۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۵

سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل عنوان کرد؛

هزینه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی سیب‌زمینی‌کاران در تهیه بذر با کیفیت

هزینه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی سیب‌زمینی‌کاران در تهیه بذر با کیفیت

اردبیل- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در یک سال گذشته سیب‌زمینی‌کاران استان اردبیل برای خرید بذر ۲ هزار میلیارد تومان منابع هزینه کردند.

نوبخت اژدری در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان اردبیل از اراضی حاصلخیز و اقلیم مناسب برای کشت سیب‌زمینی بهره‌مند است که با وجود ظرفیت عظیم تولید این محصول، همچنان در تأمین بذر با برخی مشکلات و نارسایی‌ها روبه‌رو است.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۹ هزار از اراضی دشت اردبیل به کشت سیب‌زمینی اختصاص می‌یابد و این استان توانسته یک پنجم نیاز کشور را در این محصول تأمین کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تولید ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن سیب‌زمینی مرغوب را در این استان یادآور شد و گفت: در این بین اغلب تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا بذر سیب‌زمینی خود را از سایر استان‌ها خریداری کنند که ضرورت دارد تولیدکنندگان به دور از آفات و بیماری‌ها به تولید بذر با کیفیت متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی استان اقدام کنند.

اژدری افزود: سالانه بخش عظیمی از منابع زارعان صرف تأمین بذر می‌شود در حالی که به راحتی می‌توان در استان اردبیل برای سیب‌زمینی بذری و خوراکی فضای تولید مناسب و کیفی را فراهم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی ۷۰ مزرعه نمونه تولید بذر سیب‌زمینی سعی بر این است تا با کیفی‌ترین بذر تولید و روانه بازار شود که این امر می‌تواند رضایت تولیدکنندگان را به همراه داشته باشد.

اژدری اضافه کرد: تولیدکنندگان بذر سیب‌زمینی در این استان در قالب کلاس‌های مختلف می‌توانند با حمایت‌هایی که انجام می‌شود، بذر با کیفیت تولید و روانه بازار کنند تا این استان در سال‌های آینده بتواند به قطب تولید بذر سیب‌زمینی با کیفیت تبدیل شده و در تراز ملی شهرتی واقعی پیدا کند.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است تا از تولیدکنندگان حمایت‌های لازم را در این حوزه انجام دهیم که قطعاً محققان و پژوهشگران نیز از حمایت‌های همه‌جانبه استفاده خواهند کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ادامه داد: تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و اقلیم علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، می‌تواند به توسعه و تقویت صنایع تبدیلی نیز کمک کند.

کد خبر 5903091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha