به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی کتاب "معنا در معماری غرب"، نوشته کریستیان نوربرگ-شولتس با ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، عصر دیروز در کتابخانه فرهنگستان هنر، برگزار شد.
مهرداد قیومی، مترجم کتاب، در سخنان کوتاهی درباره این کتاب گفت : در حدود سه سال پیش با این کتاب آشنا شدم. این کتاب یکی از معدود کتابهایی است که نسبت معماری را با فرهنگ اروپایی نشان میدهد. همچنین این کتاب تمرینی است برای اینکه از ظواهر فراتر رویم و بهجای آنکه گرفتار کثرت اطلاعات باشیم، میتوانیم دستگاه نظاممندی برای ذهنمان ترتیب دهیم.
وی با بیان اینکه این کتاب کمک میکند با روح معماری آشتی کنیم، افزود: اگر از ظواهر گذر کنیم، میتوانیم حد وسطی را اختیار کنیم تا در فضای معلق معماری نمانیم و گرفتار جسد و کالبد بیجان معماری نشویم.
قیومی افزود: بنابراین به واسطه این کتاب، در مییابیم برای فضای مرده مطالعات معماری خودمان، طرحی نو دراندازیم. برخی میپندارند ظواهر معماری غربی، ریشه ندارد و همه گونه میتوان از آن استفاده کرد. به همین دلیل است که استفاده نادرست از معماری غربی را در کشورمان شاهد هستیم.
وی با اشاره به نظر شولتس درباره رجوع به ریشهها گفت: شولتس ریشههای معماری اروپا را در مصر میداند. وقتی این امر روشن شود می توان گفت که با رجوع به زوایای این اثر، با کتاب بی نظیری مواجهایم.
در ادامه دکتر محمدرضا رحیم زاده که ویرایش مقابلهای این اثر را انجام داده بود با بیان اینکه، شولتس از فلسفه بهره برده است، گفت: شولتس به واسطه استفاده از فلسفه در پژوهشهای معماری، گلی است که در بوستان فلسفه روییده است.
وی یادآور شد: هر توصیفی از این کتاب، ناگزیر ما را به سوی تاریخ هنر سوق میدهد. چرا که نویسنده فرهنگ را بهعنوان موضوعی تئوریک در نظر میگیرد و بر این اساس با آن مواجه میشود.
وی با اشاره به اینکه این سنت در تاریخ غرب قدمت دیرینهای دارد، افزود: تصوری که از جهان داریم، تصوری تاریخی است. در این تاریخ، نظر به نگاه، تبدیل شده است و به این شکل تارخ هنر فهم میشود. این نوع نگاه به تاریخ هنر، نوعی تصور مطلق را پیش میآورد.
رحیم زاده با اشاره به اینکه از منظر شولتس اثر هنری محصول یک کار تئوریک است، خاطرنشان کرد: به هر حال، این نوع نگاه به تاریخ، جهان را از نو تعریف کرد، فلسفه را بلعید و نگاه انسان را به خود معطوف کرد و معنا را از بین برد.
وی با اشاره به این نکته که شاید تاکید شولتس در این مباحث بر غرب ناشی از تواضع یا نوعی وسواس فردی است، گفت: شولتس نمیتواند یافتههایش را به جهان اسلام تعمیم دهد. هر چند نوع نگاه او تنها در بستر نگاه غربی اتفاق نمیافتد، بر خلاف مسیری که تاریخ هنر طی کرده است. از این رو تلاش میکند تا نشان دهد چرا جایگاه معماری همواره همین بوده که هست.
رحیم زاده با اشاره به اینکه کتاب حاضر جایگاه ویژهای در حوزه تاریخ معماری دارد، گفت: این نوع نگاه را میتوان در معماری شرق، ایران و جهان اسلام گسترش داد. چرا که این اثر جایگاه بسیار مهمی در تاریخ معماری دارد و از آنجا که بسیار عالی ترجمه شده، میتواند سسب تحول در نوع نگاه ما شود.
نظر شما