۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

نیجر: با واگنر همکاری نمی‌کنیم اما کاری نکنید به سمت آن برویم

نیجر: با واگنر همکاری نمی‌کنیم اما کاری نکنید به سمت آن برویم

مقام ارشد غیرنظامی نیجر می‌گوید که رهبران کودتای نظامی این کشور هیچ تمایلی برای همکاری با ارتش خصوصی «واگنر» ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، علی الامین زِین، نخست وزیر نیجر در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته است که فرماندهان ارشد کودتای نظامی این کشور به هیچ وجه قصد همکاری با ارتش خصوصی واگنر را ندارند. این در حالی است که گزارش‌های اولیه از تماس آنها با واگنر در بحبوحه تهدید به حمله علیه نیجر حکایت داشت.

زِین که رهبران کودتای نظامی نیجر اوایل ماه جاری او را به عنوان نخست وزیر برگزیدند، گفته است که «هیچ تمایلی از سوی ژنرال‌های حاکم بر نیجر برای همکاری و کمک گرفتن از گروه واگنر، مشاهده نکرده است.»

با این حال، زین خطاب به مداخله‌گران اضافه کرد که «باعث نشوید نیجر به سمت شرکایی برود که دوست ندارید آنها را اینجا ببینید.»

محمد بازوم، رئیس جمهور غرب‌گرای نیجر، ماه گذشته پس از کودتایی به رهبری ژنرال عبدالرحمان چیانی، عزل و بازداشت شد. افراد تحت رهبری چیانی قصد دارند تا توافقات تجاری و نظامی با فرانسه که نیجر جزو مستعمرات سابق آن بود را لغو کنند و براساس گزارش آسوشیتدپرس، در کشور مالی با نمایندگانی از گروه واگنر ملاقات کرده‌اند.

گروه واگنر درباره ملاقات ادعایی با کودتاچیان نیجر اظهارنظر نکرده‌ هرچند یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر با لحنی جانبدارانه درباره این کودتا صحبت کرده و آن را «شورش موجه مردم (نیجر) علیه استعمار غرب» خوانده است.

در آمریکا اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور اوایل ماه جاری گفت که گرچه این کودتا به دست «روسیه یا واگنر سازمان‌دهی نشده است»، اما واشنگتن باور دارد که پیمانکاران روس «از ناآرامی در نیجر برای گسترش نفوذشان در آفریقا بهره‌ خواهند برد.»

براساس گزارش‌ها، نیروهای واگنر در سال‌های اخیر در مالی، بورکینا فاسو، سودان، موزامبیک و جمهوری آفریقای مرکزی عملیات انجام داده‌اند. هم‌اکنون نیجر با احتمال مداخله نظامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکواس) روبه‌روست. هرچند دیشب مذاکراتی بین زِین و هیئتی از اِکواس در نیامی انجام شد اما این ائتلاف تحت رهبری نیجربه روز جمعه اعلام کرده بود اگر بازوم آزاد نشده و به طور دیپلماتیک به عنوان رئیس جمهور ابقا نشود، اعضای اکواس در تاریخی «نامعلوم» به نیجر حمله خواهند کرد.

فرانسه از تلاش‌های اِکواس در راستای گرفتن قدرت از دست کودتاچیان حمایت کرده اما به وضوح اعلام نکرده است که بین راه‌حل نظامی یا دیپلماتیک، از کدامیک حمایت خواهد کرد. مالی و بورکینافاسو که هر دو تحت کنترل حکومت‌های نظامی اداره می‌شوند و پارسال نیروهای فرانسوی را از کشور متبوع خود اخراج کردند، متعهد شده‌اند که در صورت حمله به نیجر، به کمک این کشور خواهند آمد.

هرچند بازوم خواستار مداخله آمریکا شده، اما واشنگتن از حمایت از اقدام نظامی صرف نظر کرده است. حتی هیچ کدام از مقامات آمریکایی انتقال قدرت در نیامی را «کودتا» نخوانده‌اند زیرا در این صورت، واشنگتن مجبور خواهد شد تا توافقات نظامی با دولت بازوم را لغو کند. زِین، با تمجید از موضع واشنگتن، آن را «به شدت منطقی» خواند اما گفت که «در زمان مقتضی معاهدات نظامی با آمریکا را بازبینی خواهیم کرد.»

کد خبر 5865812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha