۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶

مهر گزارش می‌دهد؛

تجربه حس استقلال دغدغه نوجوانان امروز/دیگر استعدادها کپک نمی زند

تجربه حس استقلال دغدغه نوجوانان امروز/دیگر استعدادها کپک نمی زند

اصفهان- نوجوانان در مقطعی از زمان زندگی می‌کنند که با پیشرفت تکنولوژی همسو شده‌اند و کسب مهارت و درآمد و تجربه حس استقلال برایشان دغدغه شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سن که بالا می‌رود دیگر پاسخ دادن به برخی از پرسش‌ها سرگرمی حساب نمی‌شود و به یک مسئله اصلی در زندگی تبدیل می‌شود. شاید در پانزده سالگی در پاسخ به «چی بلدی» طفره بروید اما در واقع مهارت و کار نه فقط موضوع اصلی زندگی است بلکه از بزرگترها که بپرسید می‌گویند: «کار و مهارت آدم را می‌سازد».

حال این کسب مهارت و کار کردن در نوجوانی مانند بذری است که در بزرگسالی ثمره می‌دهد و در این زمانه والدین بیشتر به دنبال کسب مهارت برای فرزندان خود هستند که در اوقات فراغت صرفاً به کلاس آموزش زبان انگلیسی ختم نشود و با توجه به نیاز روز جامعه و تغییر در ذائقه مردم به سمت کسب مهارت‌های دیجیتالی و فن بیان و اجرا و فضای مجازی روی آورده‌اند. البته این تغییر نگرش‌ها باعث شده که اقبال عمومی از یادگیری زبان انگلیسی صرف، به سمت زبان‌های دیگری همچون عربی، آلمانی، چینی و فرانسه سوق پیدا کند و حتی استقبال از کلاس‌های تولید محتوا و مرتبط با فضای مجازی، عکاسی و انیمیشن بیشتر شود.

از طرفی هم نوجوانان در مقطعی از زمان زندگی می‌کنند که با پیشرفت تکنولوژی همسو شده‌اند و دوست دارند به سرعت به خواسته‌های خود برسند و بنابراین فکر کردن به شغل و کسب درآمد هم روند سریع‌تری خواهد داشت و زودتر برایش دغدغه می‌شود.

میل به بزرگ شدن و بزرگ دیده شدن یکی از دلایلی است که نوجوان را وادار به کار کردن می‌کند و با کار کردن و زحمت پول درآوردن آشنا می‌شود و اینگونه استعدادهایش نیز کپک نمی‌زند. حال به سراغ نوجوانانی رفتیم که مزه بزرگی را در نوجوانی چشیده‌اند و از تجربه کار کردن خود در این دوران می‌گویند.

تجربه حس استقلال دغدغه نوجوانان امروز/دیگر استعدادها کپک نمی زند

پل ارتباطی علایق نوجوانان با کسب تجربه و درک استقلال

سهیل نظری یکی از نوجوانانی است کسب تجربه و رسیدن از علایق و خواسته‌ها به استقلال و درک دنیای بزرگسالی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: «فوتبال» همه چیز زندگی‌ام شده بود و رد پای آن روی همه وسایلم دیده می‌شد و بچه‌های عشق فوتبال خارجی ریالی می‌شدند. اما سرو وضع هیچکدام از بچه‌های محله به فوتبالی‌ها نمی‌خورد و من لباسی می‌خواستم که شبیه تیم محبوبم شوم و دائماً قیمت لباس ست ورزشی را می‌پرسیدم. یک روز دوستم گفت که دایی‌اش داره خانه می‌سازد و دنبال کارگر می‌گردد که آنجا مشغول و مسئول درست کردن سیمان شدم.

وی ادامه می‌دهد: آن زمان فرصتی برای فوتبال بازی کردن نداشتم و اگر هم وقتی بود دیگر جانی برای بازی کردن نداشتم. یک هفته‌ای گذشت و دستمزد گرفتم و اینقدری پول داشتم که جنس خوبش را بخرم. این یکی از تجربه‌های من در تابستان و اوقات فراغت است که توانستم اینگونه استقلال را حس کنم و در راستای آن تجربه‌ای برای ارتباط‌گیری و حتی آشنایی با مشاغل به دست آورم. در واقع علایق من پلی شد که به سمت دنیای دیگری پرت شوم و تجربه شیرینی را حس کنم.

کشف استعداد در حین اولین تجربه کاری

سعید رستمی از دیگر نوجوانانی است که تجربه کار کردن در زمان فراغت را دارد که توانسته در این مسیر حتی استعداد خود را در بازاریابی و فروش کشف کند، اما او در کنار تجربه کار عملی به درس خواندن و اهمیت درس و کسب اطلاعات روز هم اذعان دارد و در این باره می‌گوید: برادر کوچکم دستش زخمی شده بود و چسب زخم نداشتیم. مغازه رحیم آقا نزدیک‌ترین مغازه به خانه مان بود. یه بسته چسب زخم می‌خاستم و ۵ هزار تومان بهش دادم. اما رحیم آقا گقت ۷ هزار تومان می‌شود. گفتم چه خبره چسب زخمه‌ها برای یه خراش کوچیک می‌خواهم نه عمل قلب باز و او در پاسخ گفت که همه جا همین قیمت است.

او ادامه می‌دهد که به سراغ مغازه بعدی رفته و آنجا چسب زخم را ۴ هزار تومان خریده و در حال برگشت به خانه رحیم آقا گفته که اگر ارزان‌تر توانستی بخری من ازت بیشتر می‌خرم. رفت و ۱۰ تا خرید و برد برای رحیم آقا و پنجاه هزار تومان فروخت. و این ماجرا شروعی شد برای حس اولین پول درآوردن که بتواند با خرید و فروش به درآمدی برسد.

نوید مهیار نیز اکنون جوانی ۲۴ ساله که در نوجوانی نیز برای خرید یک لب تاپ نیز به پول داشته و در نوجوانی دنبال کار می‌گردد و در مغازه فست فود فروشی سه ماه تابستان را مشغول می‌شود تا پول مورد نیازش را به دست آورد. او علاوه بر اینکه نیاز خود را مرتفع کرده حتی توانسته پول بیشتری هم دربیاورد و برای خواهرش هدیه بخرد که این احساس استقلال بسیار شیرین بوده است. او اکنون که در سن جوانی قرار گرفته به خبرنگار مهر می‌گوید: من آشنایی با افراد مختلف و نشان دادن استعدادهایم را مدیون کار کردن در نوجوانی هستم و اکنون که فارغ‌التحصیل دانشگاه شدم می‌دانم به سراغ چ مشاغلی بروم و درآمد بیشتری کسب کنم.

تجربه حس استقلال دغدغه نوجوانان امروز/دیگر استعدادها کپک نمی زند

فرصت آشنایی با حقایق جامعه و کار کردن در نوجوانی

سمیه مطلبی از کارشناسان اجتماعی است که در خصوص اثرات کار کردن نوجوانان و شناخت بهتر خطرات و فرصت‌های جامعه به خبرنگار مهر می‌گوید: کار کردن و برقراری ارتباط با جامعه باعث می‌شود که حقایق موجود در جامعه برای نوجوانان به خوبی روشن شود و حتی از فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در جامعه بتواند به درستی بهره ببرد. از سویی دیگر کار کردن نوجوانان باعث می‌شود که توانایی مدیریت مالی را به دست آورد و برای خواسته‌های خود اولویت‌بندی قائل شود.

وی در مقابل نگرانی والدین از آسیب‌های احتمالی کار کردن تصریح می‌کند: در واقع اگر به میل و خواسته خود نوجوانان این امر صورت گیرد هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌شود و امروزه نوجوان نیز درک و فهم بالایی نسبت به نسل‌های گذشته خود پیدا کرده‌اند و به جای وقت گذرانی‌های بیهوده و درگیر القائات فضای مجازی شدن به سراغ کسب مهارت و درآمد بروند.

به گزارش مهر، شرایط زمانه امروزه بسیار برای والدین و نوجوانان با توجه به وجود فضای مجازی و القای ارزش‌های نادرست حساس شده که یکی از راه‌های گریز آن می‌تواند پر کردن اوقات فراغت آنها با آموزش مهارت‌های صحیح و ورود به بازار کار باشد.

کد خبر 5883594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha