۱۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲

هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت؛

از یک انتصاب در خانه هنرمندان تا پیداکردن مقصر آثار تخریب‌شده جنگ

از یک انتصاب در خانه هنرمندان تا پیداکردن مقصر آثار تخریب‌شده جنگ

در هفته‌ای که گذشت علاوه بر انتصاب‌های جدید در جشنواره تجسمی فجر و مرکز هنرهای تجسمی و خانه هنرمندان ایران، در افتتاحیه یک نمایشگاه، مدعوان به دنبال مقصران عکس‌های تخریب‌شده جنگ بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در جامعه هنر کشورمان است که عموماً به نسبت دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود اما در گزارش‌ها و خبرها سعی بر این است تا از این مهجوریت دور شود. بر اساس قراری نانوشته، جمعه‌های هر هفته، نمایشگاه‌های تجسمی افتتاح می‌شوند که بنای مرور گزارش تجسمی هفتگی را به همین دلیل قرار دادیم. بازدید از نمایشگاه‌های هنری و خرید و فروش آثار هنری نیز عموماً بعد از روز جمعه در طول هفته برقرار است. در ادامه، به مرور اتفاقاتی هفتگی در عرصه هنرهای تجسمی می‌پردازیم.

یک خداحافظی و انتصاب در خانه هنرمندان

خانه هنرمندان ایران در روز ابتدایی هفته یک تغییر را تجربه کرد که پس از خداحافظی آسیه مزینانی معاون هنری و فرهنگی خانه و کیوان کثیریان روابط عمومی خانه رقم خورد.

پس از این خداحافظی (استعفا)، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، محمدرسول صادقی را به‌عنوان معاون فرهنگی و هنری این خانه منصوب کرد. در متن حکم عسگرپور آمده است:

«جناب آقای دکتر محمدرسول صادقی

با توجه به سوابق ارزشمند جنابعالی در حوزه‌های مختلف مدیریت فرهنگی و هنری، به موجب این ابلاغ به عنوان معاون فرهنگی، هنری خانه هنرمندان ایران منصوب می‌شوید.

امیدوارم با شناخت وسیعی که از این مجموعه دارید، با همکاری مدیران و همکاران محترم، در حفظ و ارتقا شأن و جایگاه این خانه در سپهر فرهنگ و هنر کشور موفق باشید.»

محمدرسول صادقی پیش از این معاون فرهنگی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، معاون تولید هنری بنیاد رودکی، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی فرهنگستان علوم، مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. او در حال حاضر رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر است.

همچنین محمدمهدی عسگرپور از تلاش‌های ارزشمند آسیه مزینانی در طول دوره تصدی معاونت فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران که با سختی‌های زیادی همراه بود، تقدیر و تشکر کرد.

انتصاب‌های جدید در مرکز هنرهای تجسمی و جشنواره «تجسمی فجر»

با حکم محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و به پیشنهاد امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر، مسعود زنده‌روح کرمانی عکاس صاحب‌نام معاصر به عنوان دبیر هنری این رویداد ملی منصوب شد. همچنین جعفر واحدی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر نیز به عنوان دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شد.

از یک انتصاب در خانه هنرمندان تا پیداکردن مقصر آثار تخریب‌شده جنگ

مسعود زنده‌روح کرمانی در دوره‌های مختلف جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مسئولیت‌های متعددی را برعهده داشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به دبیر اجرایی جشنواره دوم و دبیر هنری جشنواره‌های چهارم، پنجم و ششم اشاره کرد. در کارنامه کاری جعفر واحدی نیز سوابق و مسئولیت‌های متعدد اجرایی دیده می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به دبیر اجرایی سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اشاره کرد.

همچنین، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در احکام جداگانه‌ای مجید محمدی را به عنوان «سرپرست معاونت فرهنگی و برنامه‌ریزی» و کتایون عضدی را به عنوان «مسئول نگارخانه هنر ایران» منصوب کرد.

مجید محمدی دانش‌آموخته رشته مدیریت امور فرهنگی است و سالیان متمادی در پست‌های مختلف کارشناسی و مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشته است. پیش از این، کتایون عضدی مسئولیت معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره کل هنرهای تجسمی را (از سال ۱۳۹۹ تاکنون) برعهده داشت.

کتایون عضدی نیز دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی است. او از سال ۱۳۹۹ تاکنون به عنوان معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی در اداره کل هنرهای تجسمی مشغول به فعالیت بود و در کارنامه کاری‌اش، سوابق متعدد دیگری نظیر: رئیس گروه‌های آموزشی علمی-کاربردی فرهنگ و هنر دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری وزارت فرهنگ، نماینده اداره کل هنرهای تجسمی در فرهنگستان هنر، مدیر کمیته هماهنگی رؤسای آموزش مراکز آموزش عالی علمی_کاربردی وزارت فرهنگ، نماینده تخصصی معاونت امور هنری در شورای علمی-فرهنگی بانوان وزارت فرهنگ و… دیده می‌شود.

برگزاری یک نمایشگاه ناب دفاع مقدسی/ مقصر آثار تخریب‌شده کیست؟

مراسم تجلیل از عکاسان روزنامه اطلاعات در دوران دفاع مقدس و افتتاحیه نمایشگاه عکس «دوربین حماسه» متشکل از عکس‌های عکاسان روزنامه اطلاعات از آن دوران و لحظات، عصر یکشنبه ۹ مهر در محل مؤسسه اطلاعات برگزار شد.

در مراسم پیش از افتتاحیه نمایشگاه «دوربین حماسه»، سیدعباس صالحی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست روزنامه اطلاعات را برعهده دارد، درباره مزیت‌های روزنامه اطلاعات به ایراد سخنانی پرداخت اما به بقیه رسانه‌ها طعنه زد و آنها را جوانمرگ شده و به بلوغ نرسیده خواند! او، روزنامه اطلاعات را رسانه‌ای یکصد ساله قلمداد کرد که از زاویه‌های متعدد تاریخ مکتوب را در اختیار می‌گذارد.

از یک انتصاب در خانه هنرمندان تا پیداکردن مقصر آثار تخریب‌شده جنگ

جاسم غضبانپور از عکاسان دفاع مقدس که مسئولیت کیوریتوری نمایشگاه «دوربین حماسه» را نیز بر عهده داشت، در سخنانی به سختی‌های عکاسی از جنگ پرداخت و کار عکاسان جنگ و دفاع مقدس را حماسی قلمداد کرد. او، عکاسی خبری را با عکاسی جنگ متفاوت دانست که باید دوشادوش خط شکن‌ها برای گرفتن یک عکس باید در خط مقدم می‌بودند. غضبانپور همین دلیل را سبب مفقود، شهید و جانباز شدن عکاسان دانست که در هیچ رشته هنری اتفاق نیفتاده است.

محمدحسین حیدری مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز که در این مراسم حضور داشت، با گلایه از سازمان‌ها و نهادهایی که آرشیو خود را فرآوری و بهسازی نمی‌کنند، پرداخت. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اسکن نگاتیو عکس‌های قدیمی درصدد نگهداری و محافظت از این آثار بر می‌آید و به گفته حیدری، هنوز برخی نهادها و حتی رسانه‌ها همچون کیهان هستند که هنوز آرشیو عکس خود را ترمیم نکرده و عکس‌های آنها تخریب شده‌اند.

کمال خرازی نیز در این مراسم درباره جایگاه عکس و مفهوم و پیام آن سخن گفت. خرازی، درباره عکس‌هایی که در خبرگزاری ایرنا و ستاد تبلیغات جنگ در دوران مدیریت او تهیه شده بودند نیز گفت: تمامی عکس‌هایی که در ایرنا و ستاد تبلیغات جنگ ثبت شده بود به بنیاد حفظ آثار جنگ و دفاع مقدس تحویل داده شد اما ما پیگیری نکردیم که این عکس‌ها الان در چه وضعیتی هستند.

نمایشگاه‌های هنری که در این هفته برقرار بود

از جمله نمایشگاه‌های هنری که این هفته برقرار بود و امروز در چهاردهمین روز مهر یا در هفته آینده به پایان می‌رسند، می‌توان به چند نمایشگاه اشاره کرد؛

نمایشگاه کاریکاتور «سالمند» به همت خانه کاریکاتور ایران به مناسبت روز جهانی سالمند، که از روز ۹ مهر افتتاح شده، به مدت یک ماه برگزار می‌شود. این نمایشگاه با هدف بالابردن آگاهی عمومی جامعه از وضعیت افراد سالمند و حمایت از آنها در تمام مراحل زندگی و همچنین تکریم و توجه به نقش مؤثر این گروه آسیب‌پذیر در جامعه و ترویج امید به زندگی از نگاه هنرمندان کارتونیست برگزار می‌شود.

نمایشگاه آثار نقاشی‌خط حسین بهرامی با عنوان «سروستان» که ۷ مهر در گالری سیحون افتتاح شد، تا ۱۹ مهر برقرار است. در این نمایشگاه تعداد ۱۲ اثر از آثار حسین بهرامی به نمایش گذاشته شده که به سرو و نماد جاودانگی، رویش، آزادگی و سربلندی اشاره دارد.

همچنین، نمایشگاه انفرادی آثار پویان هاشمی طاری با عنوان «میدان» تا روز سه شنبه ۱۸ مهر در گالری اُ ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه آثار سارا توانا با عنوان «نمی‌خواهم متولد شوم» نیز در گالری پروژه‌های آران تا جمعه ۲۱ مهر ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه گروهی تجسمی «در خود» نیز تا امروز جمعه ۱۴ مهر در گالری زیرزمین دستان برقرار است.

کد خبر 5903975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha