۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱

صبح امروز؛

پیشکسوت تعزیه و شبیه خوانی کشور و اردبیل درگذشت

پیشکسوت تعزیه و شبیه خوانی کشور و اردبیل درگذشت

اردبیل- پیشکسوت شبیه خوانی و تعزیه کشور و استان اردبیل صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درگذشت این هنرمند تعزیه کشور و اردبیل مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با صدور پیامی اظهار کرد: گروه تعزیه‌خوانی معین‌البکاء حاج بابا امانی محله معمار از قدیمی‌ترین گروه‌های تعزیه‌خوانی دارالارشاد اردبیل است که همه ساله در روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی ضمن بصیرت‌افزایی در جامعه، حقایقی از وقایع مربوط به قیام عاشورا را به نمایش می‌گذارند که با درگذشت این پیرغلام حسینی ضایعه‌ای بزرگ به شبیه خوانی و هنر تعزیه اردبیل وارد شد.

حجت الاسلام قاسم جعفرزاده در این پیام آورده است: خبر درگذشت معین البکاء استاد زنده یاد مرحوم حاج بابا امانی هنرمند آئینی و پیشکسوت تعزیه و شبیه خوانی کشور و استان اردبیل که در بین مردم حسینی دارالارشاد اردبیل، به حسن شهرت معروف است، سبب تأثر گردید.

همچنین در این پیام آمده است: درگذشت این خادم سیدالشهداء و تصویرساز صحنه عاشورا را به بیت مکرم و جامعه هنری شهرستان و عموم مردم عزیز به ویژه اهالی محترم محله معمار تسلیت گفته برای آن مرحوم طلب غفران و رحمت و برای بازماندگان محترم صبر و اجر جزیل آرزومندم.

مرحوم حاج بابا امانی نزدیک به ۹۰ سال سن داشت که از اهالی اصیل محله معمار بود.

وی سرپرست سینه زنان محله معمار بود. بیش از ۷۰ سال در محله معمار ریش سفیدیاین محله را برعهده داشت و در همین مدت شبیه خوانی و تعزیه محله معمار را کارگردانی می‌کرد.

حاج بابا امانی نقش «شمر» را بازی می‌کرد و در روز عاشورا نیز مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا بود.

مرحوم امانی عمر خود را وقف بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) کرد که یک شخصیت حسینی و هیئتی در اردبیل محسوب می‌شد که هیچ گاه اقامه نماز و قرائت قرآن را ترک نکرد.

این خادم دربار امام حسین و اهل بیت (ع) صبح امروز دار فانی را وداع گفت و چهره در نقاب خاک کشید.

کد خبر 5888448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha