وزارت خارجه الجزایر با اشاره به اوضاع نیجر:

مداخلات نظامی به جای حل مشکلات باعث تشدید بحران‌ها می‌شود

مداخلات نظامی به جای حل مشکلات باعث تشدید بحران‌ها می‌شود

وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هنوز زمان برای دستیابی به یک راهکار سیاسی برای حل شرایط کنونی در نیجر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه الجزایر در واکنش به اعلام گروه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) مبنی بر مداخله نظامی در نیجر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نسبت به اینکه راهکار نظامی بر راهکار سیاسی و مذاکرات اولویت داده شده بسیار متأسفیم.

در این بیانیه آمده است: در شرایطی که نشانه‌های مداخله نظامی در نیجر نمایان شده، الجزایر نسبت به غلبه پیدا کردن خشونت بر راهکار سیاسی ابراز تأسف شدیدی می‌کند. این در حالیست که راهکار سیاسی می‌تواند نظام قانون اساسی و دموکراسی را به صورت مسالمت آمیزی به این کشور دوست و همسایه بازگرداند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: الجزایر همچنان معتقد است که این راهکار سیاسی جای بحث و اجرایی شدن را دارد و هنوز تمام راه‌های منتهی به آن بررسی نشده است.

در این بیانیه آمده است: تاریخ منطقه ما مملو از درس‌هایی است که نشان می‌دهد مداخلات نظامی بیشتر از آنکه مشکلات را حل کند بر دامنه این مشکلات افزوده است. این مداخلات نظامی به جای آنکه باعث گسترش ثبات و امنیت شود تبدیل به عواملی برای تشدید درگیری‌ها شده است.

وزارت خارجه الجزایر از همگان خواست با خویشتن داری تلاش کنند منطق را برای حل بحران‌های کنونی جایگزین گزینه‌های خشونت بار کنند.

در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: باید نیجر کشور دوست و برادر ما و تمام منطقه را از آینده‌ای مملو از تهدیدات مربوط به تشدید فعالیت‌های تروریستی دور نگاه داشت.

روز گذشته نیز در بحبوحه اخبار مربوط به احتمال حمله نظامی کشورهای غرب آفریقا به نیجر، «کاسم کولیبالی»، وزیر دفاع بورکینافاسو در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» تأکید کرد که بورکینافاسو از نیجر حمایت خواهد کرد.

وی دراین‌باره گفت: ما منتظر و آماده این جنگ هستیم و از نیجر حمایت خواهیم کرد. بورکینافاسو آماده است تا به علت سیاست‌های غیرقانونی مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا علیه نیجر از این مجمع خارج شود.

وزیر دفاع بورکینافاسو درباره علت حمایت این کشور از نیجر افزود: اگر ما اجازه دهیم نیجر وارد چرخه بحران و هرج‌ومرج شود، تنها شرایطی ایده‌آل و مطلوب برای گروه‌های تروریستی ایجاد می‌شود. به لیبی نگاه کنید، انواع سلاح و تسلیحات به این کشور سرازیر شده و گروه‌های مختلف تروریستی شکل گرفته و عناصر آنها وارد مالی، نیجر و بورکینافاسو می‌شوند.

«عبدالفتاح موسی»، کمیسر امور سیاسی و امنیتی اکواس روز جمعه بدون اشاره به موعد حمله نظامی علیه نیجر گفت: سران عضو اکواس درباره «زمان» مداخله نظامی علیه نیجر به توافق رسیدند؛ اما زمان مداخله نظامی را اعلام نمی‌کنیم. آماده‌ایم تا هر زمان که دستور داده شود در نیجر مداخله کنیم.

این موضع گیری رسمی از سوی کشورهای عضو مجمع اقتصادی غرب آفریقا، پس از پایان نشست سران اکواس در «آکرا»، پایتخت غنا اعلام شد.

عبدالفتاح موسی با اشاره به اینکه گزینه نظامی، مطلوب ما نیست، اما به دلیل ناسازگاری حکومت نظامی در نیجر مجبور به اجرای آن هستیم، اظهار کرد: ما وارد یک جنگ قابل اجتناب نخواهیم شد و می‌توانیم گزینه نظامی را پس بگیریم.

به گفته وی، هر گونه مداخله در نیجر کوتاه مدت و با هدف احیای قانون اساسی خواهد بود. اعضای بلوک غرب آفریقا پیشتر خواستار آزادی محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر و خانواده او شدند.

کد خبر 5865606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha