۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۲۴

معاون سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد؛

ایجاد سامانه پرتودهی در ۱۲ استان کشور

ایجاد سامانه پرتودهی در ۱۲ استان کشور

رشت - معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران از ایجاد سامانه پرتودهی در ۱۲ استان کشور خبر داد و گفت: سامانه پرتودهی مایکروویو در خدمت تولید است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید پژمان شیرمردی شامگاه چهارشنبه در حاشیه آئین رونمایی از پرتودهی مایکروویو در رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سامانه پرتودهی مایکروویو برای نخستین بار با قدرت ۶۰ کیلووات در رشت ساخته شده است.

وی با بیان اینکه سامانه پرتودهی مایکروویو هیچ آسیبی به ماده غذایی نمی‌زند، افزود: عملیات خشک کردن محصولات و حذف حشرات بدون تغییرات دمایی در گیاه و مواد غذایی از محسنات این سامانه است.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه بومی سازی سامانه پرتودهی مایکروویو موجب جلوگیری از خروج از از کشور شد، گفت: نمونه صنعتی این دستگاه قادر به پرتودهی تا یک تن محصول را در ساعت است.

شیرمردی، سامانه پرتودهی گاما را یکی از ظرفیت‌های مهم در بخش کشاورزی برشمرد و اضافه کرد: این سامانه علاوه بر پرتودهی محصولات پزشکی و پلیمری در حوزه کشاورزی نیز کاربرد دارد.

وی با اشاره به قابلیت‌های گیلان در بخش کشاورزی، افزود: با توجه به ظرفیت خوب گیلان در تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند برنج، بادام زمینی، فندق و محصولات جالیزی، استفاده از سامانه پرتودهی مایکروویو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی از ایجاد سامانه پرتودهی در ۱۲ استان کشور خبر داد و اضافه کرد: در استان‌هایی همچون گیلان که ظرفیت مطلوب کشاورزی داشته و به عنوان قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شوند در کوتاه‌ترین بازه زمانی در دولت سیزدهم سامانه پرتودهی ایجاد شده است.

شیرمردی با بیان اینکه سامانه مایکروویو در خدمت تولید است، گفت: این سامانه می‌تواند در اختیار کارخانه‌داران، کشاورزان و صنایع بسته‌بندی قرار گیرد به کشاورزان کمک می‌کند تا آسیب اقتصادی کمتری ببینند.

وی ادامه داد: سامانه پرتودهی مایکروویو می‌تواند علاوه بر سه محصول برنج، فندق و بادام زمینی در اقصی نقاط کشور آفات محصولاتی مانند خرما، انجیر، حبوبات و کشمش را حذف کند.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی، ایجاد توسعه متوازن را از اهداف اصلی این سازمان برشمرد و بیان کرد: ایران در بحث چرخه سوخت انرژی هسته‌ای از کشورهای پیشگام دنیا است.

شیرمردی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم ایجاد برنامه‌ای مدون در بخش‌های مختلف است، اضافه کرد: ۱۲ نقطه در کشور برای ایجاد سامانه پرتودهی آماده شده که یکی از این مناطق استان گیلان و منطقه لاکان است.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در راستای تأمین امنیت غذایی نقش آفرین است، افزود: این سامانه به افزایش انبارمانی محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات در بحث امنیت غذایی صنعت هسته‌ای کمک می‌کند.

معاون توسعه کاربردهای پرتوهای سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی می‌تواند معضلاتی نظیر ریزگردها، و آلودگی‌ها و پساب‌ها را حل کند، گفت: در این حوزه‌ها در بخش آزمایشگاهی به نتایج خوبی دست یافتیم، یکی دیگر از کاربردهای این صنعت تولید سوپر جاذب‌ها در حوزه کشاورزی است.

کد خبر 5890840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha