۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۹

سلاجقه اعلام کرد؛

نابودی ۷۵ درصد تالاب‌های جهان در ۵۰ سال اخیر

نابودی ۷۵ درصد تالاب‌های جهان در ۵۰ سال اخیر

معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه دولت برای حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست گفت: اگر بتوانیم یک درصد جلوی تبخیر آب را بگیریم به اندازه ۱۵ سد کرج ذخیره آب خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سیزدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست با اشاره به اینکه درود به روح شهدای غزه می‌فرستم و پیروزی را به آزادمردان جهان تبریک می‌گویم، اظهار داشت: تقارن این پیروزی را با برگزاری جایزه ملی محیط زیست به فال نیک می‌گیریم.

وی با بیان معادله محیط زیست گفت: متغیر وابسته این معادله، محیط‌زیست و متغیر وابسته آن طبیعت و عملکرد انسان‌ها است در شرایط فعلی زمین این معادله، نامعادله شده و قسمت دوم معادله به نوعی معادله را از تعادل خارج کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: معضل پسماند، تغییر اقلیم، کاهش تنوع زیستی و گرم شدن کره زمین و اثرات سو بر روح انسان‌ها این معادله را بهم زده است.

سلاجقه با اشاره به اینکه متوسط هر سال ۱.۳ میلیارد تن زباله در دنیا تولید می‌شود که معادل روزی ۳.۵ میلیون تن است، گفت: در ایران هم هر سال ۱۸ میلیون تن زباله تولید می‌شود و باید اقدامات اساسی جهت رفع این معضلات صورت گیرد.

وی به موضوع هدر رفت منابع آبی اشاره کرد و بیان داشت: ایران هر سال میانگین ۴۱۳ میلیارد متر مکعب نزولات آسمانی دارد که حدوداً ۲۷۰ میلیون میلیارد متر مکعب آن تبخیر می‌شود و اگر حتی بتوان یک درصد جلوی این تبخیر را گرفت میزان آبی که به دست می‌آید به اندازه ۱۵ سد امیرکبیر (کرج) خواهد بود که این مسئله هم اقتصادی و هم انجام شدنی است.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد تالاب‌های جهان در ۵۰ سال اخیر از بین رفته است، اعلام کرد: به طور مثال طی چند سال آتی شاید کشوری مثل مالدیو دیگر نباشد و زیر آب خواهد رفت بنابراین این کشور باید جای دیگری رود تا بتواند هویت خود را حفظ کند. همچنین سریلانکا در اقیانوس هند به احتمال زیاد از صحنه روزگار و خشکی محو خواهد شد و همه این‌ها تهدیدات محیط زیستی است که انسان نقش شتاب دهنده را در بروز آن دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه افزایش دمای کره زمین سبب شده که برخی از کشورها به سمت نابودی کامل روند گفت: جمهوری اسلامی ایران دانش بومی قوی، انسان‌های شریف و رهبران آگاه دارد و علی رغم فراز و فرودها در حوزه محیط زیست مسیر مشخصی در حال طی کردن است و در دولت مردمی و انقلابی رویکردهای بسیار بنیادی در مؤلفه‌های محیط زیست ایجاد شده است.

وی بیان داشت: در این راستا بیش از ٢ هزار خانه محیط زیست در سراسر کشور راه‌اندازی شد که بستری برای تبادل نظر دوستداران محیط زیست است.

سلاجقه با طرح این سوال که وقتی فقر وجود دارد و اقتصاد نابسامان است چگونه می‌توان محیط زیست را حفظ کرد، نقش سازمان حفاظت محیط زیست را ایجاد تعادل دانست و گفت: گاهی تضاد دیدگاه میان اقتصاددان و فعالان محیط زیست وجود دارد و ما را به جاهایی می‌کشاند که باید حتماً بهترین مسیر را انتخاب کنیم.

وی بیان داشت: رویکرد یک جانبه حفاظت نداریم و همه مخلوقات در راستای استفاده بهینه و رشد و تکامل اشرف مخلوقات است باید مواهب الهی را حفظ کنیم و ما نقش تعادل در معادله‌ای که بیان کردم داریم باید بهترین مسیر را انتخاب کنیم و زیرساخت‌ها هم خدمات رسانی کنند همچنین مردم پایه کردن محیط زیست به صورت جدی در دستور کار است.

وی به موضوع سراوان گیلان و ساماندهی آن اشاره کرد و بیان داشت: در سراوان بیش از ۵٠ درصد کارها انجام شده است و به دنبال تفکیک زباله از مبدا هستیم.

سلاجقه تاکید کرد: اکنون هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه ابتدا تصفیه خانه آن راه اندازی شده باشد مانند اینکه کلنگ هیچ پروژه‌ای بدون داشتن گزارش ارزیابی محیط زیست به زمین زده نمی‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه تنوع زیستی هم اقدامات خوبی انجام شده است، به محیط زیست دانش بنیان اعتقاد جامع داریم محیط زیستی می‌تواند موفق باشد که علم پایه و مبتنی بر دانش باشد.

وی افزود: باید از حفاظت صرف به سمت حفاظت مشارکتی پیش رویم بر این اساس لایحه‌ای را به دولت ارسال کردیم که امیدواریم زودتر تصویب شود، در برنامه هفتم هم مجلس رویکرد محیط زیستی خوبی دارد.

وی درباره دیپلماسی بین المللی در حوزه محیط زیست نیز اظهار داشت: گفتمان جمهوری اسلامی ایران در تمام بخش‌ها یک گفتمان مبتنی بر علم است و امیدواریم در این زمینه از تمام ظرفیت‌های جهانی استفاده کنیم.

کد خبر 5907540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha