۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۱۹

از هر ۷ نفر در اصفهان یک نفر مبتلا به دیابت می‌شود

از هر ۷ نفر در اصفهان یک نفر مبتلا به دیابت می‌شود

اصفهان- مسوول بخش دیابت واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: در اصفهان از هر ۷ نفر یک نفر مبتلا به دیابت می‌شود که این آمار با کشوری نیز برابری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رامش حسین خانی عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت: با توجه به پیشرفت‌های دارویی و درمانی که در حوزه بیماری دیابت کشف شده است و عامل بهبودی مبتلایان شده است بنابراین دیگر از عنوان بیمار برای دیابتی‌ها استفاده نمی‌شود و به آنها مبتلا به دیابت قید می‌شود.

وی با بیان اینکه جایگاه استان اصفهان در کشور از نظر تعداد مبتلایان به دیابت ۱۳ است و شهرهای شمالی به جهت چاقی بالاترین جمعیت مبتلایان را دارد، افزود: در تحقیقی صورت گرفته مشخص شد که میانگین قند خون مردم اصفهان روی ۱۰۳ است که در واقع می‌توان از آن به عنوان پره دیابتی یاد کرد.

مسئول بخش دیابت واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان تصریح کرد: شیب بیماری دیابت در خاورمیانه بیش از کشورهای غربی و اروپایی است و سه کشور پاکستان، عراق و ایران بالاترین تعداد مبتلایان به دیابت را در خاورمیانه دارند.

وی با بیان اینکه اگر در سه سال بیماری کرونا بالغ بر ۶.۷ دهم مرگ و میر ثبت شد در یکسال میزان مرگ و میر بیماران دیابتی به این رقم می‌رسد، اضافه کرد: درصد افزایش مبتلایان به دیابت در ایران طی ۴ سال، چهار درصد بوده است که در اصفهان طی این مدت ۲ درصد با افزایش بیماری دیابت مواجه بودیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس هیأت مدیره خیریه دیابت با اعلام اینکه باید از شیرینی فروشی‌ها نیز همچون سیگار فروش‌ها دو برابر مالیات دریافت شود؛ اضافه کرد: شیرینی هیچ خاصیت و مزیتی به جز چاق کردن ندارد بنابراین میزان مالیات آنها باید افزایش یابد.

محمد علی عطاری با بیان اینکه از رستوران خواسته شد میزان برنج کمتری به مصرف کنندگان ارائه دهند و هزینه کمتری از آنها دریافت کنند و فرهنگ مصرف کم برنج را در بین مردم ایران شکل دهند، افزود: این در حالی است که تاکنون رستوران داران زیر بار آن نرفته‌اند.

وی با اعلام اینکه علاقه اصفهانیها به مصرف غذای شیرین است که اگر چه کشمش و خرما قند طبیعی دارد اما مصرف بالای آن عامل چاقی و چاقی پیش زمینه بروز بیماری دیابت است, گفت: دیابت پایه سرطان است.

عطاری تشکیل ستاد بحران دیابت در استانداری را یک مطالبه و یک ضرورت خواند و بیان داشت: سال‌ها خواسته ما تشکیلی چنین ستادی در استان بوده است.

کد خبر 5938142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha