۵ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۲

نشستی با اهل قلم؛

عدم ثبات قیمت کاغذ دغدغه فعالان کتاب/ نوشته‌هایی که خاک می‌خورند!

عدم ثبات قیمت کاغذ دغدغه فعالان کتاب/ نوشته‌هایی که خاک می‌خورند!

خرم‌آباد - حوزه چاپ کتاب در لرستان با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند، عدم ثبات قیمت کاغذ، نخریدن کتاب، و… باعث شده تا نوشته‌های نویسندگان به مرحله چاپ نرسند و خاک بخورند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار می‌رود. آمار چاپ کتاب نشان می‌دهد که هر جامعه‌ای تا چه حد به حوزه کتاب اهمیت می‌دهد؛ ازاین‌رو برای ارزیابی مختصات فرهنگی هر جامعه می‌توان آمارهای کتاب‌خوانی و یا چاپ و نشر کتاب را در هر منطقه مورد بررسی قرارداد.

صنعت نشر و کتاب از جمله وجوه مهم اقتصاد فرهنگ به شمار می‌روند و براین‌اساس شناسایی چالش‌ها و معضلات در این حوزه کمک شایانی به حل معضلات اقتصاد فرهنگ می‌کند، به‌ویژه اگر بدانیم که مشکلات این حوزه فرهنگی به‌قدری میان صاحبان این عرصه پررنگ و شناخته شده است که با عناوینی همچون «بحران کتاب» و یا «رکود کتاب» از آن یاد می‌کنند.

سود اقتصادی اندک و درآمد پایین ناشران، ضعیف‌بودن صنعت چاپ و نبود تکنولوژی‌های پیشرفته، پایین‌بودن سرانه مطالعه و نخریدن کتاب توسط مخاطبان، نبود کتاب خوب در بازار، اعتبارات قطره چکانی وزارت ارشاد برای حمایت از چاپ کتاب و… از جمله معضلات موجود در حوزه صنعت چاپ کشور و همچنین استان لرستان محسوب می‌شود.

عدم ثبات قیمت کاغذ

سهیمه اسدزاده مدیرمسئول انتشارات هاویر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: صنعت نشر پرتعدادترین صنعت فعال فرهنگی در کشور است؛ اما مشکلات اغلب ناشران تقریباً یکسان است.

وی عنوان کرد: از جمله مشکلاتی که ناشران کشور از جمله لرستان با آن دست‌به‌گریبان هستند، ثبات نداشتن قیمت کاغذ است.

مدیرمسئول انتشارات هاویر در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: البته در حال حاضر باتوجه‌به تولید کاغذ داخلی کاغذ و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توزیع کاغذ به ناشران تا حدودی از مشکلات قیمت کاغذ حل شده است؛ اما کافی نیست، بااین‌حال قیمت کاغذ سبب شده که ناشران لرستان آن‌چنان توانایی تجدید چاپ را نداشته باشند.

خریدهای دولتی کتاب از ناشران شهرستانی پایین است

اسدزاده، افزود: باتوجه‌به بالارفتن هزینه‌های چاپ از آماده‌سازی کتاب تا تحویل به نویسنده، بسیاری از نویسندگان به سمت چاپ دیجیتال روی آورده‌اند و از شمارگان چاپ کاسته شده است.

وی گفت: حمایت‌های خرید کتاب از ناشران لرستان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایین است و نیاز به توجه بیشتر وزارت در این حوزه دارد.

مدیرمسئول انتشارات هاویر با بیان اینکه خریدهای دولتی کتاب از ناشران شهرستانی پایین است و این مسئله در نهایت باعث دلسردی ناشر و نویسنده می‌شود، ادامه داد: نبود سیستم توزیع و پخش کتاب هم از جمله مشکلاتی است که ناشران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نبود اتحادیه برای پیگیری مسائل و مشکلات

اسدزاده، تصریح کرد: فقدان اتحادیه صنفی استانی که کتاب را به‌عنوان یک کالای فرهنگی در سطح کشور به جریان درآورد و پیگیر مسائل صنفی ناشران استان باشد از دیگر مشکلات است.

وی بیان داشت: عدم اولویت خرید انواع کتاب برای کتابخانه‌های استان از ناشران بومی هم از دیگر مشکلات است.

مدیرمسئول انتشارات هاویر، بیان داشت: البته وزارت فرهنگ و ارشاد حمایت‌هایی هم از ناشران دارد از جمله معاف بودن از مالیات، بهره‌مندی از تعرفه‌های فرهنگی، بیمه تکمیلی، پرداخت تسهیلات که جای تقدیر و تشکر نیز دارد.

کد خبر 5945957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha