۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۴

تایوان: چین «رفتارهای مخرب و یک‌جانبه» را متوقف کند!

تایوان: چین «رفتارهای مخرب و یک‌جانبه» را متوقف کند!

تایوان که اخیرا برخلاف خواست چین، روابطش با آمریکا و کشورهای غربی را افزایش داده، از پکن خواست «اقدامات مخرب و یک‌جانبه» را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت دفاع منطقه تایوان امروز دوشنبه پس از ادعای اینکه فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی این جزیره افزایش یافته از پکن خواست «اقدامات مخرب و یک‌جانبه» را متوقف کند.

وزارت دفاع تایوان هشدار داده که چنین رفتارهایی از طرف چین موجب افزایش شدید تنش‌ها خواهد شد.

بنابر ادعای وزارت دفاع تایوان از روز یکشنبه، بیش از ۱۰۳ کشتی جنگی ارتش چین در آب‌های نزدیک تایوان مشاهده شده؛ آماری که نسبت به گذشته «بسیار بالاست.»

پیش از این مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم بر سیاست واشنگتن در حمایت از توافقات دوجانبه با تایوان، به ویژه در خصوص ضمانت‌ها تأکید کرد و مدعی شد که کشورش توانایی جلوگیری از هرگونه تهاجم احتمالی که ممکن است علیه تایوان رخ دهد را داراست.

مارک میلی در گفت‌وگو با سی ان ان تصریح کرد که «این امر به طور کامل عملی است» و «ایالات متحده به حمایت از توافق نامه‌های مربوط به روابط با تایوان و تضمین‌های مربوط به آن ادامه می‌دهد.» وی افزود: ما خواهان روابط مسالمت آمیز بین چین و تایوان هستیم، اما از نظر نظامی، معتقدم چین اگر بخواهد به تایوان حمله کند یا آن را تصرف کند، مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ خواهد شد.

در ماه‌ها و سال‌های اخیر روابط بین مقامات منطقه تایوان و آمریکا افزایش یافته؛ اقدامی که موجب خشم پکن شده و در واکنش به آن، رزمایش‌های مداوم و گسترده در اطراف تایوان برگزار می‌کند.

هفته گذشته وزارت خارجه چین در واکنش به سفر ویلیام لای، معاون رئیس تایوان به آمریکا اعلام کرد که پکن نسبت به این سفر تحریک‌آمیز اقدامات قاطع و جدی اتخاذ خواهد کرد. به گفته یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین «پکن تحولات شرایط را به دقت رصد کرده و برای صیانت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، اقدامات قاطع و جدی اتخاذ خواهد کرد.» لای که از نامزدهای پیشتاز انتخابات سال آینده تایوان محسوب می‌شود، در مسیر رفت و برگشت به پاراگوئه به منظور حضور در مراسم تحلیف سانتیاگو پِنا، رئیس جمهور منتخب این کشور، به طور رسمی در آمریکا توقف کوتاهی داشت.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و سفرهایی همچون سفر لای به آمریکا و یا حضور مقامات غربی در این جزیره خودمختار را نقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند. پکن پیش‌تر تاکید کرد که در صورت لزوم، برای الحاق این جزیره از قوای نظامی بهره خواهد برد.

کد خبر 5888377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha