PPM ذکر شده در حالی که در پروانه بهره برداری اولیه ۱.۲۴ PPM بود، اما چیزی که بهره بردار اظهار کرده ۱.۰۲ PPM است و این واقعاً جای بررسی دارد و از همین رو نیز دیوان محاسبات ورود کرده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان اظهار کرد: طبق اظهارات بهره بردار معدن طلای کردستان، تاکنون ۲۵ تن طلا از این معدن استحصال شده که به ارزش امروز ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود و یک درصد آن معادل ۷۵۰ میلیارد تومان است که با این مبلغ می‌توان در کردستان بسیاری از معضلات حوزه معدن را رفع کرد.

مقیاسی تصریح کرد: این ظرفیت تاکنون در اختیار شورای معادن قرار داده نشده و معلوم نیست چرا اراده‌ای برای ورود به این موضوع از سوی مسئولان وجود ندارد.

کد خبر 5863315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha