۶ مهر ۱۴۰۲، ۹:۴۷

از ابتدای سال جاری تاکنون؛

۱۲ هزار اصفهانی دچار حیوان گزیدگی شدند

 ۱۲ هزار اصفهانی دچار حیوان گزیدگی شدند

اصفهان - کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۱۲ هزار اصفهانی از ابتدای امسال دچار حیوان گزیدگی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی قاسمی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ۶ مهر روز جهانی مقابله با هاری اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد حیوانات در سطح شهرها و روستاها شاهد افزایش حیوان گزیدگی نیز بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه بیماری هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال از حیوان به انسان است افزود: در صورت بروز علائم این بیماری در انسان صددرصد کشنده است.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان در سال گذشته در مجموع ۲۱ هزار و ۳۴۹ حیوان گزیدگی داشتیم، ادامه داد: با این میزان ما در رتبه پنجم کشور قرار داشتیم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۱۲ هزار مصدوم با دلیل حیوان گزیدگی به مراکز درمانی استان اصفهان مراجعه کرده‌اند، افزود: این آمار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

قاسمی گفت: حدود ۷۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ و ۳۰ درصد نیز مربوط به گربه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۸ مرکز درمانی در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای مقابله و درمان بیماری‌های حیوان گزیدگی تصریح کرد: در این مراکز خدمات تزریق سرم و واکسن هاری به صورت رایگان و شبانه‌روزی در اختیار مصدومان حیوان گزیدگی قرار می‌گیرد.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هر فردی که دچار حیوان گزیدگی، چنگ خوردگی یا لیسیده شدن خراش‌های پوستی با حیواناتی مانند سگ و سگ‌سانان، گربه و گربه سانان و سایر حیوانات می‌شود، با مراجعه به مراکز هاری در شهرستان باید بر اساس دستورالعمل کشوری نسبت به شست‌وشوی محل هر زخم، تزریق سه نوبت تا چهار نوبت واکسن هاری و در برخی از موارد نیز سرم در یک نوبت دریافت کند.

کد خبر 5897419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha