۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان:

۴۴ درصد مساحت استان زنجان در پهنه زلزله با خطرپذیری بالا است

۴۴ درصد مساحت استان زنجان در پهنه زلزله با خطرپذیری بالا است

زنجان-مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: ۴۴ درصد مساحت زنجان در پهنه زلزله با خطرپذیری بالا و ۴۸ درصد در محدوده خطرپذیری متوسط است. 

به گزارش خبرنگار مهر، عباس بابایی ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: مدیریت بحران علاوه بر مدیریت سوانح و مخاطرات طبیعی، نجات جان انسان‌ها و حفظ و صیانت از اموال و جان مردم را اولویت اصلی خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه از بین از ۶۴ بحران طبیعی، ۴۶ بحران در کشور ما شناسایی شده است، ابراز کرد: استان زنجان ۱.۳۴ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و از مخاطراتی مثل سیل، زلزله، آتش‌سوزی، صاعقه، ریزگرد و سایر موارد متأثر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان با بیان اینکه ۶۶ درصد مساحت کشور در محدوده گسل زلزله قرار دارد، عنوان کرد: کشور ما به شکل بالقوه با بحران زلزله مواجه است و در استان زنجان نیز دو گسل بزرگ داریم.

وی میزان قرارگیری استان زنجان در پهنه زلزله با خطرپذیری بالا را ۴۴ درصد برشمرد و گفت: ۴۸ درصد مساحت استان در پهنه زلزله با خطرپذیری متوسط و ۸ درصد در پهنه با خطرپذیری پایین قرار گرفته و این موقیعت جغرافیایی نشان می‌دهد استان متأثر از حوادث طبیعی است.

بابایی بالا بردن سطح آگاهی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان، امدادی و مردم در بحران‌ها را مهم خواند و افزود: در همین راستا مانور بزرگ استانی سیل و زلزله روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه در سد تهم پیش‌بینی شده و بیش از یک هزار نیرو در قالب ۱۱۰ تیم عملیاتی در آن حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ دستگاه سنگین، بیش از ۲۰۰ دستگاه سبک و تجهیزات مختلف مثل ۵۵ پمپ تخلیه آب برای این مانور آماده‌سازی شده است، یادآور شد: طیق سناریو برای همه دستگاه‌ها وظایفی مشخص شده است و در بخش تاب‌آوری اجتماعی از ظرفیت بهزیستی استفاده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان تصریح کرد: در این مانور علاوه بر اینکه قصد داریم آمادگی دستگاه‌ها را بالا ببریم، مردم نیز باید با آمادگی و آگاهی بالاتری نسبت به مخاطرات طبیعی و نحوه مواجهه با آن آشنا شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که یک مانور جامع در بخش مخاطرات طبیعی در استان زنجان برگزار نشده است، خاطرنشان کرد: برگزاری مانور هزینه نبوده بلکه سرمایه‌گذاری است و آموزش و تمرین رکن اصلی در بالا بردن سطح آگاهی مردم در مقابله با مخاطره‌ها است.

بابایی با اشاره به اینکه همه کشورها در معرض بحران‌های محتلف هستند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، عنوان کرد: ایران به لحاظ تنوع بحران در رده پنجم و تلفات ناشی از حوادث طبیعی در جایگاه نهم قرار دارد.

وی ادامه داد: در ۱۰۰ سال گذشته جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا بوده در حالی که تلفات جانی در ایران ۶ درصد کل دنیا است و باید به دنبال راهکار عملی برای پایین آوردن سطح آسیب حوادث باشیم.

کد خبر 5939937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha