۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۳۱

مهر گزارش می دهد؛

لزوم اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام

لزوم اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام

رشت- ایجاد هسته متمرکز جهانی برای احیا، تبیین و تبلیغ دین اسلام به دور از هرگونه مرزبندی‌ نیاز ضروری این جهان هستی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: «دین شناسی» از گذشته تا به امروز درگیر حواشی و دو قطبی گری‌ها و دستاویز قدرت‌های سلطه طلب بوده است. شناخت دین زمانی تکمیل می‌شود که در دریای شبهات، چند نظری‌ها و دوقطبی‌ها، بوسیله امام راه درست را از نادرست تشخیص دهید، پس ابزار مهم «دین شناسی»، «امام شناسی» است که بشر را در مسیر خودشناسی و خداشناسی هدایت می‌کند.

اعتقادات دینی زمانی مؤثر و ارزشمند است که تبدیل به علم و حلم شود، دین اسلام در کنار وصف اکمل ترین دین، از لحاظ علمی، اسوه دانش و زایش فکری است اما عدم شناخت درست مبانی فکری و علمی دین اسلام، سبب شده تا جایگاه واقعی دین تحت شعاع قرار گیرد.

گفتمان دین اسلام بر پایه مبانی علمی و معرفتی استوار است اما برخی سطحی نگری ها به دین سبب شده تا اسلام فقط در موضوعات عقیدتی و اعتقادی خلاصه شود در حالی که کتاب مرجع این دین یعنی «قرآن» خود شاهکار علمی است و به روایت و عبارت علم بدون قرآن هیچ است.

لزوم واکاوی چگونگی خلقت دنیا

«مینا مهدوی» استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل دینی در همایش عزاداری ۲۸ صفر و شهادت امام رضا (ع) با محوریت سازمان بسیج رسانه گیلان، اظهار کرد: رسانه نقش رسایی در روشنگری و آگاهی بخشی جامعه ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم دین شناسی و اهمیت این مقوله در ابعاد مختلف جامعه افزود: شناخت دین، امام شناسی، خداشناسی و خودشناسی مقوله‌های مهم یک جامعه متعالی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه وجودی انسان و خلقت بشر بیان کرد: عرش آسمان و زمین از روح پیامبر اکرم (ص) متجلی پیدا کرده است.

مهدوی با تاکید بر لزوم واکاوی چگونگی خلقت دنیا و شناخت و اکتشاف حقایق اضافه کرد: بسیاری از مردم دنیا از فلسفه خلقت ناآشنا هستند و همین موضوع سبب بروز آفت ها و ناملایمات شده است.

وی با اشاره به ضعف رسانه‌ای در معرفی شخصیت و چهره واقعی پیامبر (ص) و اطهار (ع) افزود: رسانه جبهه باطل با محتوایی پوچ و بی اساس همیشه یک گام جلوتر از رسانه جبهه حق حرکت کند.

مهدوی با اشاره به گستردگی و پیچیدگی علم در دین اسلام افزود: علم و دانش در تمام زوایای دین اسلام متبلور می‌شود و باید در این بخش دنبال اکتشاف در این دریای علم، اندیشه و دانش باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانش و علم دین اسلام محدودسازی شده است، گفت: داده و اطلاعاتی که از علم و اندیشه دینی داریم بسیار محدود و سطحی است و همین موضوع سرعت پیشرفت را در جامعه دینی کُند کرده است.

مهدوی با بیان اینکه برخی مباحث دینی با اندیشه‌های خرافی آمیخته شده است، اضافه کرد: جامعه به جای علم اندوزی و فراگیری علوم دینی به سمت خرافه پرستی گرایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مسلمان بودن مدال افتخار است، افزود: قرآن به همه افراد و پیامبران، مسلم خطاب کرده است.

لزوم اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام

قرآنی شناسی با عمل به آن محقق می‌شود

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه قرآنی شناسی با عمل به آن محقق می‌شود، گفت: محبوبیت به قرآن فقط در عمل به دستورات الهی و احکام شرعی نه در رفتار و توجه ظاهری تجلی پیدا می‌کند.

مهدوی، شناخت دین را از اهم اولویت‌ها برشمرد و بیان کرد: راه دسترسی به جامعه سعادتمند از مسیر دین شناسی می‌گذرد.

وی با بیان اینکه عرب و عجم کالبد خاکی اهل بیت (ع) است، افزود: دعواهای حاشیه‌ای عرب و عجم برای گمراه کردن افراد از واقعیت‌های جامعه ایجاد شده است.

جغرافیای دین اسلام گستره وسیعی دارد

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از تقسیم بندی حاشیه‌ای مسائل دینی و مرزبندی‌های اشتباه اضافه کرد: مرزبندی مباحث دینی بین عرب و عجم موجب گمراهی جامعه از هدف اصلی شده است.

مهدوی با بیان اینکه جغرافیای دین اسلام گستره وسیعی دارد، گفت: مرزبندی‌ها مصداق بارز کوچک کردن جغرافیای دین است در حالی که دین اسلام بر پهنه جهان هستی خیمه افکنده است.

وی با اشاره به ترویج مصرف گرایی و مدگرایی در جامعه امروز افزود: گسترش مصرف گرایی در جامعه قدرت تعقل، تدبر و اندیشه را از بشر گرفته است و افراد فقط به فکر خوردن و نوع پوشش هستند.

لزوم اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام

این پژوهشگر مسائل دین با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) شهید شدند، گفت: بکارگیری رحلت برای پیامبر اکرم (ص) اشتباه ادراکی است که عدم بلوغ فکری بشریت را نشان می‌دهد.

مهدوی با بیان اینکه پدر و مادر ائمه اطهار (ع) در نقاط مختلف جهان هستند، اضافه کرد: اتحاد جهانی برای احیا و تبلیغ دین اسلام باید شکل بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم دشمن سازی در عصر حاضر افزود: عدم دشمن شناسی در دوران مختلف تاریخ، کار دست بشر داده است و این مسئله در عصر امروز هم تأثیرات منفی خود را گذاشته است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام شناسی مسیر خودشناسی و خداشناسی را هموار می‌کند، گفت: گمراهی و ضلالت آشکار در جامعه ناشی از عدم امام شناسی است.

مهدوی با بیان اینکه روح کاشف علت و معلول در جامعه زنده و پویا نیست، گفت: تا زمانی که روح اکتشاف در جامعه پدید نشود تحول امکان پذیر نیست.

کد خبر 5885783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha