۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۱

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری:

بیماری حاد طیور و دام در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است

بیماری حاد طیور و دام در چهارمحال و بختیاری مشاهده نشده است

شهرکرد_مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان دیده نشده، همچنین بیماری‌های برونشیت، نیوکاسل، سل، آبله و شاربون ظهور کمتری داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسدی پیش از ظهر یک شنبه در نشست خبری با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه قانون دامپزشکی بعد از طی مراحلی تعیین شد که این مهم بعد از تولید واکسن دامی توسط برخی شرکت‌های دارویی انجام شد اظهار کرد: قانون دامپزشکی به نوعی جامع دیده شده است که حتی بعد از گذشت سال‌ها بر جامع و کاربردی بودن آن اجماع وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این استان کاملاً در تولید محصولات دامی کشور مشارکت دارد و دخیل است تصریح کرد: سالیان اخیر یک حوزه گسترده‌ای در این استان آغاز شد و آن صنعت آبزی‌پروی است که هم به نوعی تولیدکننده عمده محصولات آبی و هم تولیدکنندگان پیشرو این صنعت هستیم.

اسدی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ واحد تولید آبزیان، ۳۳ مرکز تولید خوراک آبزیان و دام در این استان فعال است.

۲۲۵ واحد تولید مرغ در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

وی با اذعان بر اینکه مراکز پرورش طیور در این استان به گونه‌ای است که نیاز خود مردم را تأمین می‌کند بیان داشت: نزدیک ۲۲۵ واحد تولید مرغ مادر، مرغ گوشتی، تخم‌مرغ و… در استان وجود دارد که نظارت کامل بر روند کار آن‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در مقایسه با سایر استان‌های کشور به عنوان استان پیشرو در حضور نیروهای تخصصی دامپزشکی در مراکز تولیدی دام، طیور و آبزیان هستیم.

اسدی با اذعان بر اینکه اقدامات بسیار مؤثری در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است بیان داشت: ۲۲ اردو و رزمایش جهادی در شهرستان‌های استان برگزار شد که موجب رضایتمندی روستاییان و عشایر در مناطق دور دست شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد ساختار نظارت بهداشتی تخصصی در واحدهای تولید مرغ و تخم‌مرغ از دیگر اقدامات انجام شده است اظهار کرد: کیفیت بهداشتی گوشت تولیدی در استان از حالت سنتی خارج شده و کاملاً بهداشتی است.

۳۲۴ پرونده قضائی در استان وجود دارد که اکثر آن منجر به صدور حکم شده است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تشکیل ۳۲۴ پرونده قضائی در استان که اکثر آن منجر به صدور حکم شده است، تاکید کرد: این پرونده‌ها در حوزه تخلفات بهداشت تشکیل شده و پیرامون عرضه غرقانونی نهاده‌های دامی و فراورده‌های دامی است، بیشتر پرونده‌های قضائی تشکیل شده در زمینه کشتار غیرمجاز است.

اسدی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی حوزه دام، طیور و آبزیان در چهارمحال و بختیاری موفق به اخذ کد IR شدند و این واحدها می‌توانند با خیال راحت محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.

طی سال‌های گذشته هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دیده نشده است

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری دیده نشده است، اظهار داشت: همچنین بیماری‌های برونشیت، نیوکاسل، سل، آبله و شاربون ظهور کمتری در استان داشته است.

اسدی با بیان اینکه ممکن است بیماری‌های ذکر شده در برخی موارد تبدیل به کانون شده باشد که با حضور به‌موقع این کانون‌ها از بین رفت اما شاهد اپیدمی نبودیم گفت: دو فاز عمومی برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل با همکاری بسیج سازندگی تشکیل شد و در این دو فاز ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی را جهت پیشگیری تحت پوشش قرار دادیم.

وی یادآور شد: برون سپاری خدمات مایه‌کوبی دام و طیور دوبرابر شده است و در همین راستا ۱۰۰ نفر مشغول به کار شدند.

نظارت شرعی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه‌ها در حال انجام است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: نظارت شرعی بر ذبح دام و طیور در کشتارگاه‌ها در حال انجام است و در آینده نه چندان دور ناظران شرعی به عنوان ضابطان قضائی معرفی می‌شوند.

اسدی ورود بخش خصوصی را کمک به پیشبرد وظایف این اداره کل دانست و گفت: در این راستا از ظرفیت ۵۱ داروخانه فعال، ۴۴ مرکز درمانگاهی، ۲۱ مرکز مایه‌کوبی، ۲ آزمایشگاه و ۴ آزمایشگاه همکار استفاده می‌شود.

وی به معضل سگ‌های ولگرد نیز اشاره کرد و گفت: مسئله سگ‌های ولگرد یک موضوع چندین ساله است که بارها قوانین و مقررات درخصوص عقیم‌سازی یا معدوم این حیوانات به جهت کنترل جمعیت آنان تغییر کرده است.

اسدی با بیان اینکه در قوانین جدید که در قالب قانون حمایت از حقوق حیوانات تدوین شده است، بازدارندگی لازم را ندارد و همین امر باعث شده جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش پیدا کند گفت: باید قوانین مناسب تصویب شود تا آرامش در خصوص حیوانات مزاحم به‌ویژه سگ‌های ولگرد به جامعه بازگرد.

در قانون جدید ساماندهی سگ‌های ولگرد بر عهده فرمانداری‌ها گذاشته شده است

وی با بیان اینکه در قانون جدید ساماندهی سگ‌های ولگرد بر عهده فرمانداری‌ها گذاشته شده است عنوان کرد: بعد از آنکه با همکاری شهرداری مراکز نگه‌داری سگ‌های بلاصاحب ایجاد شد دامپزشک مجرب جهت نظارت و عقیم‌سازی این حیوانات در این مراکز معرفی می‌شود.
اسدی با اشاره به اینکه در سال حدود ۷ هزار قلاده سگ در روستاها و مناطق عشایری در برابر بیماری هاری واکسینه می‌شوند گفت: در شهرکرد و بروجن دو مرکز نگه‌داری سگ‌های بلاصاحب وجود دارد و شهرداران برخی شهرهای مختلف نیز درخواست ایجاد مرکز نگه‌داری سگ‌های ولگرد دارند.
وی یادآور شد: نگرانی در خصوص شیوع بیماری هاری در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، موارد مثبت گزش گزارش شده است اما بیماری هاری دیده نشده است.
اسدی با اشاره به اینکه ۳ واحد فعال ماهی خوراکی در این استان وجود دارد که محصولات خود را صادر می‌کند بیان داشت: اولین بار ماهی خوراکی را به کشور روسیه صادر کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه ۲۱۰ تن ماهی خوراکی از این استان صادر شده است خاطر نشان کرد: در ۶ ماه اول سال جاری صادرات ما ۱۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
کد خبر 5905861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha