۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۳:۱۴

معاون استاندار خوزستان عنوان کرد؛

کاهش سواد خانواده در حوزه مطالعات عمومی و مذهبی

کاهش سواد خانواده در حوزه مطالعات عمومی و مذهبی

اهواز- معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان گفت: اتفاقات ناخوشایندی در خانواده‌ها در حال رخ دادن است به گونه‌ای که روز به روز سواد والدین در حوزه مطالعات عمومی و مذهبی کمتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله افرازه شهاوند عصر امروز شنبه در هفتاد و پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سند راهبردی کتابخانه‌ها پیشرفت خوبی داشته ولی باید شاخصه‌های عینی‌تر اعمال و در هر شاخصه چند محور ارائه شود تا آمار عینی‌تر باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان در خصوص ارتباط عشایر استان با کتاب عنوان کرد: در این زمینه خلاءهای متعددی وجود دارد و نیاز است اگر کارگروهی وجود دارد، فعال‌تر شود و اگر نیست باید احیا شود. همچنین دستگاه‌هایی مثل امور عشایر، کتابخانه‌ها، سازمان تبلیغات، دهیاران و بخشداران در این کارگروه عضو شوند و برای تقویت رابطه بین کتاب با مردم عشایر برنامه‌ریزی و طراحی را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به خلاهایی که در این حوزه وجود دارد نباید صرفاً به جشنواره‌ها و دادن یک بسته اکتفا کرد بلکه باید این مساله به مبدا و مقصد تبدیل شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به مساجدی که محتوا ندارند، گفت: باید برای این مساجد محتوا ترسیم شود و منطبق با آداب و فرهنگ و قابلیت‌های هر روستا کار شود، اینگونه نباشد که کتاب تزریق کنیم و فرد عشایری را از روستا جدا کنیم و شهرنشین شود که با این کار روستا از رونق می‌افتد؛ بنابراین باید منطقه با داشته‌ها و قابلیت‌های روستایی، زندگی آنها را توانمند کرده و به گفته خودشان دل‌خوشی هایشان را بیشتر کنیم.

افرازه شهاوند ادامه داد: هم افزایی دستگاه‌ها در زمینه افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی ضرورت دارد و نیاز است کمیته‌ای مشابه عشایر در شهر هم اتفاق بیفتد و باید بیشتر کار شود.

وی بیان کرد: در استانی با پنج میلیون جمعیت حدود ۱۱۰ هزار عضو کتابخانه وجود دارد که این رقم بسیار پایین است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه به لحاظ محتوایی باید در این زمینه کار شود، تصریح کرد: ما باید راهکارهایی را ایجاد کنیم تا مردم به کتاب علاقمند شوند و اگر تایمی دارند آن را به مطالعه کتاب اختصاص دهند. همچنین ضرورت دارد کمیته محتوایی ذیل انجمن تشکیل شود تا راهکارهای لازم را ارائه دهند و خانواده‌ها را به کتابخوانی ترغیب کنند.

افرازه شهاوند با اشاره به اینکه سرانه مطالعاتی والدین بسیار پایین است اظهار کرد: فرزند، تأثیرپذیر از والدین است، اتفاقات بدی در خانواده‌ها در حال رخ دادن است به گونه‌ای که روز به روز سواد والدین در حوزه مطالعات عمومی و مذهبی کمتر می‌شود.

وی بیان کرد: در کنار کتاب‌هایی که خیران و سازمان‌ها اهدا می‌کنند، پویش مردمی بسیار مهم است زیرا رقم قابل توجهی کتاب بلااستفاده دست مردم است؛ بنابراین مردم می‌توانند در زمینه اهدای کتاب قوی‌تر از سازمان‌ها و حتی خیران عمل کنند که لازم است این پویش راه اندازی و از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

کد خبر 5936344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha