پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۳ آبان ۱۳۸۶، ۱۳:۵۸

سینمای شاعرانه و واقعگرایانه ایران در آسیا درخشید

سینمای شاعرانه و واقعگرایانه ایران در آسیا درخشید

رئیس هیئت داوران نخستین جوایز آسیا پاسیفیک و بازیگر قدیمی سینمای هند معتقد است وقت شناخت دقیق از سینمای آسیا فرارسیده و آْسیا باید در سطح بین‌الملل مطرح شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شبانه عظمی به اسکرین دیلی گفت: "جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک ایده‌ای است که هم به لحاظ سیاسی و هم فرهنگی مناسبت دارد. بسیار عادلانه است سینمای آسیا که تقریبا سه چهارم سینمای جهان را تشکیل می‌دهد، به درستی شناخته و به دنیا معرفی شود."

بازیگر 57 ساله هندی افزود: "به نظر می‌رسد دریافت جایزه اسکار نهایت آرزوی هر فیلمساز باشد. هدف ما این است در این شرایط نمونه‌ای جایگزین خلق کنیم که به واسطه آن سینمای آسیا به آنچه استحقاقش را دارد، برسد." در نخستین دوره جوایز آسیا پاسیفیک که دیروز با معرفی برندگان در استرالیا به پایان رسید، بیش از 100 فیلم از 30 کشور در منطقه آسیا پاسیفیک بررسی شدند، گو اینکه از سینمای هند تنها "گاندی پدر من" در میان پنج نامزد جایزه بهترین فیلمنامه بود که این جایزه را نیز برد.

فیلم‌های در نظر گرفته شده برای نخستین جوایز آسیا پاسیفیک دامنه‌ای گسترده را دربر می‌گرفت، از فیلم‌های کلاسیک و سنتی تا فیلم‌های تجربی و نامتعارف. در این بین، هم نمونه‌هایی از سینمای هراس ژاپن مورد توجه بود و هم کمدی‌ و تراژدی‌های نمادین از کره جنوبی. ضمن اینکه فیلم‌های برجسته سینمای چین، فضای شاعرانه و واقعگرایانه سینمای ایران و جذابیت‌های بصری فیلم‌های خاورمیانه از دید برگزارکنندگان جوایز آسیا پاسیفیک دور نماند.

به گفته عظمی، دنیا کوچک و به دهکده‌ای جهانی تبدیل شده است. از این رو بسیار اهمیت دارد فرهنگ‌ها درون الگوهای خود نه در قالب معیارهای تحمیل‌ شده از طرف شرق و غرب درک شوند. او گفت: "جوایز آسیا پاسیفیک در این مسیر گام برمی‌دارد و به همین دلیل است که بسیار اهمیت دارد. این فرصتی بزرگ و پنجره‌ای به فرهنگ‌های دنیاست. تنها چیز در دسترس هالیوود است. از کجا می‌توانیم متوجه شویم کشورهایی مانند لبنان، کره جنوبی و فلسطین فیلم می‌سازند؟"

در نخستین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک "اتوبوس شب" به کارگردانی کیومرث پوراحمد جایزه بزرگ هیئت داوران را از آن خود کرد. رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب برای "خون‌بازی" برنده جایزه بهترین کارگردانی شدند و هومن بهمنش برای "آن سه" برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد. نمایندگان سینمای ایران با نامزدی در هشت رشته از 9 رشته ممکن، بیشترین نامزدی را در بین کشورهای شرکت‌کننده در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک داشتند.

جایزه بهترین فیلم این جوایز سینمایی به فیلم "نور مخفی" به کارگردانی لی چانگ ـ دونگ از کره جنوبی تعلق گرفت و دو یون جون بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد. جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک را دولت کوئینزلند استرالیا با حمایت سی‌ان‌ان اینترنشنال، یونسکو و فدراسیون بین‌المللی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) به برترین‌های سینمای این منطقه اعطا می‌کند.

کد خبر 586374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha