۵ مهر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان:

چاپخانه‌ها میراث‌دار فرهنگی در کردستان هستند

چاپخانه‌ها میراث‌دار فرهنگی در کردستان هستند

سنندج - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: گردش مالی صنعت چاپ بسیار بیشتر از عرصه‌های دیگر است و چاپخانه‌ها میراث‌دار فرهنگی در کردستان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر دریایی ظهر چهارشنبه در ششمین آئین تجلیل و قدردانی از فعالان عرصه چاپ استان کردستان که با حضور جمعی از چاپخانه‌داران استان در مجتمع فجر شهر سنندج برگزار شد، گفت: صنعت چاپ در طول تاریخ بر بسیاری از حوزه‌های فرهنگ و هنر و صنعت تأثیر گذاشته و از بسیار صنایع دیگر نیز تأثیر گرفته است.

وی افزود: صنعت چاپ علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، دارای رسالت بزرگی در مبحث کتاب و کتابخوانی و به طور کلی فرهنگ مکتوب هر کشور است و بدون شک دانایی از طریق فضای مجازی اتفاق نخواهد افتاد مگر از طریق فرهنگ مکتوب و کتاب.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ضمن قدردانی از همه فعالان عرصه صنعت چاپ استان کردستان تصریح کرد: چاپخانه‌ها میراث‌دار فرهنگ بزرگی هستند که علاوه بر تأثیرگذاری در توسعه استان، بر بسیاری از حوزه‌های فرهنگی نیز عامل مهمی بوده است.

دریایی گردش مالی صنعت چاپ را بسیار بیشتر از عرصه‌های دیگر دانسته و خاطرنشان کرد: به بهانه‌های مختلف با مدیران چاپخانه‌ها و فعالان عرصه چاپ استان دیدار و از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌های آنها آشنا شده‌ام و با همه توان درصدد رفع این مشکلات هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان کرد: مراودات و ارتباطات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق داریم بدون شک آنها را به ارسال اقلام چاپی جهت چاپ به استان تشویق خواهیم کرد و در همین خصوص مذاکراتی نیز انجام شده است.

وی در خصوص ارسال اقلام چاپی ادارات و دستگاه‌های اجرایی به چاپخانه‌های استان یادآور شد: سعی خواهیم کرد در شوراهای فرهنگ عمومی و اطلاع رسانی استان ادارات و دستگاه‌های اجرایی را ملزم به ارسال اقلام چاپی به چاپخانه‌های استان نمائیم.

دریایی با اشاره به اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان پارسال تسهیلات مناسبی به عرصه فرهنگ اختصاص داده شده است که برای سال جدید نیز همین تسهیلات را در قالب و تبصره‌های دیگر در نظر گرفته‌ایم.

مراسم شهاب ناصری، رئیس اتاق اصناف کردستان و رئیس اتحادیه چاپ و نشر و عکاسان سنندج نیز به ارائه نقطه نظرات خویش و مشکلات موجود پرداخت، وی از عدم صنعتی بودن استان و تأثیر منفی آن در صنعت چاپ صحبت کرد.

ناصر رحیمیان مدیر چاپخانه معلم سنندج و عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپ و نشر سنندج نیز گفت: فضای مجازی و اتوماسیون اداری موجب رکود در صنعت چاپ استان شده است، متأسفانه از هیچکدام از استان‌های همجوار سفارش چاپی به استان ارسال نمی‌شود، تجهیزات چاپخانه‌ها دارای کمبودها و نارسایی‌های زیادی است.

وی در خصوص اختلاف قیمت اقلام چاپی استان با استان‌های دیگر نیز گفت: آنچنان اختلافی وجود ندارد، سفارشات چاپی دستگاه‌های اجرایی به صورت عادلانه مابین چاپخانه‌ها توزیع نمی‌شود، مجتمع چاپی مجهز که همه کارهای چاپی را انجام بدهد در استان نداریم، اکثراً در یک یا دو مورد تخصص دارند.

در پایان از ۱۶ مدیر چاپخانه و فعال عرصه چاپ مرکز استان و شهرستان‌های تابعه از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

کد خبر 5896912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha