۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۴۱

رییس شورای عالی جنگل منابع طبیعی:

هیچ‌گونه طرح گردشگری در جنگل‌ها اجرا نمی‌شود

هیچ‌گونه طرح گردشگری در جنگل‌ها اجرا نمی‌شود

اردبیل- رییس شورای عالی جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: هیچ‌گونه طرح گردشگری در جنگل‌ها اجرا نمی‌شود و طرح‌های طبیعت‌گردی طبق آیین‌نامه خاص قابل اجرا در جنگل هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول اشرفی‌پور پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست تخصصی چالش‌های مدیریت جنگل‌های کشور در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مدیریت جنگل‌ها باید بر اساس اصول جنگل شناسی و علم جنگل‌داری باشد، اظهار کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین چالش پیش روی جنگل‌های کشور قوانین هستند که نمی‌توانند در عرصه عمل خود را به نحو شایسته نشان داده و تضمینی برای حفاظت از جنگل‌های کشور باشند.

وی افزود: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ارتباط با استفاده از تکنیک‌های عکس برداری هوایی و ارزیابی کیفی جنگل‌های شمال کوتاهی نداشته و در مقاطع مختلف این موارد را انجام داده است.

رئیس شورای عالی جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نیازمند تجمیع قوانین متعدد در حوزه منابع طبیعی کشور هستیم، گفت: هر اکوسیستم مدیریت علمی و عملی خاص خودش را دارد و اگر بخواهیم جنگل پایدار داشته باشیم نیازمند مدیریت علمی و عملی هستیم.

اشرفی‌پور با بیان اینکه سرانه جنگل در ایران یک سوم سرانه جهان است، گفت: با کمبود عرصه‌های جنگلی در کشور مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه طرح گردشگری در جنگل‌ها اجرا نمی‌شود، ادامه داد: طرح‌های طبیعت‌گردی طبق آئین‌نامه خاص خود در جنگل‌ها قابل اجرا هستند، ضمن اینکه پارک‌های جنگلی باعث پایداری توده جنگل می‌شوند.

آشکار شدن بیش از پیش اهمیت جنگل و مرتع

محمود قلی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه امروزه اهمیت جنگل و مرتع و آبخیز بیش از پیش آشکار شده است، افزود: منابع طبیعی علاوه بر ارزش اقتصادی، ویژگی‌های زیست محیطی دارد و موجب تولید اکسیژن و ترسیب کربن و پالایش هوا و حفظ آب و خاک و تقویت ذخایر آبی می‌شود.

وی برگزاری این چنین نشست‌های تخصصی را در مجامع علمی و دانشگاهی ضروری عنوان کرد و افزود: صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی سبب امنیت در حوزه‌های مختلف و استقلال کشور و عدم وابستگی به بیگانگان می‌شود.

کد خبر 5927487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha