۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۹:۲۷

با حضور ۴۰ سوار کار؛

مسابقات سوارکاری اسب راهوار در گناباد برگزار شد

مسابقات سوارکاری اسب راهوار در گناباد برگزار شد

گناباد- نخستین رقابت‌های همگانی سوارکاری اسب راهوار «یورقه» با حضور ۴۰ سوارکار در گناباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین رقابت‌های همگانی سوارکاری اسب راهوار «یورقه» عصر جمعه با رقابت سوارکارانی از استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان پایان یافت.

در گروه اسب‌های «استقامت» این رقابت‌ها با مسافت ۲۰۰۰ متر، یوسفعلی مقصود پور از تربت جام، فرشاد یزدی و محسن جان محمدی از شهرستان‌های سرخس و گناباد عناوین اول تا سوم را کسب کردند.

فاروق سیدی، ابراهیم فرهادی و حسین خانی از شهرستان‌های درگز، چناران و مشهد مقام‌های اول تا سوم گروه اسب‌های «سرعتی» با مسافت ۱۰۰۰ متر را به دست آوردند.

در گروه اسب‌های «چهار سال» با مسافت ۱۰۰۰ متر، محمد چکاوکی از درگز و فاروغ سیدی از مشهد و در گروه «کره ها» با مسافت ۸۰۰ متر، مجید براهویی از سرخس و حمزه تقی‌زاده از گناباد رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند.

یادآور می‌شود، یورقه به نوعی از راه‌رفتن اسب می‌گویند که دست‌وپای هم‌جهت را هم‌زمان برمی‌دارد و این نوع راه‌رفتن حالتی بسیار نرم و مفرح است که در سوارکار ایجاد تکان و خستگی نمی‌کند و خود اسب نیز کمتر دچار خستگی می‌شود و می‌تواند با سرعتی حدوداً ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر حرکت کند و مسافت‌های طولانی را بپیماید. گرچه راه‌رفتن یورقه مختص اسب‌هایی با نژاد خاص نیست ولی از گذشته اکثراً اسب‌های بومی شرق کشور و منطقه خراسان این‌گونه راه می‌رفتند و اصطلاحاً یورقه می‌کردند.

کد خبر 5935464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha