۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۴۱

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان عنوان کرد:

گردوی تویسرکان به صورت رسمی صادر نمی شود

گردوی تویسرکان به صورت رسمی صادر نمی شود

همدان-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: صادرات گردو متاسفانه در سطح کشور و شهرستان تویسرکان به صورت رسمی انجام نمی‌شود.

سجاد محمد اصغری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه صادرات گردو به صورت چمدانی، ته لنجی یا همان ته بار کشتی حدود ۵۰ تن در کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: در مورد صادرات گردو جایی کار زیاد بسیاری وجود دارد که باید در این زمینه پیگیری و برنامه ریزهای جدی صورت بگیرد.

وی افزود: صنایع تبدیلی در بحث صادرات گردو می‌تواند بسیار مهم باشد وبا ورود در حوزه صادرات گردو می‌تواند با انجام کارهای از قبیل بسته بندهای شکیل برای گردو، صادر کردن گواهی بهداشتی، سیب سلامت، استاندارد وارد عمل شده تا بتوانیم در حوزه صادرات گردو بهتر عمل کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با اشاره به صنایع تبدیلی گفت: در بحث صنایع تبدیلی گردو در این شهرستان چند مجوز خانگی صادرشده است که گردو رابصورت خانگی بسته بندی می‌کنند و اغلب به صورت کارتن از شهرستان ما خارج می‌شود که باید تسهیلات مورد نیاز این افراد را پیگیری کرد.

اصغری خاطرنشان کرد: چند شرکت مرتبط با گردو در شهرستان تویسرکان در حال فعالیت هستند که می‌توان به شرکت صنعتگران آریکان که در بخش پوست گیر گردو، شرکت پارت شیمی در شهرک شیمی آریکان در بحث کربن فعال و شرکتی که از پوست گردوی تویسرکان پودری تولید می‌کند که در گل حفاری از آن استفاده می‌شود اشاره کرد.

وی افزود: باغ مادری گردو در شهرستان تویسرکان در سال ۱۳۹۶ با هدف زنجیره تولید پیوندک و نهال گردوی پیوندی گواهی شده ایجاد شده که ۱۲ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده و در سال ۱۳۹۸ این مجموعه به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: از این باغ مادری ۱۰۰ هزار اصله نهال پیوندی و یک میلیون چشمه پیوندک تولید می‌شود و این باغ مادری شامل ۶ هکتار باغ مادری، ۵ هکتار خزانه و ۳ هکتار گلخانه را شامل شده و برای ۱۰ نفر اشتغالزایی مستمر و غیر مستمر ۲۵ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار این طرح اتحادیه شرکت تعاونی تولید استان همدان بوده که اولین زنجیره تولید نهال گردو با لیبل آبی در سطح کشور است، گفت: شرکت باغ مادری یک شرکت دانش بنیان است اما چرخه در شهرستان تویسرکان دانش بنیان نیست.

کد خبر 5889243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha