۱۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۷:۳۱

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

تولید رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است

تولید رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است

سنندج_ دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تولید رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است و تقویت بنیه‌های اقتصادی را رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله عبدالملکی عصر شنبه در جمع اصحاب رسانه کردستان اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی پنج رکن اساسی دارد که درون زایی، برون زایی، مردم محور، عدالت پایه و دانش‌بنیان بودن از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه تولید نیز رکن محوری اقتصاد مقاومتی است، افزود: تقویت بنیه‌های اقتصادی با افزایش تولید رفاه، تحریم‌ناپذیری، تقویت بنیه‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد ایجاد می‌شود بنابراین باید محورهای اقتصادی در کشور منجر به تولید شوند.

عبدالملکی با بیان اینکه در توسعه مناطق آزاد اقتصاد مقاومتی نقش دارد، افزود: نقش مناطق آزاد دو ویژه اقتصادی در حوزه تولید مهم است و در یکی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مهمی به این مناطق پرداخته است که توسعه مناطق یاد شده در راستای انتقال فناوری‌های پیشرفته، تسهیل تولید و تجارت، تأمین نیازهای اساسی کشور مورد توجه است.

وی با بیان اینکه در سی سال گذشته به مرور مناطق تجاری آزاد ایجاد شد، خاطر نشان کرد: ۹۴ منطقه آزاد و ویژه‌ی اقتصادی مصوب داریم که از این تعداد ۱۸ منطقه آزاد و مابقی ویژه است.

عبدالملکی عنوان کرد: اکنون ایران دارای ۴۸ منطقه آزاد و ویژه فعال اقتصادی است که اثرات مؤثری در اقتصاد ملی داشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: یک سوم صادرات غیرنفتی ایران معادل ۱۸ میلیارد دلار مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: بیش از هفتاد درصد ترانزیت کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اتفاق می‌افتد و اغلب مرزها یا منطقه آزاد و یا منطقه ویژه اقتصادی هستند.

عبدالملکی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ شرکت متوسط و بزرگ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالیت دارند، گفت: این شرکت‌ها برای ۷۰۰ هزار نفر در این مناطق اشتغال ایجاد کرده‌اند.

آغاز به کار دهمین منطقه آزاد تجاری صنعتی ایران در کردستان

وی اعلام کرد: امروز آغاز به‌کار دهمین منطقه آزاد تجاری صنعتی ایران را در بانه و مریوان آغاز می‌کنیم.

عبدالملکی اضافه کرد: سال ۹۸ در مجلس این منطقه تصویب شد که اشکالاتی از طرف تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مطرح شد و در نهایت در اوایل سال ۱۴۰۰ هفت منطقه آزاد جدید به تصویب رسید که منطقه آزاد بانه و مریوان یکی از آنها است.

وی افزود: در ماه‌های گذشته تکمیل طرح جامع منطقه آزاد بانه و مریوان که پیشرفت حدود ۵۰ درصدی دارد و بررسی شناسایی مدیران منطقه آزاد بانه و مریوان را پیگیری کردیم.

وی خاطر نشان کرد: کردستان ظرفیت اقتصادی بالایی دارد و هدف گذاری کرده‌ایم که منطقه آزاد نمونه را در طراز ملی و بین‌المللی را باید در این منطقه ایجاد کنیم که منافع آن به مردم استان و در نهایت به مردم ایران برسد.

عبدالملکی اضافه کرد: منطقه آزاد دو سایت دارد که در بانه به مرز سیران بند و در مریوان به مرز باشماق منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری فرصت‌ها فراهم می‌شود، عنوان کرد: باید با کمک همکاران و آماده‌سازی زمین‌ها شاهد ایجاد فعالیت‌های اقتصادی باشیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: اهمیت این منطقه برای دولت جمهوری اسلامی بالا است و منفعت این منطقه برای کردستان است اما برای کشور هم به دلیل واقع شدن در مرز ایران و عراق مهم است و شش میلیارد دلار مبادلات تجاری دارد و بخش زیادی از کالاهایی که به کردستان عراق صادر می‌شود می‌توان زمینه تولید و سرمایه‌گذاری آنها را منطقه آزاد بانه و مریوان ایجاد کند.

کد خبر 5930195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha