۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۳۶

سلاجقه اعلام کرد؛

پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی ندارد/ماجرای کاهش ارتفاع آب خزر

پتروشیمی میانکاله مجوز زیست محیطی ندارد/ماجرای کاهش ارتفاع آب خزر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی درباره آخرین اقدامات انجام گرفته جهت جلوگیری از اجرای پروژه میانکاله، وضعیت آب دریای خزر و دریاچه ارومیه ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که حاشیه بازدید از نمایشگاه روایت خدمت؛ وعده، وفا اظهار داشت: امروز ۵۷ پروژه ملی زیست محیطی در استان‌های مختلف افتتاح شد.

وی درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده در مورد میانکاله افزود: میانکاله مجوز محیط زیست ندارد و قرار شده دولت تصمیم بگیرد. مواد ۴ و ۵ مصوبه وزیران را برای ابطالش به دولت اعلام کردیم و انشالله در مسیر کار قرار دارد.

سلاجقه گفت: بحث دامنه دار شده و از اول مواضع خودمان را اعلام کرده‌ایم اگر اجرای هر پروژه‌ای در هیأت وزیران مصوب شود و به ما ارجاع داده شود اولین کار، ارزیابی محیط زیستی آن است وقتی طرح می‌تواند اجرا شود که مجوز محیط زیستی داشته باشد.

وی گفت: طرح‌هایی که مشکل نداشته باشند را کمک می‌کنیم به هر حال توسعه حائز اهمیت است ولی اگر پروژه نمی‌تواند ضوابط را رعایت و آلایندگی داشته باشد این چنین نیست. کلنگ زنی بدون مجوز محیط زیست بوده است امیدواریم همه قوانین کشور و خدا را مد نظر قرار دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیریم و به عنوان شاگرد دانشگاه و خادم کشور تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهم.

دریای خزر از لحاظ ارتفاعی تراز آن کاهش یافته است

سلاجقه درباره آلودگی خزر بیان داشت: دریای خزر از لحاظ ارتفاعی تراز آن کاهش یافته و بر اساس گزارش مجله نیچر وضعیت آب خزر روند نوسانی متعدد دارد و برخی مواقع افزایش و برخی مواقع کاهش داشته است. به عنوان مثال در این مجله مقاله‌ای درباره وضعیت آب رودخانه ولگا منتشرشده است. رودخانه ولگا تامین کننده ۸۰ درصد آب خزر است، اما ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سدها استفاده می‌شود.

وی اعلام کرد: هر ۵ کشور در بحث کاهش ارتفاع آب خزر نقش داشته‌اند البته هیچ کشوری مقصر نیست و همه آماده‌اند در قالب برنامه جامع اقداماتی را انجام دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این زمینه کنوانسیون تهران برگزار می‌شود و کارگروه‌های علمی شکل گرفته تا اقداماتی با همکاری کشورهای دیگر صورت گیرد.

وی اعلام کرد: یک فصل محیط زیست در برنامه هفتم در نظر گرفته شده و ان شاالله اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

وضعیت دریاچه ارومیه

وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه دولت گفت: دو هفته قبل بازدید داشتم وضعیت بهتر بود و ستاد ملی دریاچه ارومیه برگزار و اکنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد. از چند سد رها سازی آب در شهریور ماه در این دریاچه انجام می‌گیرد و خوشبختانه خبر از مرگ دریاچه نیست.

سلاجقه گفت: خبرهای خوشی در مورد دریاچه ارومیه خواهیم شنید. همه اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری انجام شده است و حذف چاه‌های غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها و کشت مناسب از تصمیمات خوب صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره سد سازی ترکیه و تغییرات اقلیمی گفت: درباره آنچه در ترکیه رخ داده نشست‌هایی داشته‌ایم و رویکرد الان مناسب است. ادبیات نسبت به قبل مردم پسند شده و با سفیر ترکیه نشست داشته‌ایم.

 تغییر نام شورای عالی محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره پدیده تغییرات اقلیمی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه مرجع ملی تغییر اقلیم در کشور سازمان حفاظت محیط زیست است، دو درخواست را به دولت دادیم، یک ماده تغییر اقلیم را در قالب یک لایحه به دولت تقدیم کردیم که اگرتصویب شود برای تمام دستگاه‌های کشور در این زمینه برنامه داریم و باید به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد نیز تغییر نام شورای عالی محیط زیست کشور به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم است که درخواست آن به دولت رفته است امیدواریم که مصوب شود.

سلاجقه گفت: تغییر اقلیم تمام ارکان و حیات ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و باید برای کنترل آن سازگاری ایجاد کنیم و برنامه‌های مدون داشته باشیم و همه دستگاه‌ها باید در زمینه تغییر اقلیم که تمام ارکان را تحت تاثیر قرار داده است به وظایف خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: با وجود تغییر اقلیم باید سبک زندگی، مصرف آب، مصرف انرژی، تولید پسماند و پساب و … تغییر کند و امدواریم بتوانیم در این زمینه قدم‌های مثبت برداریم. اگر این طرح‌ها مصوب شوند تضمین اجرایی دارند.

سد خرسان سه مجوز محیط زیستی دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره سد خرسان سه نیز اظهار داشت: این سد مجوز محیط زیستی دارد که در دولت قبل داده شده است و طرح انتقال آب آن هنوز در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی افزود: در مسیر انتقال آب در محدوده‌هایی به ویژه محدوده زاگرس که یک زون زمین شناسی است و جنس سنگ‌های حساس دارد، دقت لازم انجام می‌شود.

کد خبر 5872655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      مردم استان مازندران .بشدت مخالف .ازبین رفتن محیط زیست هستن .محیط زیست .باید به جد پیگیر .پتروشیمی .باشه
    • احسان میر کریمی US ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      درود و سلام . خوشبختانه ایران وسعت فراوان دارد . بهتر است تاسیسات صنعتی در حواشی بیابانها مستقر شوند و نوار سبز شمالی برای کشاورزی و تفریح . در اینصورت بیشترین منافع نصیب همه خواهد شد . ارادتمند
    • محمد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      دریای خزریک سرمایه ی ملی است وایران بایدقبل ازبه کمارفتن این دریاازطریق کارشناسان بین المللی موضوع راپیگیری وحل نماید.