۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان:

موقوفه حاج «عوض وردی» با ۴۸۹ رقبه بزرگ‌ترین وقف در قوچان است

موقوفه حاج «عوض وردی» با ۴۸۹ رقبه بزرگ‌ترین وقف در قوچان است

قوچان- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان گفت: موقوفه حاج «عوض وردی» با ۴۸۹ رقبه به‌عنوان بزرگ‌ترین موقوفه متصرفی در این شهرستان شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام هادی حسین‌آبادی ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه وقف اظهار کرد: موقوفه حاج عوض وردی با ۴۸۹ رقبه به‌عنوان بزرگ‌ترین موقوفه متصرفی در این شهرستان شناخته می‌شود که عوائد آن وقف مسجد جامع (عوضیه) و حوزه علمیه است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان افزود: این شهرستان دارای یک هزار و ۶۲۳ موقوفه و ۵ هزار و ۹۵۳ رقبه است که ۱۱۳ موقوفه غیر متصرفی، ۴ موقوفه اشتراک تولیت و یک هزار و ۵۰۶ موقوفه متصرفی هستند.

وی اضافه کرد: موقوفه حاج عوض وردی با ۴۸۹ رقبه به‌عنوان بزرگ‌ترین موقوفه متصرفی در این شهرستان بوده که عوائد آن وقف مسجد جامع (عوضیه) و حوزه علمیه شده است.

حسین‌آبادی با یادآوری اینکه اداره اوقاف در موقوفات غیر متصرفی نقش ناظر را بر عهده داشته تا حق موقوفات پایمال نشود، گفت: در حوزه موقوفات متصرفی علاوه بر یک هزار و ۲۵۴ موقوفه، ۳۱۵ مسجد، ۳۳ حسینیه، ۷ آرامستان، ۲ دارالقرآن، یک فاطمیه و یک مدرسه علمیه نیز وجود دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان یادآور شد: قیمت‌گذاری تجاری موقوفات تا سال‌های قبل توسط دو کارشناس بی‌طرف و بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک انجام می‌شد اما در حال حاضر این کار توسط کارشناس رسمی دادگستری و با توجه رعایت حق موقوفه قیمت‌گذاری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دعواهای حقوقی توسط سازمان اوقاف بررسی و بر اساس مستندات و سامانه‌ای مشخص پیگیری صورت می‌گیرد، گفت: موقوفه خواری به معنای واقعی در این شهرستان وجود ندارد اما در سال جاری ۳ پرونده مربوط به واگذاری موقوفات به غیر پیگیری شد که رأی صادره به نفع موقوفه بوده است.

حسین‌آبادی با اشاره به عدم پرداخت حقوق موقوفات توسط برخی ادارات در این شهرستان، بیان کرد: از سال ۹۸ برخی دستگاه‌ها علاوه بر عدم پرداخت اجاره تخلفاتی در زمینه اضافه بنا هم داشته‌اند که به‌صورت تعاملی نامه‌نگاری‌ها برای جلوگیری از بروز هرگونه دعوای حقوقی در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان تصریح کرد: از محل اعتبارات دولتی برای سال جاری ۴۰۰ میلیون تومان به امامزاده سلطان ابراهیم، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای میقات الرضا، یک میلیارد تومان مسجد اهل‌بیت و ۷۳۳ میلیون تومان تعمیرات مساجد بین‌راهی جذب‌شده است.

وی ادامه داد: پروژه میقات الرضا از سال ۸۴ آغاز به کار کرد که برای تکمیل ساختمان آن بودجه‌ای دولتی جذب‌شده و ادامه ساخت ۱۷ شبستان، کف سازی و هم‌سطح سازی رواق‌ها و نمای مسجد در حال انجام است تا این محل به پایگاهی برای زائران امام رضا (ع) تبدیل شود.

کد خبر 5899274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha