۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۵

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه:

پلیس سهم دستگاه‌های مختلف را در تصادفات جاده‌ای مشخص می کند

پلیس سهم دستگاه‌های مختلف را در تصادفات جاده‌ای مشخص می کند

کرمانشاه- فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: پلیس در تصادفات جاده‌ای پلیس به عنوان مطالبه‌گر حقوق مردم قدرالسهم قصور دستگاه‌های دخیل را مشخص و رسانه‌ای می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مهدی حاجیان بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته انتظامی در سالن جلسات ستاد فرماندهی برگزار شد، اظهار کرد: فردا طی مراسمی گشت‌های تخصصی پلیس آگاهی استان با هدف دستگیری سارقان در محل رونمایی می‌شود.

وی شعار هفته انتظامی سال جاری را «شهروند قانون‌مدار، پلیس خدمتگزار اعلام کرد» و افزود: دلیل این نامگذاری، نگاه پلیس به مسئله قانون مداری و قانون گرایی است، چرا که پلیس به عنوان مجری قانون وظیفه اجرای قوانین و نیز رعایت حقوق شهروندی را بر عهده دارد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه پلیس وظیفه حفظ حقوق شهروندی را نیز بر عهده دارد، ادامه داد: هرچه بین پلیس و مردم مبنا و محور قانون و قانون مداری باشد مطمئناً محصول آن یک امنیت پایدار در جامعه است.

حاجیان به نگاه پلیس به مقوله انضباط اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی پرداخت و گفت: فرهنگ قانون مداری ظرفیت برای قانون مدارتر شدن جامعه و رعایت قوانین مربوطه از طرف مسئولین نسبت به مردم و بالعکس است.

وی با تاکید بر اینکه نقطه پیوند بین لایه‌های جامع بشری قانون است و پلیس نیز ناظر اجرای قانون است، تصریح کرد: کارکرد اصلی قانون رفتار اعضای جامعه با یکدیگر است که خط و مرزها را مشخص می‌کند و زمینه‌های فساد را از بین می‌برد.

حاجیان تاکید کرد: پلیس را نباید فقط به عنوان ضابط قضائی دید، بلکه ضابط اجرایی قانون نیز است که فراتر از ضابطه قضائی بودن است.

وی توضیح داد: در بحث ضابط قضائی بودن پلیس، توجه به جلوگیری از رفتارها و رویدادهای نابهنجارانه است اما در ضابط اجرایی قانون بودن بین پلیس و شهروندان رابطه معنادار و قانون محور برقرار است و مردم پلیس را تکیه‌گاه خود می‌دانند.

به گفته حاجیان، زمانی نظم و انضباط اجتماعی واقعی در جامعه تحقق پیدا می‌کند که درک و گفتمان مشترکی از قانون و حقوق و شهروندی بین اعضای جامعه اتفاق بیفتد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه برای ایجاد گفتمان مشترک بین مردم و پلیس ۲ نگاه جامعه محور و پلیس محله محور در این استان را برای سال جاری در دستور کار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: در این نگاه با حضور در محلات، امنیت را به صورت محله‌ای و با مشارکت اهالی محل برقرار می‌کنیم.

وی افزود: برای مشارکت اهالی یک محله در ارتقا امنیت به صورت محله‌ای از ظرفیت بزرگان و معتمدین محل، پلیس افتخاری در محلات نیز بهره می‌بریم.

حاجیان با تاکید بر اینکه امنیت یک محصول چند بُعدی است و پلیس نیز ناظم نظم اجتماعی است، تصریح کرد زمانی می‌توانیم احساس امنیت را در کرمانشاه بالا ببریم که مردم همراه پلیس باشند و همین همراهی نقطه قوت یک جامعه پویا و با امنیت بالا است.

وی با بیان اینکه در همه حوزه‌ها سخنگوی مردم در مطالبه‌گری هستیم، گفت: به دلیل اینکه پلیس مرجع مراجعات مردمی است لذا هم به عنوان پاسخگو و هم مطالبه‌گر مردم عمل می‌کند.

حاجیان به بحث ترافیک و تصادفات جاده‌ای به عنوان یک انتظار و مطالبه مردمی از پلیس اشاره کرد و افزود: پلیس در تصادفات جاده‌ای نباید فقط نظاره‌گر مرگ شهروندان در جاده‌ها باشد، لذا در اینجا با توجه به صلاحیت، ظرفیت و اختیارات قانونی پلیس برخلاف نگاه متفاوت گذشته به عنوان مطالبه‌گر اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در تصادفات جاده‌ای پلیس به عنوان یک مرجع حَکمیت عمل خواهد کرد و قدرالسهم تقصیرها را مشخص می‌کند و حتی اگر بخشی از این قصور به پلیس برگردد علاوه بر وظیفه مطالبه‌گری در اینجا باید پاسخگو نیز باشد.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با بیان اینکه در چهار سال اخیر حدود ۵۱ نفر در جاده بیستون به سنقر بر اثر تصادفات جاده‌ای کشته شده که رقم بالایی است، گفت: چند سالی است که همیشه می‌شنویم در جاده بیستون- سنقر عملیات عمرانی راه در حال انجام است اما عملاً عملیاتی تحقق پیدا نکرده است لذا در اینجا پلیس از همه دستگاه‌های دخیل و مقصر مطالبه‌گر خواهد بود.

حاجیان با تاکید بر اینکه پلیس نمی‌تواند نظاره‌گر فوت جوانان در جاده‌ها باشد، ادامه داد: پلیس استان کرمانشاه قدرالسهم نهادهای مقصر را در تصادفات جاده‌ای مشخص و آن را رسانه‌ای خواهد کرد، چرا که مبنا محور اقدامات و نوع برخورد پلیس بر مبنای قانون و اختیارات قانونی است و ما اجازه نداریم حقوق شهروندان را ضایع سازیم.

وی در پایان سخنانش به بخشی از برنامه‌های گرامیداشت هفته فراجا در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اجرای مراسم غبار روبی و عطرفشانی مزار شهدا، دیدار با امام جمعه کرمانشاه و نماینده ولی فقیه در استان، سرکشی و تکریم خانم خانواده شهدا و ایثارگران، بر پایی میز خدمت در نماز جمعه، نشست با اصناف و نمایندگان مجلس، افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح عمرانی فراجا، ارتباط مستقیم با مردم در سامانه ۱۹۷ و… از جمله برنامه‌های این هفته است.

کد خبر 5902939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha